weimaraner
Hej hej, har någon en weimaraner där ute? är sugen på rasen men vill veta mer om den innan, hur har era weimaraner varit. psyke, med barn, djur, och allmänt,
Dela gärna med er bilder och uppfödaren! (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Weimaraner är ju en jakthund, vad jag vet kräver en hel del fysisk och psykisk stimulans.
De är underbara hundar om de får jaga och röra på sig!
Synd att jag inte är jakt intresserad. Kan man låta dem springa av sig i skogen 2timmar/dag? Samt spåra? Mer min grej då jag är i stallet, min lilla tibbe älskar det:)
Att ersätta en jakthunds behov med att springa lös 2h om dagen räcker nog inte. Nu jagar weimaranern inte på samma sätt som våra hundar då vi inte har någon stående fågelhund men vågar mig på en jämförelse ändå.
Vår hund som är en kortdrivande och ställande hund. Under en jaktdag kan han springa uppemot 4 mil. Och då är det ingen söndagspromenad utan fullt ös hela tiden. När han kommer hem är både hjärna och kropp helt slut. Under jaktsäsong blir det minst 2-3 jaktdagar i veckan. Nu när jaktsäsongen är slut har vi lite problem med att se till att han får den aktivering han är van vid. För det är svårt att ersätta jakten.
Baserat på vad du kan erbjuda hunden är nog en utpräglad jaktras lite fel för dig, det är milvis skillnad i aktivitetsbehov mellan en tibbe och en weimaraner.
Antar att det är utseendet du fastnat för, är det färgen eller hela exteriören?
Tänker på att kanske en rhodesian ridgeback kanske skulle kunna vara ett bättre alternativ för dig om du söker en aktiv sällskapshund med påminnande utseende.
≧◔◡◔≦
Rasen är otroligt krävande.
Att ha en hund som kan tänkas springa av sej i 2 timmar, då är du inne på fel ras. Även rhodesian är fel. Man kan inte ha en hund springandes i skogen året runt.
#6 Jag uppfattade att hon även ville spåra?
≧◔◡◔≦
Jag blev avbruten och hann inte skriva färdigt
Spår är jätte bra hjärngympa, men det är en stående fågelhund som måste få göra det den är avlad för. Har en bekant som har 2 st. Hon tränar massor med dom. Man måste vara rädd om raserna och bevara deras egenskaper.
Den här rasen kan även bli lite vass om den inte aktiveras och får den stimaulans den behöver, men så är det väl igentligen med alla raser
Kanske hittar du en annan ras som passar lite bättre. En golden till exempel. Kräver i och för sej massor den också, men kanske inte som en weimaran.
tack för alla svar, jo det är själva utseendet jag fastnat för då jag gillar Amerikans bulldog, amstaff (haft flera) rottisar, ja mycket grövre hundar med kort hår. Min lilla tibbe blev ett undantag då jag inte kunde hålla mig (:
Är inne på en stor hund fram över.
Vilken klass räknas grandisar i och hur ska de röra sig? (:
Massor av svar och raser här tack(: