Agilitytips?
Hej,
Jag och min hund Ella ska börja träna agility när hon är 1 år. I dagsläget är hon 7 månader och vi har börjat med slalom mellan benen, gå över hinder och lite trix och så. Är det någon som har något bra råd på hur vi kan träna inför agilityn? Vill ju inte göra för höga hopp och så eftersom inte har växt färdigt:)
Du kan ändå sticka till en agilitybana och "träna" henne. Se det som en rolig dag så hon får bekanta sig med sakerna. Även fast du inte kan träna på hopp/däcket osv så kan man ju öva på slalomen, tunneln och vippen.
Jag gjorde hemmagjorde sånna hinder och tränade på när min var valp :) Sen hade jag en egen säck (tunnel med tyg efter) som vi tränade på. Hon tyckte det var jätte kul, så när vi väl börja träna agility när hon var 1½ kunde hon det mesta :) jag gjorde en egen vipp hemma med en halv stubbe och en liten planka över, den var nog max 15 cm hög till henne när hon var liten :) Så hon är iaf inte rädd för vippen idag som många hundar kan bli ifall de testar en stor för första gången :)
Mvh Jenna
Som #1 säger, du kan ju träna allt utom det som innefattar hopp.
Var noga med att du tränar in det "rätt" bara (framför allt om du tänkt tävla i framtiden) och att hon inte blir rädd för något, utan gå lugnt fram.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Kul! Ska börja med en gång, har aldrig tränat agility förut, sett massor av tävlingar och tycker att det verkar superkul!
Jag skulle börja med torrhandling och att börja jobba mycket med externbelöning.
Det du kan göra är också att ställa upp ett eller två hinder och lägga ner bommarna mellan hinderstöden så att dem ligger på marken. Lär henne att bara springa mellan hinderstöd så underlättar det träningen i framtiden. Du kan också börja skicka henne i korta raka tunnlar osv.
Lycka till :)
Håller inte med ovanstående!
Slalomen är minst lika slitsamt på hunden som att hoppa så är du rädd om din växande hund börjar du INTE träna slalom än!
Balanshinder ska du också undvika, hunden balanssinne är inte tillräckligt utvecklat fören tidigast 1 år och det är stor risk att hunden ramlar ner och slår sig!
Är du på banan så räcker det med att spring i tunneln någon gång och kanske springa mellan hinderstöden med bommen på marken. Det viktigaste är ju att din hund lär sig att agilitybanan är världens roligaste plats. Så låt hunden springa igenom tunneln 1 gång och beröm och lek sedan en låååååång stund.
Du kan också träna hunden på att ljudet när vippen slår i backen är jätteroligt. Alltså börja med att låta den slå ner välsigt löst (när hunden står bredvis såklart) och ge godis + beröm direkt efter smällen och sedan hålla på så tills hunden är helt positivt inställd och verkligen längtar efter smällen, då kan du börja smälla i gungan lite högre :-)
Men stressa absolut inte ut på banan! Att låta en valp köra på rätt nivå är otroligt svårt! mina första tävlingshundar satte inte en tass på banan förens 1 år ålder! Men nu när jag har tränat upp 5 olika hundar och tävlar i 10 år tid känner jag att jag har kunskap nog att börja med lite förberedande övningar med min nya valp.
Håller helt med #5!
Tycker man kan börja med det mesta. Men inte på ett allvarligt sätt. Bom på marken mellan hinderstöd, en skål för att sedan kunna skicka hunden över hinder. En bra början, likadant på tunnel. Sen när h*n kan det så kan du ju börja springa bredvid, fast det är ju alltid bäst med att skicka hunden. Sen kan du börja med slalom och köra allévarianten. Tycker den här texten är ganska bra: Klicka här.
Personligen tycker jag man kan köra det mesta, bara man anpassar efter valpens ålder.
#5 har aldrig hört att en hund skulle ta skada av att träna slalom? Man behöver ju nödvändigtvis inte ha 10 pinnar i streck. Man kan ha varannan pinne i stället och bara sätta i 4-5st. Slalomen är trots allt ett av de svåraste hindrena som är svårt att lära in (om man nu inte redan tränat flera hundar och agility i flera år, vilket jag uppfattar att TS inte har).
Sen gav jag som exempel att man kunde göra en låg vipp på ca 15 cm, alltså att man tar det lugnt och inte går på en stor, vanlig vipp det första man gör med sin valp. Är ju inget negativt med att träna balanssinnet på en valp så länge det inte är 1m upp i luften så att den kan skada sig om den skulle trampa fel :)
När hunden väl är drygt 1år kan det vara svårt att göra egna och mindre avancerade hinder som passar till hunden och som den inte är för stor för. Och då blir det ändå att man introducerar de olika hindrena för första gången på "stora och vanliga". Och är de första gången man håller på med agility med hund så är det lätt att det kan gå snett.. :/
Mvh Jenna
Ja precis, "dom första gångerna man håller på med agility så är det lätt.att det går snett" som du själv skrivit! Alltså borde TS låta hunden växa färdigt och sen anmäla sig till nybörjarkurs där hon får hjälp och stöttning! Vad tjänar TS på att börja tidigare? inget i mina ögon! Däremot riskerar hon att skada hunden eller lära in på sätt som försvårar när hunden väl får börja på.allvar.
Så klart man kan börja tidigt. Men att tipsa någon på ett forum att göra det när hon inte alls har någon erfarenhet av agility Kan (behöver inte) sluta i katastrof. När jag köpte min första hund för fyra år sedan gick vi nybörjarkursen när hon var ett år. Trots att vi började "sent" (vilket det inte är!) sä lyckades hon kvala in till SM på sin tredje säsong. Det är inte föränn nu, med hund nr två som jag känner mig trygg och vet vad jag håller på med. Därför skulle jag aldrig pusha en person att börja träna om jag inte är säker på att det kommer gå bra n
Du kan ju öva å tunnlar också det är ju ingen fara. kontakten och inkallning är ju alltid bra att ha med sig!
Du kan öva handling utan hinder!
http://www.klickerklok.se/handlingutanhinder.php
Och även träna på lekar som utvecklar hundens sätt att tänka/lära sig:
http://www.klickerklok.se/lekar-for-lekutveckling/
Jag tränade in saker som framåtskick, att hunden ska tänka framåt, vara självständig, ha fart etc. och tränade lite enkla saker som framdelsbyten o.s.v. Jag körde med hinder fast bommen låg på backen så inga hopp förrän hunden blev ganska gammal, runt året. Ibland höjde jag för att belasta kroppen lite för skelettets skull men det var väldigt sällan. Slalom lärde jag inte in förrän hunden var närmare 11-12 månader och det skulle jag inte rekommendera att köra för tidigt. Speciellt om man inte har erfarenhet.
Annars så körde vi saker som target, burleken etc. för att få ett bra sammarbete. Men min första hund körde jag inget sådant här med och han var superduktig och lärde sig allt utan problem, lika fort som min nuvarande hund. Så visst är grundarbete bra men det finns ingen anledning att skynda på och överdriva. En valp ska belasta kroppen, ja, men det ska ske i lagom mängd och för det mesta räcker det med att röra sig i terräng och låta valpen leka, springa, utforska och klättra i sin egna takt.

Tycker heller inte att du ska köra slalom med en ung hund! Det är ett slitsamt moment för bland annat ryggen. Men handling däremot är ju bra att börja med :) Använd hinderstöden, tunnlar etc.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#9 Tydligen läser du inte hela mitt inlägg :P Jag skriver att det lätt kan gå snett om man börjar med alla vanliga hinder för första gången som hunden ska göra agility, om man inte är en erfaren förare. För hunden vet inte hur den ska förhålla sig till hindrena. Hur många hundar finns det inte som blivit helt avskräckta av bland annat vippen för att de är första gången den ska hålla balansen på något som rör sig.
Och tränar man slalom med en valp så leder man den mellan pinnarna(man kan dessutom bara sätta i varannan pinne vilket inte alls för att den böjer på ryggen, den går ju bara rakt fram i princip?), den hoppas/kastar sig ju inte igenom hela hindret som en erfaren agilityhund gör.
Jaja.. Min hund har iaf inte tagit någon skada :)
Mvh Jenna
#14 och precis därför bör TS anmäla sig till en nybörjarkurs och ha stöd av en kunnig instruktör innan hon introducerar några hinder!
#15 okej
Till TS: gå inte i närheten av en agilitybana utan att ha en expert närvarande…
Mvh Jenna
Nu är det ju så att OM hunden har risk för ex. Höftleds/Armbågsledsdysplasi, patella luxation eller något annat så kan slalom förvärra problemet. Att din hund är frisk och fin innebär inte att en hund med anlag för sjukdom skulle må prima om man belastar fel.
Sen precis som du skriver så kan saker gå fel. Då är det bättre att bara vänta tills någon kunnig visat hur man gör, inte sant?
Jag ser inte vad det är för skillnad med att träna på att hunden ska gå sicksack mellan 4-5 pinnar och att lära den gå sicksack mellan benen? Och ändå är de ingen som reagerar över att TS skriver det.
Sen skriver TS att hon redan ska börja en kurs, men ville veta vad man kan träna inför.
Mvh Jenna
För att sedan få en så bra bedömning av ad/hd röntgen ska hunden vara över 15 månader. Alltså bör man ju inte köra slalom förrän hunden är närmare 1½ och inte 1 år isåfall?
Mvh Jenna
Jag skulle tipsa dig om att anmäla dig till en nybörjarkurs innan du börjar träna. Risken finns att du börjar fel eller borde ha tränat in på ett annat sätt när du kommit vidare, som sätter käppar i träningen.

18 Det är storskild saker som fart, teknik, fexsibla pinna, hårdet mm
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#21 så mycket fart behöver de ju inte vara. Man kan ju ta det lugnt eftersom de bara ska vara en roligt grej:)
Men vad är det för skillnad på tekniken?
Mvh Jenna
#22 men ingen vill väl ha ett lugnt och stillsamt slalom?! Inte jag iallafall, och därför väntar jag också med träningen! När jag tränar agility vill jag veta att hunden ska kunna utnyttja sin fulla kapacitet.

Jag håller helt med #16! Det värsta jag vet när jag håller nybörjarkurser är ekipage som tränat själva utan att haft hjälp eller ha kunskap sedan innan. Man kan få in så otroligt mycket dumt som tar evigheter att träna bort sedan.
Det som hjälper jättemycket dock är till exempel:
Hunden älskar att leka med leksaker, både kamplek och springa efter
Hunden kommer tillbaka direkt med en kastad leksak
Hunden släpper leksak på kommando, men enbart på kommando
Hunden älskar godis
Hunden sitter kvar på kommando utan att röra sig även vid svåra störningar
Hunden startar snabbt och explosivt från sitt
Hunden kan leka och springa lös utan att springa fram till andra hundar i närheten
Hunden är inte rädd för plötsliga höga ljud eller underlag som rör sig (inför gungan)
Hunden kan springa bredvid föraren utan att bita och studsa
Hunden kan springa självständigt fram emot något
Hunden kan samarbeta med föraren trots en utplacerad godisskål.
Om alla de här punkterna finns så har man en enormt bra grund inför agilityträningen! (Och jag som instruktör får ett enkelt jobb. ;))
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#19 Du får inte börja tävla förrän de är 18 månader av en orsak. Att träna när de är små och växer kan provocera fram HD/AD/PL eftersom dessa sjukdomar oftast tillkommer under tillväxtfasen. Jag rekommenderar absolut inte att hårdträna heller inför debuten - det ska göras i lagom takt trots att de är över året.
Och som de andra säger så vill man inte lära in ett segt slalom. I agility ska man lära hunden att satsa och ge allt den har. Att köra sånt innan man gått kurs kan innebära att man förstör för sig i framtiden.

#22 har du någon sin sätt en hund i slalom mellan banna som gör det med en bensteknik??? De skulla jag gjärna vlija se!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se