Valet & Kvalet
Jag har tidigare, iallafall i någon månad, varit väldigt bestämd med att det är agility (alltid velat) och lydnad (för någon månad sen) som vi verkligen ska satsa på. Men. Jag tycker lydnad är sjukt tråkigt, jag tycker inte det händer något vidare och blir otroligt lätt uttråkad av alla moment, ingen variation.. Lexie kan ungefär hälften av LK1, men det gör det verkligen inte roligare för det.
Jag gillar variation, fart och fläkt - därför är agility verkligen sporten för mig.
Lexie däremot, hon verkar tycka Lydnad är jätte roligt! Svansen går och hon gör allt för att göra rätt och det jag ber henne om. (Precis som vanligt)
Jag har nu börjat fundera på om freestyle är något mer för oss? Dock kan jag verkligen inte dansa, men man kan väl lära sig? Där är det ju variation och fantasin som sätter gränserna.
Men, har inte kollat några regler eller så på freestyle då jag inte ens tänkt att vi ska satsa på det. Men finns det några "måsten" som måste finnas med i ett program? Ungefär vad brukar finns med i freestyle klass 1?
Vad skulle ni ha gjort i mitt läge?
Är rallylydnad roligare? Ja tusen tankar och funderingar.. Igen!
Är ni träningsglada behöver ni absolut inte välja en gren!
Själva tränar och tävlar vi allt möjligt!
Jag hade det Precis likadant som du någon gång under tonåren men min hund som älskade lydnaden lärde mig tycka om det och idag tycker jag om lydnaden mest av alla grenar! :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#1 Ja, vi är absolut träningsglada!
Vill tävla lite i allt och så, men ändå mest gå inför två sporter. Agility (självklarhet för mig) & någonting annat. Men sen tävla på kul i andra grenar 
Vill ha henne till champion i två sportar, dock drömmer jag nog precis som vanligt 
Då föreslår jag att du känner på tex lydnaden och freestylen ordentligt. Dvs gå en rolig kurs och försök känna på vad som kan passa er bäst! :)
Ingenting är omöjligt! Sikta mot stjärnorna! Det gör jag också! :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#3 Pengar är verkligen ingenting jag har i överflöd så att satsa pengar på kurser är ingenting jag kan för tillfället :/ även fast jag hade velat gå både lydnad, freestyle o agility fortsättning så sätter mina pengar tyvärr stop för det.
Det är bra, då är vi två :)
Jag har hittat regler för freestyle för något år sen. Det skulle vara ett visst antal steg av slalom t.ex. med. Men ja kommer inte ihåg vart jag hittade det.
rallylydnad tycker jag du ska testa :) Alla skyltarna och regler finns på internet om du inte har råd att gå kurs. Det är mer fart och fläkt än vanlig lydnad, variationen finns och hunden får hoppa, studsa och du får berömma hunden. :)
MVH
Sofie
http://www.hundfreestyle.se/ Här står det mesta!
#5 Tack, hm vet inte, har inte fått nån bra känsla av RL..
#6 Tack!
#7 RL är jätteroligt! har gått en kurs och både jag och hunden hade jätteroligt, även fast hunden då var 8 år och jag aldrig hade gått på rl förrut. ge det en chans, tycker nämligen exakt som du när det gäller freestyle, agility och lydnad ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker att freestyle är jättekul och det är väldigt många sheltisar med där… ;) Rallylydnaden är oxå rolig eftersom du har en bra hund som vill jobba och det händer lite mer än i vanliga lydnaden!
Agility är jättebra att satsa på! du kan nog komma hur långt som helst med en så bra hund!:D
du kan ju prova på treibball om du vill prova nåt nytt!:D
du kan ju alltid få råd av träningsmänniskor innan du börjar träna, youtube och böcker är ju lite billigare än kurser ;)
Lycka till!
#9 Tack så jätte mycket för alla dina tips! 
Det finns inga obligatorisk rörelser i Freestyle, så du har helt fria händer :D
#11 Åh vad bra :D hur långt måste programmet vara?
I klass 1 ska det vara mellan 45 sek - 2 ½ minut :)
#13 Åh tackar! 
#14 Ingen orsak 
Jag är också intresserad av att starta igång med freestyle på riktigt! Låter riktigt kul faktiskt. Men det är rätt så mycket träning!
#16 Det är det ju med all träning 
#11 Det finns obligatoriska rörelser, se här.
#17 Freestyle är ju speciellt eftersom det krävs en koreografi, man kan inte använda rösten och det är annat som spelar in.
#18 I reglerna står det att det inte finns obligatoriska rörelser!
Och man får visst använda rösten, står också i reglerna!
#19 Var hittar du reglerna?
Alldeles nyss hittade jag en sida där det stod att from. 2011 så fanns det inga bestämmelser om obligatoriska rörelser.
#21 Aha! Jag tror jag ska skriva ut den där, var ju precis skitbra att ha o spara.
#7 Varför har du ingen bra känsla av rallyn? Jag gillar det :) Rosette gillar det också väldigt mycket, men då golv kan äta upp henne kan vi inte tävla och vi kan bara träna på gräsmattor ^^
MVH
Sofie
#23 Äta upp henne? Hm, jag vet inte. Det känns mest som om man lallar runt och gör en massa svängar åt olika håll, hehe. Känns som om den inte är så jätte seriös eftersom hunden kan få beröm och får hoppa osv. Men jag vet inte speciellt mycket om "RL" :)
#24 Du äter väl upp din hund när du tränar heller? ;) Läs lite om det och kolla på youtube. Har du möjlighet så kolla på tävlingar också, så ser du hur det går till. Hunden får hoppa - men du får inte nudda hunden. Hunden får få beröm, men inte godis. Du får prata med din hund, visa med handtecken, locka på den. Det får du ju inte göra i venlig lydnad. Där får du ju inte ens prata med din hund.
Ögonkontakten e ju ändå viktig och likaså att hunden inte går iväg från dig. Kopplet får ju inte vara sträckt och hunden får bara vara en halv meter i från föraren. Om du kollar igenom skyltarna så ser du att det är vissa vanliga lydnadsmoment också som är med. Typ Ligg under gång, sitt under gång, stå under gång, stanna, backa, sitta vid sidan, inkallning. Även en del från agilityn är ju med som slalomet och spiralerna är ju också inspirerade från agilityn. Å så har du ju freestylen i snurrarna.
MVH
Sofie
#25 Vad menar du med att jag äter upp min hund under träning? Fattar inte.
Okej, tack ska kika! 
#24 Det är en seriös sport.
Skulle du lalla runt, låta hunden hoppa omkring och berömma den med mer än röst lär du inte komma så långt.
Läs mer här: http://www.rally-lydnad.se/
Vilka poängavdrag som ges och för avd står på s. 14 här:
http://www.rally-lydnad.se/regler/off_regler_2011.pdf
#27 Jag menade inte att sporten var så, utan bara att jag fått den uppfattningen. Tack så mycket för länkarna!
#26 Du frågade "Äta upp henne" men jag hängde inte riktigt med på vad du menade. Nu fattar jag att du menade min lille knäppa hund.
Golv är farliga och är det mattor på är det ännu farliga. Det är spöken/monster överallt och tar något steg alls så kryper hon verkligen fram. Å så e hon rädd. Hon vågade inte ens gå över sånna vita saker på marken som gör att det är vitt vid övergångsställen i somras på en camping (det kom inga bilar just då) fast hon gått på samma ställe dagen innan. Och då var Vicki med som går fram överallt.. Gräsmattor funkar dock, då kan det inte komma monster å äta upp henne. Men golv som har mönster eller en grön matta på eller något sånt är jääätte farligt. Det behövs lite mer träning innan tävling. När vi gått kurs - på samma ställe - så har det gått bra de 3 första veckorna för att sedan de 2 sista vara monster överallt. och då står allt på sammma ställe varenda gång vi vart där. ^^ Det är synd, för hade hon inte vart så rädd för alla olika underlag är hon verkligen en hund som gillar att arbeta och det hade gått att tävla redan nu inne. Men det blir ute i så fall så det är ju begränsat med tid för tävling under året. Utställningarna är det likadant med. Hon vägrade gå då vi var i stockholm, hon hade en tass åt varje håll å så gnydde hon så det lät som om jag slog henne eller något.. Domaren var väldigt förstående iaf så det gick ju rätt bra ändå. Men det var pinsamt!
Hoppas du hänger med på vad det är jag försöker förklara. Jag är kass på att förklara. xD
MVH
Sofie
#29 Jaha oj, då förstår jag, joo golv e farliga 

Rallylydnaden blir ju så seriös som man gör den. Bara för att det är tillåtet att peppa hunden runt hela banan, så behöver man ju faktiskt inte göra det. Vill man så kan man ju agera som i tävlingslydnaden, men med "roligare" moment. I och med att jag främst är lydnadsnörd så vill jag att hunden ska kunna utföra momenten självständigt utan någon hjälp från min sida, vill man däremot underhålla familjehunden så kan man ju prata o peppa hunden under hela banan. Dvs man behöver inte "fjanta runt" om man inte vill det ;)
Du har aldrig funderat på brukset? Du får ju in lite andra lydnadsmoment samt då bruksmomentet :)
Jag har själv gjort tvärtom. Lagt agilityn på is tills vidare, för att kunna satsa mer på lydnaden samt andra grenar. Jag hinner helt enkelt inte med att satsa helhjärtat på massa grenar med bara en hund.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se