Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1356 ggr
Hiro
0

Hunden för mig är?

Hej allihopa! ^^
Vissa kanske känner igen mina *olika hundras forum* jag funderar nu ännu och ja, kollar på olika raser….
Jag har Vit herdehund, Pudel, Beauceron samt ev någon belgisk vallhund….. ev som intresserar mig mest
Jag söker en hund som är samardetsvillig och verkligen VILL och inte behöver iaf inte så mycket motivering (förutom min önskan) och en hund som inte har så mkt ras stjukdommar och lever någorlunda länge gärna 14-15+ :o
Jag skulle vilka träna ev tävla; lydnad, agility, apportering samt kunna ha hunden på eftersök/spår…
Enligt mig så är Vit herdehund, Beauceron och belgisk vallhund passande förutom i agility pga höft & armbågs *problem* och en Pudel är inte 100% min ras men den passar bra till agilty och lydnad främst kanske?
Tackar för alla svar/tips :>

fettmedkevlar
0

Belgisk vallhund är ju en väldigt krävande ras, dvs den klättrar efter väggarna om den inte får mental stimulans regelbundet. Så det är en ras jag själv inte rekommenderar.

Jag skulle säga vit herdehund, en all-round ras. Beauceron har jag ingen erfarenhet av.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Hiro
0

#1 Okej tack :)
Jag tyckde det infot jag fått av dom lät bra (Beauceron) jag kann inte så mky om belgiska valhundar (har ej sökt heller så mycket)

Hur fisk är är vit herdehund? är den i samma *nivå* som schäfrarna? och visst är dom ganska lika? har stjälv en faster med 2 schäfrar……..

fettmedkevlar
0

#2 Min erfarenhet av vit herdehund är att den är lite mildare än schäfer, dock har jag hundar från kennlar som avlar på lite mera motor. Så "problemet" kan ju ligga där att jag anser herdehund mildare. Men den bör ju ligga på lika nivå som schäfer.

Du kan läsa lite mer på vit herdehund på SKK´s hemsida, klicka HÄR. Och som schäfern så förekommer det ju HD/ED problem, men jag vet inte om det är i samma utsträckning.

Hiro
0

Okej, jag har läsk på SKK och SBK (?) om vit herdehund :p

fettmedkevlar
0

Om du har mer funderingar så ta kontakt med en uppfödare som är SKK-ansluten, det brukar ge bra med svar.

Hiro
0

Okej, tack :)

Hiro
0

Någon här som har erfarenhet av Jack Russell Terrier? Ellr Parson Russell Terrier? :o:p

LinaK
0

#7 Jack russelln är en väldigt rolig hund att äga, dom har ofta mycket spex för sig :-) rasen är ofta mycket arbetsvillig och passar till dom flesta aktiviteterna man vill göra. Min jack russell har en väldig tydlig av och på knapp. Inomhus är han lugn som en filbunke och utomhus är det full fart. Han satsar verkligen till 100% i allt han gör oavsett om det handlar om lek eller träning. Det är en väldigt smart ras på både gott och ont :-P den är lätt att fostra om man fostrar den vänligt men bestämt och envist. Som jack russell ägare bör man vara tålmodig, envis och aktiv. Sen tycker jag att det är viktigt att veta att rasen främst kräver mental stimulans det är det som tröttar ut en russell mest och bäst. Givetvis är kondition och fysisk aktivering viktig, men vill ändå framhäva att det inte är det allra. viktigaste. Vet inte vad mer jag ska skriva, fråga om du undrar något. Är du en aktiv person med envishet och tålamod tror jag rasen absolut kan vara något för dig :-)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hiro
0

Okej tack :D

Jag skriv i Jack Russell Terrier - i fokus sidan också :p där har jag ställt några fårgor :)

LinaK
0

#9 Ja jag såg att du skrivit där :-) ska svara så fort jag är inne på datorn. (är inne via mobilen nu)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hiro
0

Oki :)