Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4233 ggr
[Surina]
0

Hundmat som dödar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kommer aldrig köpa Iams eller Eukanuba nån gång till mina djur!!

Se videon och sprid detta medelande!

Vill du läsa mer gå in på :

http://www.occupyforanimals.org/iams--eukanuba-pet-food.html

bambiiii
0

uuschhh ja :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

fidojunior
0

Jag bytte efter att ha läst om det där. Men jag vet inte om jag ska lita på det där till 100 %. Det är PETA som har spridit videon och har hört att PETA till och med har plågat djur själva för att filma och sedan lägga skulden på någon annan. Har även hört/läst om att videon med beaglarna har cirkulerat runt på internet för några år sedan, fast då handlade det om något annat, alltså det är ingen film från Iams. Men som sagt, det är bara vad jag har läst på andra forum men jag bytte för I FALL det är sant så vill jag inte stödja det. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Surina]
0

Jo jag vet vad du menar det har ju varit mycket om just PETA… är lite mysko till dem….

men som du också säger så vill man ju inte stödja nått om det skulle vissa sig vara sant.

Qepta
0

Usch.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Loveradio
0

Har också sett det klippet förut. Dock så har väl inte Eukanuba nånting med det där att göra? Det är väl bara Iams?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Labolina_73
0

jag ger ju mina djur eukanubas foder,, jag har mailat severa och frågat hur dom ställer sej till detta,,, får se om och när jag får svar..

Men såklart jag blir förundrad när det just är peta som  gjort filmen, men lika undrande till varför dom skulle hitta på?!?!

svårt detta.

//L

[Surina]
0

Det är ju så att Eukanuba och  Iams är ju uppköpta av samma företag så det är båda.

Rafflan
0

Vad är det ens dem gör med hundarna som har med hundmaten att göra?

[Surina]
0

Det exprementerar på hundar för att se hur deras foder ska inhålla.

Som olika tester hur mycket protiener osv. de ger hundarna överdoser för att se vad som är max gränser… osv.. samt att de kan skära upp djur för att undersöka hur deras foder funderar på försöksdjuren.

Det finns mycket, sen så finns det vissa som påstår också att vissa delar av de som de kallar för kyckling är blandat med kött ifrån vissa avlivade hundar och katter som har används i fodret.

fettmedkevlar
1

Ganska gammalt inslag om jag inte minns fel.

Jag ger iallafall mina hundar Eukanuba och kommer fortsätta ge det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Rafflan
0

#9 öh, låter som ganska dyrt protjekt "bara för att" när det finns billgare metoder…

[Surina]
0

Ja jag är inte säker på hur allt var men det var nått sånt iaf jag är inte helt säker på allt heller …. men jag hoppas att det bara är en lögn men det är magnusson foder för mig tror jag.

Michaela-N
0

Jag tycker hela historien låter lite konstig… Men jag vet då inte. Ger inte min hund något av de märkena så….

Labolina_73
0

#9 ja nej men vä'nta lite nu,,,, menar du att tillverkaren av dessa foder skulle laborera och lägga i hund och katt kött i maten och säga att det är kyckling?

det tror jag INTE… skulle inte ske….

nåja jag väntar nu iaf på att höra en förklaring till detta,,, kan ju faktiskt bara vara fake.

/L

[MatildaTure]
12

Åh fyfan. Oavsett om det är sant att just Iams/eukaneba behandlar sina försöksdjur såhär är ju bilderna tagna någonstans ifrån. Blotta tanken på att det finns djur som lider såhär ger mig rysningar och jag trycker undan det på direkten. Nu ska jag gå och pussa på min prins.

NathalieT
1

Håller med dig till fullo!

[Ronon-m]
0

Herregud jag ger ju mina katter Iams Förvånad

#14 Skriv så fort du fått svar! Är väldigt intresserad av svaret!

Labolina_73
0

#17 ja men absolut…

självklart..

SaraC
0

Det här klippet har ju florerat runt på nätet sedan minst 5 år tillbaka. Är ganska säker på att det gjordes klart att det var falsk information för flera år sedan?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Labolina_73
0

#19 ahaaa oki,,,

Sackum
0

Fruktansvärt att detta tydligen skett! dock läste jag om detta igår också, då var det en som hade mailat Iams och frågat hur de ställde sig till detta. De svarade att klippen var filmade på en anläggning som de inte ägde och att de genast sa upp samarbetet med den när de uppmärksammades om vanvården. Det är ju inte helt pålitligt förstås, så förhoppningsvis stämmer det att de nu utför forskningen i samarbete med vanliga hundägare, som de påstår. Värre är det ju för djuren som blir maten, är rätt säker på att de flesta har haft det mycket sämre än försöksdjuren men det är det ju svårare att ändra på. :/

vallhund
4

Klippet är över 10 år gammalt mig veterligen, o som sagts, det är PETA som ligger bakom. PETA är en organisation vars målsättning är att inga djur öht skall hållas fågna/som tamdjur, alla skall släppas fria.

O ja, de har fejkat filmer förr, bl a när de inte kinde få filma hundar som flåddes levande i Kina, så hyrde dom folk som gjorde just det, för att kunna filma. Ändamålet helgar medlen, fy f**********n.

Och jag använder inte Eukanuba, dels är innehållet inte av nån vidare kvalité, dessutom stödjer jag inte multinationella företag o inte heller varutransporter över halva jordklotet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Mindless]
1

Vet att jag läst om det här tidigare och hittade ett gammalt inlägg från 2008 på Chinese Crested-forumet. Chefsveterinären på Severa Food, som har Eukanuba, Iams och EverClean, skriver såhär:

"Januari 2005

En grupp aktivister från PETA har nyligen framfört anklagelser gentemot det arbete som bedrivs av The Iams Company. Vi vill att ni skall få lite fakta kring den uppkomna situationen.

Den 25 mars 2003 fick vi kännedom om att näringsstudier som genomfördes för vår räkning vid en kontrakterad anläggning i USA kunde bryta mot vårt företags strikta forskningspolicy. Den 26 mars 2003 genomförde vi ett oanmält besök på anläggningen för att utvärdera procedurerna och försäkra oss om välbefinnandet hos de hundar och katter som vistas vid anläggningen. Den 27 mars 2003 fattade vi beslut om att avsluta alla forskningsaktiviteter med denna anläggning. Trots att anläggningen nyligen godkänts vid de statliga inspektionerna genomförda av USDA, FDA och Association for the Assessment and Accreditation of Laboratory Animal Care, uppfyllde den inte våra strikt uppställda krav. Vi flyttade alla berörda 19 hundar till en anläggning inom Iams, där de ingick i ett adoptionsprojekt för anställda inom Iams. Som verkställande direktör Jeffrey P Ansell uttryckte det.
”Vi är övertygade om att vår forskningspolicy är ledande inom industrin gällande krav på omhändertagande. Kraven är höga och måste följas.”, Vi genomförde våren 2003 omfattande inspektioner av alla externa anläggningar som var involverade i näringsstudier på hund och katt för Iams räkning.
Efter dessa inspektioner vet vi att alla faciliteter följer både det statliga regelverket och vår forskningspolicy samt att hundars och katters hälsa inte är i fara. Vi har trots detta bestämt oss för att koncentrera vår näringsforskning till ett mindre antal kontrakterade anläggningar

Utöver detta bildade vi ett oberoende, rådgivande organ för omvårdnad av djur (Independent Animal Care Advisory Board) den 15 juli 2003. Dess roll är att:

1. aktivt granska hur externa anläggningar följer Iams forskningspolicy
2. delta i slumpmässiga, oanmälda inspektioner av externa anläggningar
3. kritiskt utvärdera vår forskningspolicy och ge nya idéer för att främja djurens välbefinnande
4. utvärdera vårt omvårdnadsprogram för att försäkra hundars och katters välbefinnande. Denna utvärdering omfattar även besök på Iams anläggningar.

The Iams Company genomför och sponsrar forskning för att öka den vetenskapliga förståelsen för hundars och katters näringsbehov. Bifogat får ni en översättning av Iams forskningspolicy som vi fastställt. Genomför vi endast forskning på hundar och katter som motsvarar näringsmässiga och medicinska studier som är accepterade på humansidan. För ytterligare information besök våra hemsidor på www. iamsco.com eller www.iamstruth.com.

Vi har ett stort åtagande för hundars och katters välbefinnande och vår forskningspolicy återspeglar detta åtagande. Vi vill tacka för vårt samarbete och er tillit till den kvalitet och den prestation som Eukanuba och Iams produkterna står för.

Med vänliga hälsningar,

William Bredal, BSc DVM
Veterinary Technical Manager
Iams Europe"

htt
0

Denna video har cirkulerat i kattvärlden också, den är INTE sann.

Emaljoh4
0

Jag tycker det är viktigt att vara källkritisk!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Labolina_73
0

Fick detta svar…

Hej Linda,
När det gäller den missvisande filmen från PETA hänvisar vi till www.iamstruth.com .
Om du har fler frågor eller funderingar hör gärna av dig!
Med vänlig hälsning

Jenny

sofiek90
0

#26 Det var ju inte mycket till svar…

MVH

Sofie

Labolina_73
0

nej inte precis,, men dom kanske har fått många frågor om detta genom åren och fått "order" om att hänvisa,,, dom man mailar med kanske inte har kunskapen att svara på annat vis.

/L

sofiek90
0

#28 Då kan dom ju vidarebefodra mailet till någon mer kunnig ;) Du skulle ju höra av dig vid fler frågor och funderingar, hehe. Så nååååågon kunskap har dom väl ;D :P

MVH

Sofie

Labolina_73
0

hahahahhaa ja jo iofs,, det har du ju rätt i.. :-)

lite sv¨rt tycker jag att få en korrekt bild av detta då jag inte rinktigt kan ta till mej saker av denna typ på engelska…

/L

PetraKarin
1

Men hemsidan innehåller ju ganska så många svar. Sen kan det vara bra att maila igen om man inte hittar det man söker där. 
Men jag kan tänka mig att de fått ganska många undringar om detta nu efter PETAs video och det är då lätt att hänvisa till hemsidan som innehåller tydlig info.

sofiek90
0

Fast jag är jätte kass på engelska texter, fattar inte så mycket.. :P

MVH

Sofie