Mat som fastnat i luftstrupen
Idag när jag var ute med Skade höll jag på och tränade henne att titta på mig när andra hundar kommer med hjälp av godis. Men Skade blev så ivrig att hon satte godisen i halsen. Hon började stånka och grymta och ha sig och jag blev lite orolig men såg att hon fick in luft emellan så jag tror att godisen antingen satt i matstrupen eller att det var en liten bit i luftstrupen, som inte täppte till lufttillförseln. Efteråt rapade hon en massa luft och när vi kom in (precis efter) fick hon kraftig hicka.
Då kom jag att tänka på, vad skulle man egentligen göra om hunden fått en matbit som täpper till hela luftröret? Händer det på hundar och finns det någonting att göra åt det? Kan man göra Heimlich-manövern på hundar, hjälper det? Om inte Skade fick luft skulle jag nog prova det i alla fall, kombinerat med att öppna munnen och se om man ser någonting sitta fast. Eller kan man hänga hunden uppochner så att det kanske kommer ut, som man kan göra med barn?
Tass *
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Det bästa sättet är att göra Heimlich manöver på hund är att hänga den upp och ner, med ryggen mot dig, så du har dens rumpa och mage på din mage och kan trycka till ordentlig över magen och lutfen då trycks neråt utåt.
Det blir ju svårare att lyfta upp en stor hund ordentligt, men man kan låta dess överkropp vila mot marekn, eller om möjligt be någon om hjälp med att få upp hunden. Alternativt, om hunden kan stå upp fortfarande, sära på dess ben och klämma till ordentligt på magen.
Kanske det står något mer i dessa länkar:
http://www.agria.se/hund/artikel/andning-blodning-chock--forsta-hjalpen-for-hund
http://www.agria.se/hund/artikel/forsta-hjalpen-for-hund
http://www.agria.se/hund/artikel/Sa-raddar-du-hunden-i-olika-akuta-situationer
http://vetzoo.se/artiklar/forsta-hjalpen-for-hund-och-katt
Det kan hända hundar ja - tyvärr.
Känner själv två hudar som dött av kvävning pga broskbitar i halsen och vet om en som tvärdog pga torrfoderbit sm kommit ner i lungan.
Så är oturen framme kan mycket hända.
Jag fick göra Heimlich på en av mina hundar, för ett tag sen, minns att jag skrev om det här på sidan åxå. Hon hade satt en stor bit grisöra i halsen, och bara skrek. Jag vände henne upp och ner och tryckte till . Tack och lov så hjälpte det.
Jo, såklart att det kan hända, tänkte bara om det var mer eller mindre vanligt än hos människor, ifall luftstrupen sitter annorlunda så att det inte sker lika ofta. Vilka läskiga historier ni berättar. Verkligen bra att kunna Heimlich manöver på hundar då. Min hund väger ju 30 kilo och är 70-80 cm lång så det kan ju blir besvärligt för mig som inte ens väger det dubbla att få upp hela henne, men man skulle ju säkerligen få oväntade styrkor om det behövdes, och som PetraKarin säger kan man ju vila kroppen mot marken om det krävs.
#2 Tre av länkarna fungerade inte för mig, bara den här: http://www.agria.se/hund/artikel/Sa-raddar-du-hunden-i-olika-akuta-situationer Men i den stod det ingenting om föremål i luftstrupen. Men jag ska leta själv, det finns säkert bra artiklar att läsa.
Åh vad hemskt om det skulle hända min hund när jag var med…
Han satte en pinne i halsen en gång (fråga inte mig hur han lyckades med det) men gud vad orolig jag blev!

I denna artikel finns beskrivning på hur man gör heimlichmanöver på hund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Ja det kan vara bra att googla lite artiklar och info, man är ju glad över den info man har i bakhuvudet när man väl behöver den.
Synd att länkarna inte fungerade, men jag tror alla var Agria-artiklar och att de ändå länkar vidare till de adnra i den du kan se.
Jag har en ganska bra broshyr om första hjälpen på hund från Agria, jag fick den på en mässa men den går säkert att beställa eller hitta på andra mässor och dylikt.
Hälsoråd För Hund från Apoteket kan nog vara bra också, jag funderar på att skaffa den.
#7 Ja just det, bra artikel :)
#7 Det var en jättebra artikel. Man borde nog göra som de säger, skriva ut och spara den.
Min förra hund försökte svälja en stor hel hundgodisbit som valp (gav henne aldrig stora bitar efter det). Den fastnade i halsen så att hon höll på att kvävas. Lyckades plocka ut den med fingrarna inom några sekunder, fick totalpanik och jag hade nog inte tänkt på att man kan göra heimlich på hundar. Som tur är skadades hon inte.
#10 Skönt att det gick att ta ut godisbiten med handen :)
*tass* Då samma sak hände min lilla Sheldon idag..riktigt otäckt!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#11 Ja, skönt det! Men den satt verkligen, hon hade nog inte fått ut den själv O_o …sen ska man nog vara försiktig med att pilla i halsen på hunden, man kan ju skada halsen, men jag tänkte mig inte för. Som tur var gick det ju bra.
#13 Om hunden håller på att kvävas är det nog värt risken att peta i halsen. Om det som sitter fast sitter så högt upp att man når det kanske det är lättare att få bort det med fingrarna än med Heimlich. Skulle man råka skada halsen skulle det troligtvis bara bli rivmärken som läker igen. Precis som att om en människas hjärta har stannat så är det bättre att försöka med hjärtmassage och råka knäcka ett revben än att inte försöka alls, för man kan ju få igång hjärtat igen eller hålla personen vid liv tills sjukpersonal kommer, och ett revben läker ju igen.
#14 Japp, helt sant. Bättre att göra det man kan än att inte göra nåt för att man är rädd att göra fel.