Agility,flyter ut....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla!
Det var idag vi tränade första gången på 3 månader då vi ÄNTLIGEN har fått en inomhuslokal.
Men jag har ett problem, jycken min flyter ut så extremt när han hoppar, vi förlorar väldigt mycket sekunder på det. Har någon något tips på hur jag ska få han tightare runt hindrerna?!
Lägger upp en film här, mellan hinder 4 till 5, skulle jag ha varit tightare bakom hindret med höger hand ( fånga upp han ). vilket jag trodde att jag var när jag väl körde.. Men icket var det så när jag kollade på filmen.
Även hinder 9-10 flöt han ut….
Allmänna tips annars mottages gärna, vi båda var väl ringrostiga idag efter 3 månaders vila. Före det har vi bara tränat sen Maj 2011. Så nybörjare är vi..
MEN jag vill ha tightare svängar och givetvis bättre handling av mig själv! Även så var jag lojj efter slalomet… var lite besviken för det var ingen bra känsla under den omgången vi körde, troligen för att det kändes som de gjorde, inte bra med svängarna eller min handling under hinder 4-5. Jag rörde mig konstigt… och inte fånagde upp han…
Om man vill se på youtube!
http://www.youtube.com/watch?v=5J3cQ0jusPU&context=C366703fADOEgsToPDskJkeFxUGgvlyPXkC1dxulXI
/ Magdalena.
Börja o bara träna svängar :) Runt lyckstolpar, skicka hunden runt en lyckstolpe o hunden ska nästan nudda vid lyckstolpen hela tiden alltså vända på en väldigt liten yta. Ska också börja med detta snart :)
Jag tänker samma som Cassii, träna svängar. Få honom att svänga tvärt, alltså namnet eller annat ord för att svänga och kasta gärna belöning i den nya riktningen så att han får fart ur svängen.
Okej tack alla! :) ska pröva träna det, men vill helst inte blanda in nå lyktstoplar och det, utan då träna snäva svängar på just ett hinder :) Så får träna de på söndag då! :)
Det är ganska vanligt att de tar för långa hopp än nödvändigt. Jag fick träna in ha pinne framför för visa avhoppet o sen även ha flera hopp efter varandra (små låga) just för lära henne landa snabbare efter. efter detta kommer det att träna in hoppa snett. tycker det såg bra ut snabb o alert.
Jag skulle börja förbereda honom inför svängarna. för som det ser ut på filmen så ger du signaler om att han ska rakt fram och då är det inte konstigt att han flyter ut när han inser (för sent) att han ska svänga.
Tänk på att meddela honom innan hindret vart han ska sen
#4, Okej får testa :)
Vad bra att de såg fartigt ut! Lägger upp en film i detta forum så fort vi tränar nästa gång!
#5, Tack så mycket, ska verkligen tänka på att vara mer tydlig och förbereda honom mycket bättre. men som sagt de känns som man gör det när man springer för allt går så fort men när man ser på filmen så ser det hel galet ut må ja säga!
Du säger meddela honom innan, hur tänker du då, om han ska svänga till höger efter hindet som på hinder mellan 4-5, ska fånga upp han precis bakom bommen nästan och de?! Eller hur tänker du ? :)
Jag skulle säga hans namn innan han hoppar över 4 och om ni har tränat in - ge honom en svängsignal med kroppsspråket.
Okej tack ska pröva :) Nej de har jag inte tränat in :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blev så arg för att passet gick så dåligt sist så bokade lokalen och körde ett till pass. Det kändes då bättre allmänt. Mer fokus av mig.
Vad tycker ni?
Jag tycker att det ser mycket bättre ut! :)
tycker oxå det ser bättre ut, vad duktiga ni är :)
#10, vad bra :)
#11, jaa de kändes att bättre och ja de såg ut som de när jag jämförde filmerna! :) Tack, vi försöker kämpa på. Har ju satt upp några mål. Klass 2 blir det snart då vi saknar bara 1 pinne i Ag!
#9 Jag tycker ni ser ut att vara jätteduktiga! Att komma upp i klass II kommer inte vara några problem för er :)
Däremot är jag nyfiken över avståndet mellan hindren, det ser väldigt tajt ut. Men det kanske är bara som det ser ut?
#13, tack så mycket :) Vi har bara tränat i 10 månader och är självlärda även fått hjälp från utomstående, men aldrig gått kurs! Har bara hunnit med 4 tävlingar sen debuten som var i somras.
Har lite funderingar på att om man inte ska gå upp i tvåan då det ser ut som om dem banorna är mkt mkt svårare, utan att stanna längre i ettan för att nöta in den bättre och få mera självförtroende osv. Så man inte flyttar upp för fort och tappar suget när det är för svårt och bara drar på sig diskar.
Avstådet är tajt, så du ser rätt. Loklen är också liten. Men var för lat för att bära runt alla hinder så flyttade om nån hopphinder som stod. Men tänkte att de kanske är bra att träna tajt?! För då måste jag vara extra noga med handlingen för att det inte ska bli kaos! Eller tänker jag fel ? Är det dåligt att träna tajt ?! :)
#14 förutom skaderisken med att träna tajt (det finns en anledning till att reglerna säger 5-7m mellan hindren) så är det faktiskt oftast mycket svårare att träna/tävla med större avstånd. Då är det svårare att veta vad man faktiskt hinner med, när det är tajt så är man ju "ändå på plats" om du förstår vad jag menar.
Men vad jag ser på filmen så ser ni ut att klara av flera sekvenser som dyker upp i de svårare klasserna, så det behöver du inte oroa dig för! :)
#15 okej tack, ska tänka på det.
Vad bra att de ser ut som att vi kommer att klara oss i högre klasser :)
Idag byggde en kompis en bana åt mig, filmade ej loppet men han satte båda gångerna jag körde banan och utan fel :D Så glad jag blev då jag inte trodde att han skulle fixa den.
Försökte mig på banan i paint, avstånden stämmer ej och ja de blev helt plötsligt långt från 14-15 när jag skissade upp den….
Vad är de för nivå på banan ? :)
Klicka på skissen för att få den i stor bild :)