Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 18560 ggr
wixie
3

Lära hunden skall

Hur lär man sin hund skall?Glad

Stormblomma
0

Finns massa olika sätt :) På min tik lärde jag in det genom frustration. Jag lade godbitar framför henne och sa inget "varsågod" utan väntade, och väääntade. Och vid minsta lilla ljud berömde jag och gav frikommando. Tog inte lång tid innan de ordentliga skallen kom.

Med min lillfis lärde jag in det genom att själv skälla på honom, som en hund ;) Han tyckte jag var vansinnigt rolig och skällde tillbaka, varpå jag berömde och lekte med honom. Och sedan gjorde vi om det.

Och sedan när hunden verkligen bjuder på beteendet lägger du på det kommando du vill ha, i rätt situation :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

tjiivans
1

Jag lärde skall på kommando med klicker.
Klickade när hon skällde i början och la sedan till kommandot skall. Nu gör hon det så fort man säger skall, men ibland försöker hon luras genom att bara "puffa" ut lite luft. (Hon är en fralla och de puffar ofta ut luft mellam kinderna eller hur man skall säga) När hon gör så får jag säga ordentligt och då ger hon ett riktigt skall.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Sarahansson1]
0

Jag lärde min ena hund der genom att kasta en tennis boll i marken. Och han blev så ivrig efter flera gånger jag hade gjort samma sak så han skällde för att han ville ha den. Och varje gång han skällde så fick han belöning belönade då med vanligt godis istället för tennis bollen.

Han har väldigt lätt till skall i största allmänhet vissa hundar går det inte att lära skall då det nästan aldrig säger något. Har provat med min andra hund måååånga gånger men han fattar inte det är något som vissa lär sig medans andra nej. Men som sagt kämpa för ibland kan det gå.

russin
3

Haha - har lärt min lilla heeler mini-morra när jag frågar "är du farlig".

Hon låter såååå fånigSkrattande

Labolina_73
1

#4 hahahahaha

wixie
0

Tack alla för svarGlad

Ifall hon skäller när någon går i trapphuset (ända gången hon skäller) kan man belöna det och lägga på komandot "skall" eller blir det helt fel efekt och hon skäller ännu mera på dom i trappen?

Alexandra-S
0

#6 Jag skulle absolut inte berömma skall i en negativ situation, eller det är iallafall negativt för mig att hunden skäller om någon går i trapphuset.
Jag skulle göra som dom andra skrivit, att framkalla skall genom lek eller liknande.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

wixie
0

#7 Det var det jag tänkte, men var bara tvungen att fråga.

Det blir att försöka få fram skall genom lek eller liknande:)

[FRllDA]
0

Min schäfer säger sällan ett pip (förutom när det knackar på dörren) och jag ville inte beröma henne för skall i den negativa situvationen som tidigare nämts. För att locka fram skall satte jag henne jämte en annan hund (som kunde skall). Hunden jämte skällde och jag matade den med godis. Efter bara några skall fattade hon "den där hunden får godis om den skäller" och så tästade hon att skälla. Dock har jag inte lyckts få in något skrämmande, grovt skall utan hennes skall låter jätte högt, pipigt och mesigt. Men det är en början!

wixie
0

#9 Okej, ja, jag får testa detGlad Kanske att det skulle funkaGlad

Hayley
1

jag har funderat på att lära gibson skall men är totalt fast, förutom när folk ringer på dörren eller går i trappuppgången är han tyst (eller ja, så "tyst" en fralla nu kan vara…) Jag har provat att leka fram skall men inget, sitta coh hålla hans favvo leksak fem det enda gensvar jag får är en mix mellan "skaka tass" alternativt att sätta sig framför mig. När han väl sätter sig så sitter han där…i en halv evighet…t.om en staty tröttnar och går vidare innan gibson gör det.. Några idéer på hur jag kan göra?

Nu är ju skall kanske inte det viktigaste att lära en hund men det kan vara bra i vissa situationer ;)