Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 8086 ggr
pebb
0

Albino

Jag satt och funderade lite på det där med albino förut idag. Har en albino-hund blå ögon? Även katt och häst? Någon som vet hur det kommer sig när t.ex. råttor, kaninger, människor, älgar, mfl har röda ögon istället? Varför inte hundar?

Wand
0

Har albinomänniskor röda ögon? Förvånad Hade för mig att de hade nästintill vita/ljusljusljusblå, men jag kanske tänker på något annat…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

pebb
0

#1 Det kanske dom har.. Hmm, jag har fått för mig att de har röda ögon, men nu blir jag osäker, kan säkert vara som du säger! Råttor har iaf röda ;)

AnneN
0

Hittade denna sida som på ett enkelt sätt förklarar detta med albino på hundar, http://hundgenetik.blogg.se/2010/july/albino-chinchilla.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Labolina_73
0

men har inte råttor och andra djuren det bara när man fotar dom?

har råttor verkligen det om man tittar på dom direkt..?

//L

pebb
0

#3 Bra sida, tack!

#1 Kikade lite på bilden på människor som är abino och ögonfärg verkar variera lite, problemet är att man inte riktigt vet vad som är äkta och vad dom är fake.

pebb
2

#4 Jupp, jag har själv haft albino-råttor och haft mycket kontakt med albino-kaniner, dom har solklart röda ögon.

Labolina_73
0

#6 oki,,

Hallonblad
0

#1 En människa som är albino har röda ögon.

#3 Vilken fantastiskt bra länk! :) Det förklarar ju betydligt bättre än vad jag hade tänkt försöka mig på. ^^

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Lamina
0

#4 Nej, dom flesta (alla?) smådjur som är albino har röda ögon. Det gäller nog föresten dom flesta (alla?) djur som är äkta albino (dvs utan några som helst färganlag) över huvud taget.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wand
0

#4 Ja, en råtta, mus, gerbil, kanin etc som är albino (eller pink eyed white/red eyed white, som man säger på finare språk) har alldeles ljusröda ögon, även när man kollar på dem direkt. Man ska dessutom inte fota dessa med blixt helst, då de blir väldigt ljuskänsliga. 

#8 Åh okej, då vet jag!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju sk albinos hos hund men de är inte riktiga albinos för de har svagt pigment men får ofta problem med ögonen och huden eftersom de är så solkänsliga. Jag har även hört att de ofta har beteendestörningar men vet inte om det stämmer. Tex en "albino" dobermann är ljust gräddfärgad med helt rosa hud och riktigt ljusisblå ögon som kan skifta i rött/rosa

Hos häst och marsvin finns inte albino, troligen inte hos katt heller.

Det finns människor med så gott som röda ögon men även där verkar det skilja från person till person hur mycket/lite pigment de har, vet inte om det beror på utgångsfärgen på hud/hår/ögon eller om det är olika anlag.

Lägger in en bild på ett rödögt marsvin taget utan blixt. En riktig albino har troligen ännu ljusare, på gränsen till rosa ögon

Labolina_73
0

ahaa oki,, tack… alltid lär man sej nåt.. :-)

//L

Karmatarerskanise
0

#8 Nej, en mänsklig albino har inte röda ögon.

RagnarDivis
0

hahahahahah jag har ingen aning Cool

Hallonblad
0

#13 Det beror naturligtvis på hur mycket pigment som saknas (hur "mycket" albino de är), men jo, en albino människa har röda ögon. ;) Kan även ha ljusa ögon, men saknar de helt pigment (melanin) blir ögonen röda på en människa.

[Doglovers]
0

Grannen hade en häst som var så gott som albino och den hade väldigt ljusa ögon.

Karmatarerskanise
1

#15 Jag har aldrig sett en sådan albino.

Hallonblad
1

#16 Nej jag har aldrig hört om en häst som är "helt" albino så att säga (avsaknad av allt pigment). Vet inte om det ens finns i hästar. Troligen skulle även en häst få röda ögon om den inte hade något pigment alls.

#17 Jag har aldrig sett en mänsklig albino i verkligheten alls, men det innebär inte att jag förnekar att de finns. ;) Fakta är ju väldigt lätt att komma över i vår tid; bara till att googla lite, alternativt ta en tripp till biblioteket om du nu inte vill tro på vad jag skriver. :)

[Doglovers]
0

#18 Om man tittade väldigt noga så hade hästen väldigt svagt strumpor och bläs. Men det var så svagt att ägaren fick visa det , för att man skulle se det. Hon hade rätt otäcka ögon.

Belimas
0

Det var inte en cremello då ? Finns över huvudtaget albinogenen hos hästar ? Har för mig att jag har läst att det inte gör det men jag kan minnas fel, har i alla fall aldrig sett en albinohäst.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Med största sannolikhet en "dubbelgul. Cremello, som #20 säger, är ljusast.

På svenska heter alla dubbelgula blåögd gräddvit (hur sjutton de nu tänkte för det förkortas officiellt bög) plus att det känns lite dumt att baka ihop en hel hög färger till en.

Men det är iallafall:

Fux - isabell (palomino) - gulvit (cremello)

Brun - gulbrun, fd bork (buckskin) - pärlvit (perlino)

Svart - gulsvart (smokey black) - sotvit (smokey cream)

Sedan finns även alla teckningar också men detta är grundfärgerna.

Tyvärr skrivs de dubbelgula ibland fortfarande som albino trots att de inte har ett dugg med albino att göra. Äkta albino finns inte hos häst

#17 Jag har aldrig sett en albinomänniska i verkligheten men om du googlar på albino human så har barnet på andra bilden röda ögon, har även sett bilder på vuxna med röda ögon. Jag tror att det beror på hur mörk man hade varit utan att vara albino, men har också för mig att det finns olika sorters albino (men är inte säker och orkar inte leta nu)

Ixectrona
0

Är man albino har man helt enkelt inget pigment.

Alltså, rosa hud, inget svart någonstans, helt pigmentlöst hår (om man har något hår, vilket ex. reptiler inte har), och inget pigment i ögonen.
Hästar kan vara albino (precis som alla andra djur?), då är de helt vita, har rosa hud - och ljusblå ögon.

Belimas
0

Hittade den här texten efter en snabb googling och enligt den finns det inga albinohästar utan de som är riktigt ljusa och har rosa hud och ljusblåa ögon är just cremello alternativt perlino.

http://www.equusite.com/articles/basics/colors/colorsCremelloPerlino.shtml

Det verkar som att det råder väldigt delade meningar om albinism hos häst, flertalet säger att det inte finns och även en del forskare har sagt det medans andra säger att de har sett bilder på ljusa hästar med röda ögon….

Lyan
0

#22 Precis, men nu är det ju så att de sk albinohästarna har pigment

www.doubledilute.com

http://www.morgancolors.com/doubledilute.htm

Lyan
0
[Doglovers]
0

#21 Tack för det intresant svaret. Nu är det många år sedan hästen fanns här, men när ni säger dubbelgul, så minns jag henne faktiskt som ljust ljust gul.

[Driva]
0

rödögda vita råttor, behöver inte vara albino itan kan vara avlade vita med röda ögon

Lamina
0

#27 Sant, men tror inte det är så vanligt i Sverige, eller någon annastans, eftersom det är lättare att få fram PEW än en överteckand råtta. Detsamma gäller även möss och säkert flera andra smådjur.

TS En äkta albino, oavsett vilket djur det gäller, har alltid röda ögon och är helt vita utan några som helst tecken till färg nånstans. Dom kan helt enkelt inte tillverka färgpigment. Dom kan inte vara "delvis albino" eller "nästan albino", då rör det sig om något helt annat, troligen någon annan form av albinism. Röda ögon gör inte ett djur till albino, helvit päls gör det inte heller. Som #27 säger behöver inte en ett rödögt djur med helvit päls vara det heller. En äkta albino är det bara och endast om det inte kan tillverka melanin. I vissa fall rör det sig faktiskt om en helt annan genetisk defekt, leucism.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Hiro
1

Alla albinos har röda ögon en hund/annat djur med blåa ögon är inte en ablino………