Röntga hund
I dagsläget är Ture knappt 9 månader så att röntga är ju inte aktuellt på ett tag. Men innan jag börjar med agility och andra träningsformer vill jag veta om Tures kropp håller, behöver extra muskeluppbyggnad eller kanske helt enkelt endast fungerar som sällskapshund.
Hur som helst, jag har googlat lite på HDröntgen och såg att vissa röntgar HD/ED och även knäleder.
"Min" ras jrt har ju inget hälsoprogram men avelsdjur rekommenderas att patellaundersökas.
Vad tycker ni att jag bör göra för undersökningar innan jag sätter igång med Ture?
HD/ED o patella :)
#1 Okej, men inte röntga knäleder?
#2 aldrig hört talas om det :)
#3 Inte jag heller, trodde inte ens det fanns någon ras vars hälsoprogram krävde detta. Vad ska du göra för något med Lexie?
Hur ska resultaten vara egentligen, för att man ska kunna köra agility med hunden? Har läst att den ska vara friröntgad, menas det att endast A och B är ok?
#4 Nej inte jag heller, ska kolla upp det :) Ska göra de flesta tester jag kommer över, men börja med HD/ED samt patella, sen när jag har råd så ska jag göra de flesta. Men huvudsakligen HD/ED :)
#6 Vad mer bör man göra? Eller vilka hälsotester är det du funderar på? :)
#5 Ja precis
#7 Ska göra nåt blodprov (kommer inte på vad det heter, hehe), sen kommer jag inte på, men ska kolla upp knäledsröntgen :) men när man frågar veterinären om det är för tidigt med röntgen (tänkte inte på att de fanns flera) tänker alltid röntgen = HD/ED, då undrar de vilken, alltså tror jag det finns många ställen som kan vara nödvändiga att röntga. Kanske tänker fel :)
#8 Åh herregud, jag bara känner hur det kommer svida i plånboken. Tur att dom är värda det :)
#9 Kan inte annat än o hålla med :) hur gammal ska ture vara har du tänkt dig när du ska röntga? :)
#10 Jag vet inte riktigt. Men han fyller 1 i maj så antagligen ganska direkt på hans födelsedag så jag kan börja köra den här säsongen. Inte någon rivstart men börja lära in grunder för agilityn. :)
Jag har bara röntgat armbågar och höfter på min hund.Det räckte så för mig.
Patella är knä 
#13 Jo haha, det vet jag :) Men vid patellaundersökningar röntgar man inte.
Jag ska röntga knäna på min bara för att vara säker :) Du behöver inte röntga för att börja lära in grunderna till agility, det är lång väg innan det "hårda" fysiska börjar så börja du med grunderna redan nu om du vill.
Eftersom du har en liten ras så borde han vara färdigväxt redan. Ring och fråga när du kan röntga han.
Är ju ganska vanligt att russlar har höftproblem.
#16 From hunden är 1 år får man röntga, hunden skelett blir inte snabbare färdigvuxet för att det är en liten hund!
#16 Enligt SKK måste hunden vara ett år för att plåtarna ska avläsas.
#17 Jo, en jrt blir tidigare färdigvuxen i skelettet än t.ex. en Sankt Bernhadshund. Vet att vissa storvuxna raser behöver vara 18 månader istället för 12 då röntgen sker. Dock har du helt rätt med att en småhund antagligen inte är färdigvuxen innan den är knappa året :)
Mindre raser röntgas (hd/ed) vid 12-18 månaders ålder, stora/ tunga hundar röntgas vid 18-24 månaders ålder för att skelletett ska hinna växa färdigt.
Om DIN ras har patella som rekomenation för avel så skulle jag göra patella koll samt röntga höfter och armbågar. Börja träna in grunder kan du göra innan, men röntga innan du börjar belasta mer dvs hoppa högre och fler hinder och definitivt innan du börjar tävla. Personligen skulle jag köra agility med en "fri" hund vilket är grad A (u.a) eller B (normal), skulle hunden visa sig ha C höfter skulle jag kunna tänka mig lättare träning alt. mycket muskelträning som hjälper till att hålla höften rätt, sen försiktig belastning dvs inte allt för mycket eller för höga hopp.
Får man fråga en sak, ni som rönkar eller tänkt göra det hur hårt har ni tänkt köra med agility? Och har era raser problem med höfter armbågar? Jag har dv.pudel o det krävs inte änds göra detta för att gå i avel men funderar själv på rönka eftersom man känner sig trygg o veta att man inte förstår iaf hunden med köra lite agility.
#20 Jag ska köra agility ganska hårt om hon är fri fram o bak :)
#19 Okej tack! Så att röntga knäna är inte nödvändigt
#20 Jrt har inga problem med höfter och armbågar, dock ibland med patella som de flesta småhundar. Jag röntgar för att jag inte vill köra med en hund som inte är ok. Vet folk som har fått avliva sina hundar för att de är sönderslitna och det visar sig att höfterna är kassa efter flera år av hård agility och felaktig träning efter den hundens förutsättningar. Är Ture okej - toppen, då kan jag se hur mycket agility/andra slitiga sporter jag vill hålla på med. Har han inte bra resultat på röntgen - okej, då får han bli promenadsällskap och aktiveras med lugnare grejer och massa muskelkomplettering. Jag vill helt enkelt inte vakna upp en dag med en hund som är sönderkörd och måste tas bort - pga att jag skulle ha slitit ut honom. För att köra agility är absolut inte det viktigaste för mig, utan som för alla andra så vill jag att Ture ska få ett så långt liv som möjligt :)
Nej, jag tycker att "vanlig" patellaundersökning räcker, röntgen känns som "over kill".
Jag har en sheltie som jag tränar med, och tänkt tävla med. Hur hårt/ mycket det blir beror på hur allt går. Blir han helt friröntgad, och med nuvarande pontential, så kommer vi köra på ganska hårt och se hur långt vi kan komma…
tackar för alla bra svar :)