Foder till mager hund.
Jag har en fråga till er här inne. För lite över en månad sedan räddade jag och min sambo en stövare som suttit bortglömd i en hundgård i 10 månader och de har glömt att mata honom. Han är väldigt smal ( har gått upp lite sedan han kom till oss) och nu äter han Magnusson meat & biscuit. Problemet är att han tar inte riktigt åt sig fodret och skiter många stora högar varje dag. Nu undrar jag om ni vet något bra foder eller tips för att få honom att ta åt sig fodret bättre och få honom att gå upp lite mer i vikt.
Jag skulle ha kollat på ett foder för aktiva/arbetande hundar då de oftast innehåller mer fett och protein. Ga till din djuraffär och fråga, de brukar kunna tipsa om en del. Lycka till :)

Har ni avmaskat hunden?
Mitt råd är att ta hunden till veterinären för en hälsoundersökning och därefter få mer tips på hur ni ska göra för att få upp han i hull.
Färskfoder! Min hund har varit smal hela livet, jag antar att hon har världens bästa ämnesomsättning, och vi har fått ge henne högenergifoder och färskfoder sen hon blev tillräckligt gammal för att sluta med valpfodret.
Hundarnas kroppar tar upp färskfoder lättare än torrfoder så om ni köper färskfoder och ger honom 3-4 små mål om dagen så borde ni se resultat ganska snabbt. :)
Ge honom många små mål istället för få stora för då hinner kroppen ta upp mer av maten. Tex så kanske eran hund ska äta runt 1kg mat om dagen så då kan ni bara dela upp det på 3-4 mål.
Om du ändå vill ha torrfoder så har jag gett min hund High Energy Proffessional och det är jag ganska nöjd med. Ni får helt enkelt leta efter högenergifoder, det finns en hel del i djurbutikerna.
Jag slänger in en länk så kan du kika på High Energy-fodret men jag rekommenderar verkligen färskfoder. Om du ger torrfoder så tänk på att även dela upp det på flera små mål.
Han är avmaskad. Har varit och talat med veterinär. Han är frisk, bara smal. Jag ska titta på högenergi foder och även färsk. Har ni något tips på bra och inte allt för dyrt. Självklart betalar jag det jag måste för att han skall bli bättre. Men har tre andra hundar också. Vi har även tänkt att kastrera honom, dels för att vi har två tikar och dels för att jag har hört att okastrerade hanar är lättare att få upp i vikt. Men han måste gå upp i vikt innan vi kan kastrera. Just nu är han hör smar för narkos.
Valpfoder, färskfoder är det jag rek sen kan man även ge råkost o ge mer blandfärs,fläskfär och lite annat tänk på inte ge för mycket fett bättre de ökar o håller vikten bra än bli fet o sen det är bara skräp han ska oxå få i sig alla bra mineraler o vitaminer ;) Kyckling ska oxå vara bra. Har själv fått up våran valp med färskos,valpfoder o kyckling mm :)
Har själv Hamilton stövare,och de är all ätare
Ett foder med högt protein och energi innehåll i början samt lite olja i maten. Men tänk också på att han måste få dagliga raska promenader annars har ni snart en hund som "klättrar" på väggarna. Vet ni om han fått jagat något innan?Jag hade en hund för några år sedan som var otroligt mager när jag hämtade honom(inte stövare dock) och jag gav honom då Nutra den svarta säcken,dyr men effektiv.Veterinärerna Specific foder är drygt och mkt effektfullt.Men även det dyrt.Men eftersom det är frågan om att få upp honom i vikt nu så kan det vara värt att lägga lite extra på fodret den tiden och sedan sucessivt byta till något billigare.
Han har jagat lite som 6-7 månader gammal. Vi har släppt honom på hare en gång och han drev med skall. Dock efter en stund stannade han i ca 5 min under tystnad och sedan började han driva igen. Sen stannade han efter ca 100 meter och vi hittade honom stå och skälla vid ett rävgryt. Så antagligen har räven snot haren för honom. Vi kommer nog börja med färskfoder på honom. Så vi ska leta efter ett med så lite spannmål som möjligt.

#7 Se om ni kan få tag i Vom & Hundemat, det är ett helt spannmålsfritt färskfoder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 vart kan man hitta sådant?

#9 kika på http://www.vomoghundemat.se
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har inte läst igenom hela tråden, men borde inte valpfoder innehålla mer fett? Vet att stallägaren ger deras gamla tik valpfoder de perioder hon går ner mycket i vikt för att hon ska öka i vikt igen.
MVH
Sofie
#11 Hittade detta i en djurbutik bara 7 km från där jag bor. Så nu har jag köpt några stycken så får vi se om han äter och tar åt sig maten bättre. Självklart kommer jag vänja in det försiktigt i början.
En annan fråga, vad är bäst, att bara ge färskfodret eller att t.ex. ge 50/50 av torr och färsk
#13 Man behöver inte vänja in färskfoder. Om du ändå vill vänja in så räcker det med att göra det under några dagar bara. :)
Jag tror inte att det spelar så stor roll om du blandar färskfoder och torrfoder men som sagt så tar hundens kropp lättare upp färskfodret så jag personligen hade nog gett bara färskfoder så länge hunden äter det. Min hund är kräsen av sig så vi blandar i torrfoder för att hon ska få i sig något i alla fall om hon inte är sugen på färskfodret. Det blir ju så klart billigare att dryga ut maten med torrfoder om man tycker att färskfodret är för dyrt.
#13 jag har ingen egen erfarenhet av torrfoder men har hört att man inte ska blanda torrt och färsk. Nåt med att näringsupptaget blockeras…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag ger Standardt Extra till min yngling som har haft svårt att hålla vikten. Fungerar Kanon!!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Nu har han ätit vom & hundemat sedan lördag kväll. I gårkväll var han rysligt lös i magen och i morse vägrade han att äta, han rörde inte ens maten. De andra gångerna då han fick maten åt han upp allt och slickade matskålen väääldigt ren. Vad kan detta bero på? Lös i magen och plötslig matvägran?
#17: Min hund blir likadan av färskmat.
Dvs, hon tycker att det är jätte gott men kroppen tycker inte lika mycket om det. Mår de inte bra (tex ont i magen/diarre osv) så äter de inte. Precis som människor tappar hundarna aptiten när dom mår dåligt.
Jag väntade ut det och gav det en vecka. Men efter en veckas konstant diarre slutade jag och gick tillbaka till torrfoder. Provade i en omgång till efter det, med samma resultat.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
Okej, vi får avvakta någon dag och se om det blir någon förändring. Inte roligt när jag precis fått honom att äta.
Håller tummarna för att det vänder!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken