Behöver lite support från hundvänner!
Hej alla !
Jag känner att jag behöver lite support från andra hundvänner!
Min uppföddare frågade idag vart jag bor så att säga, jag ville inte vara oärlig så jag skrev så som det var…
Hennes kennel är i Uppsala och jag bor i Linköping.. så det är ju ganska långt i mellan.. men jag poängterade att jag bor i Borlänge ibland för att hälsa på familj osv som är närmare Uppsala… men tänkt om hon kommer tycka att detta är för dåligt för att vara Fodervärd :(…
Men jag har ifall tänkt ut allt och jag har mitt resekonto som ska täcka alla resor till kennel när hon ska lämnas för parning och för att föda upp sin valpar.
För mig så tycker jag det är bra att jag har ett hem längre upp och neråt då det är lättare att ta mig till utställningar vilket var min plan.
Sen jag måste verkligen poängtera att jag kommer inte att resa med valpen allt för tidigt i dens liv! Den ska först bli säker i mitt hem som jag är iaf 90% om året tror jag
Om du är en bra valpköpare osv så skulle det förvåna mig väldigt om uppfödaren inte vill att du tar en valp för att du bor en bit bort. Det viktigaste lär ju vara att hunden bor bra än att den bor nära. Resa kan man ju alltid göra och det lär uppfödaren vara medveten om ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Att avståndet mellan dig och uppfödaren gör att du inte får ha valpen tror jag inte stämmer :) Jag har en hund från Danmark och kullsyster till den hunden bor i Frankrike. Så att det är avstånd mellan uppfödare och köpare är inget konstigt :)
MVH
Sofie
Har man en hund på foder så är det uppfödaren/avelsrättsinnehavaren som står för kostnader i samband med parning, så visst kan avståndet påverka.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ts, försök att komma ihåg nästa gång, att helt enkelt Fråga uppfödaren om saker du undrar. Du kunde ha frågat om avståndet spelar stor roll.
Eftersom hon redan "lovat" dig att ha en tik på foder, men aldrig frågat tidigare var du bor, så kanske det inte spelar så stor roll?
Fast jag tycker det är märkligt att ha blivit lovad en foderhund när man inte ens har så mycket kontakt att uppfödaren vet var man bor !
Åtminstone jag skulle vilja vet bra mycket mer innan jag sätter ut en hund/lovar en hund på foder - för det är ägaren som får stå för alla kostnaden som har med parning och valpning att göra. Det inkluderar hämtning/kostnad för resor.
Jag håller faktiskt med om att det verkar lite konstigt…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hon visste att jag bodde i Borlänge men då det började pratas mer om annat så blev det inte riktigt klart pratat men hon verkade inte ha några problem med att jag bordde i Borlänge iaf.
Fast jag tänkte att edtersom jag bor som jag bor så tänkte jag att jag kommer ju kunna stå för de kostnaderna som resor just för att det är mitt val isf.
Det hade jag räknat in från första början så för mig är det inga problem att åka och betala dessa resor.
Måste tillägga att hon är väldigt engagerad i sina hundar och att hon har mer tittat på mig som person än min omgivnining i första hand.
Jag har bara inte skrivit allt så jag vill inte att hon ska få skit ifrån detta för hon är verkligen inte en dålig uppdödare.
Fast det spelar ingen roll vad du säger i detta läget, för enligt fodervärdsavtalet så är det ägaren som ska stå för alla kostnader som hör till aveln och man gör inga tillägg på dessa avtal. Det har inget med hur uppfödaren är - det är fakta.
Men enligt avtalet så är det ifrån fodervärdens skrivna ort som ägaren står kostnader ifrån. Då jag är skriven i Borlänge så är det bara tåget där ifrån hon behöver betala inte resan från Linköping till Borlänge :) min mamma jobbar med sånt här så hon har kollat allt. Så jag kan betala resor till Borlänge iaf :)
Låter jätte konstigt att du är skriven på en ort men bor 90% av tiden på en annan.
Jag vet många uppfödare som aldrig skulle lämna ut en hund på foder för långt bort. Av många anledningar. Att ha ut en hund på foder är en stor grej, det handlar ju om ett förhoppningsvist framtida avelsmaterial. Skall man använda en hund till avel vill många uppfödare ha närmare kontakt med hunden - vilket är svårt att ha när hunden finns för långt bort. Dessutom är det som Lo-katt skriver, det är uppfödaren som står för samtliga resekostnader, och även om du säger en sak idag - tex vart du är skriven eller dyl, så är det ju ingenting som säger att du kommer fortsätta vara skriven där de kommande åren eller att du inte plötsligt blir sur på din uppfödare och kräven hela kostnaden. Det är någonting hon inte har någon säkerhet på.
Om du nu är beredd att lägga ut så mycket pengar på resande, varför köper du inte en valp istället för att ta en på foder?
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Jo det är ju så att flyttar man som fodervärd, så får man själv stå för de fördyrande kostnader som blir för resor - så står du skriver i Borlänge på kontraktet så lär du få betala.
MEN - ärlighet är en förutsättning för att fodervärdsskap ska fungera så att inte detta tagits upp med ägaren tidigare är för mig märkligt. Känns som om kelleninnehavaren hela tiden trott du bor i Borlänge ! Man måste ju liksom säga vartman bor och inte bara står skriven, om man inte är där mesta tiden. Är inte allting klart redan från start, så bäddar det helt klart för trubbel senare.
Det är ändå skillnad om avstånden är 5 mil eller 25 mil t ex.
Hon visste att jag inte bodde i Borlänge sådär utan var skriven där, hon visste också om att jag studerar i Linköping och bor där den större delen av tiden men det som fick mig att få panik det var att jag själv faktiskt hade glömt den biten… för hon och jag pratade igår och jag fick ett mail angående vart jag bodde…Men imorse så skickade hon ett mail igen och bad om ursäkt då hon kom på att jag hade berättat tidigare… så mycket av detta var i panikens stund XD Så det är uppklarat nu vid detta laget :)
Så jag blev bara orolig för stunden så jag ber om ursäkt för min lilla panik tråd XD….. Cola + sent är ingen bra kompinitation märker jag…
Sen varför jag är skriven hemma i Borlänge bror ju mycket på att lägenheten är ju inte min sådär utan den ägs av min mamma.
Sen var det teknisksätt billigare för mamma att ha mig skriven i Borlänge.. det finns mycket men kan inte förklara allt känner jag då det inte har med hund då längre att göra.
Var 100% ärlig. Det tjänar du på i längden. Du kommer få skriva på fodervärds avtal (om allt är okey) och det är hårda bud om man bryter sånt.
Så var ärlig även om det känns jobbigt. Det tror jag uppfödaren uppskattar. Det skulle jag göra. Men å andra sidan skulle jag aldrig skaffa fodervärd
Lycka till med alltihop nu
Det är ordnat redan :) Jag fick bara panik i går kväll och skrev denna tråd… hon kom på imorse att vi redan hade pratat om min siutiation men att hon bara hade glömt det lite :) Så det var lugnt fick jag höra idag! Men jag kommer ta detta på stort allvar och hon har accepterat att jag kommer kunna få skicka fotodagbok mail 1 gång i veckan :) osv!