Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2709 ggr
[Surina]
0

Snyft trodde det var lite högre :P

Hej alla!

Jag kontaktade agria angående patella osv .. men jag tänkte att medens jag hade kontakt så frågade jag vilken grupp pomarna ligger i deras rasgruppering.

Huhu..Notera: Det är friskhetsgrupper(kopierat från agria)

• Rasgrupp 1: Borderterrier, Finsk spets, Jämthund
  • Rasgrupp 2: Border Collie, Dansk-svensk gårdshund, västgötaspets
  • Rasgrupp 3: Bearded Collie, Alla taxvarianter, Basset Artesian Normandie
  • Rasgrupp 4: Afghanhund, Australian Shepherd, Collie långhår, engelsk Springerspaniel, Jack Russel, Blandras,POMERIAN
  • Rasgrupp 5: alla som inte finns i rasgrupp 4
  • Rasgrupp 6::Berner Sennen, Bull terrier, Grand Danois,, Rottweiler, , Riesenschnauzer svart & Peppar & salt, Mops, St Bernhard

Trodde de låg på 3an men tydligen inte :P Men det har ju patella osv så det kan ju vara såna saker som gör att de ligger på 4a.

1=friskast

6=sjukast

Fridaaaa
0

Vart har du hittat dem rasgrupperna?
För dem stämmer inte.
Rasgrupp 3 är terrier raser, alltså inte Tax mfl

Rasgrupp 1 är vallhundar, så borderterrier hör inte dit?

Det stämmer inte alls :/
Rasgrupp 2 är molosshundar mfl alltså sankt bernhard, bernersennen mfl

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KKajsa
0

#1 det är inte rasgrupperna. Det är "friskhets-grupper"

Fridaaaa
0

#2 Det står ju rasgrupp.
I så fall är det ju missvisande.

Rafflan
0

#3 nej då det du tänkter på heter inte Rasgrupper utan Grupptillhörighet, och har inget med rasen att göra uten hundens syfte och arbets område.

Rafflan
0

För mig är det förvånanade att dem inte ligger längre ner då alla små hundar har så mycket mer problem just pga sin "litenhet"

KKajsa
0

Agrias lista finns bland annat på:

http://www.agria.se/hund/fragaveterinar/q/8182eff4efa9e2ecc12577c2003d76e0

Svar från veterinären

Det finns statistik på Agria över olika rasers sjuklighet. Försökringen är dyrare för raser med höga veterinärkostnader än för raser med låga veterinärkostnader.

Agria har tagit fram kostnaderna för olika rasgrupper. Det finns sex rasgrupper. Rasgrupp har de lägsta veterinärkostnaderna Rasgrupp 6 har de högsta veterinärkostnaderna.

Exempel på rasgrupper( endast några raser nämnda):
Rasgrupp 1: Borderterrier, Finsk spets, Jämthund
Rasgrupp 2: Border Collie, Dansk-svensk gårdshund, västgötaspets
Rasgrupp 3: Bearded Collie, Alla taxvarianter, Basset Artesian Normandie
Rasgrupp 4: Afganhund, Austarlian Shepherd, Collie långhår, engelsk Springerspaniel, Jack Russel, Blandras
Rasgrupp 5: Alla som inte finns i rasgrupp 4
Rasgrupp 6:Berner Sennen, Bull terrier, Grand Danois,, Rottweiler, , Riesenschnauzer svart & Peppar&salt, Mops, St Bernhard

Källa: http://www.agria.se/hund/fragaveterinar/q/8182eff4efa9e2ecc12577c2003d76e0

[Surina]
0

Jo det förstår jag vad du menar. Men vad jag har hört så har det tydligen inte några jätte stora problem om du kanske inte köper en från en skum person på ett hörn då.

Det har förvånat mig mycket tro mig… jag trodde alla små var jätte sjuka typ men alla är det tydligen inte så nu när jag har läst mer om dem :S

Själv är jag förvånad att collien är så låg… fast det finns säkert många sjuka collis.. just den min sambos familj har är iaf riktigt frisk och kry!

Fridaaaa
0

#4 Jo det heter rasgrupper. står här: http://www.skk.se/hundraser/ :)

Rafflan
2

#7 ingen uppfödare oavsett ras säger att deras ras är sjuk, alla säger typ samma sak "alla mina hundar och deras avkommor är sååå friska, inom rasen finns det vissa individer som har tex dåliga höfter/tandproblem/patella, men inga i min linje har fått detta, rasen är i regel frisk om man köper från en bra och seriös uppfödare", om man fick 1 kr varje gång dem sa så skulle jag vara rik XP

[Surina]
0

Nee men jag menar när jag har kollat omkring och läst mig mer till det :) Har inte bara lyssnat på uppföddare för det vet jag hur det är så :P

Men vad jag har läst så är det iaf realtivt friskt om man tänker deras storlek och till vissa andra raser i deras grad så är de en av de friskare iaf.

Sen finns det alltid sjuka och friska XD precis som oss :P

Rafflan
0

#10 det är sällan folk säger hur sjuka deras hundar är.

träffade en ägare av sharpei, hennes första hunde blev bara 6 år gamal, andra 2 år, 3:dje 4 månader och nu var hon inne på 4:de och var in och ut hos veterinären med hunden som va 1 år och sa att hon älskade rasen, dem var så underbara och kunde rekomendera den till alla :S

Har själv haft en golden med E och D höfter, underbar hund, och en bichon med patella, och kan tänka mig skaffa en bichon till i framtiden. Bara för att ens indivd blir sjuk eller finns sjukdomar inom rasen kan dem ju fortfarande vara underbara hundar ;)
Finns sjukdomar inom alla raser, höl en gång en sån som du har när jag jobba på hunddagis, när den var i famnen och man höll i bakbenen kunde man känna och ibland t.o.m höra hur patellan hoppa i och ur led, ägaren visste nog inte ens om detta då hunden inte hade några symtom ;)