Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1831 ggr
Royalz
0

Spårning, blod

Kan man använda blodpulver när man ska viltspåra?

ahlbergaren
0

Ja, det kan man. Jag använder själv nötblod köpt från affären, men vet att vissa använder blodpulver.

Noa-Nisse
0

glöm inte att man måste ha tillstånd för att köra blodspår bara =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Royalz
0

#2 Hur många tror du har det? ;-) Är nog väldigt få.

ahlbergaren
0

Spårar du på annan mark än din egen ska du ha tillstånd… att lägga ut blod på någon annans mark utan att fråga är inte snällt och oftast får man ju ett positivt svar om man bara frågar (kan jag tänka mig.)

Som tur är så är jag omgiven av en massa egen skog, men jag hade absolut frågat om jag skulle lägga spår nån annanstans.

Noa-Nisse
0

#3 Fast bara för att andra inte gör det rättfärdigar ju inte det ändå.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
2

#3 Helt ointressant vad andra gör eller inte gör. Man ska göra rätt för sig själv :) Så ska du lägga spår ska du också få tillstånd för det.

Mischa
0

Tillståndet har inte med vems mark att göra utan smittskydd.

≧◔◡◔≦

jgs09001
0

Tycker tråden blev lite virrig med tillstånd hit och tillstånd dit.

För att få lägga blodspår med blod från t.ex. nöt och gris behövs ett tillstånd från Jordbruksverket (? eller är det Länsstyrelsen). Detta har med smittospridning att göra.

Men om du lägger blodspår med viltblod så behövs inget tillstånd från ovanstående. Men markägaren måste nog ge sitt tillstånd för att du ska få lägga spår där.

Mischa
0

#8 Det är SJV som skall utfärda tillståndet.

≧◔◡◔≦

Viccan92
0

Hur får man tag i viltblod och klöv. Jag har letat i flera månader men hittar ingenstans. Jag som hade hoppats på att kunna tävla men lite svårt när man inte kan träna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

#10 Jägare ;) Man får höra med dem.

Ang tillstånd, hur får man det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

#11 Känner ju några. Grabbarna på skolan frågade jag och dem sa att dem inte hade några nu. Så jag sa till dem att kontakta mig när dem fick men nej då. Farfar frågade jag men då hade han redan grävt ner klövarna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

#12 Okej. Nej det är ju inte jakt nu så :)

Maja2
0

#11 Det finns en blankett på JBV:s sida, att skriva ut, fylla i och skicka in. Man betalar samtidigt … tror det var 300 kr.

Fridaaaa
0

#14 Okej tack! :)

[Forest]
0

Tycker man ska göra det rätt om man ska lägga ut blodspår bara för andra skiter i göra det rätt så säger det inte mig att jag ska vara lika lat som dom. Glad

oskartoller
0

Viltblod är ju lite svårare att få tag på då djuret tappas på blod direkt i skogen.

Vanligt blod har nästan alla mataffärer.

Vattnadal
1

Köp nötblod, inte grisblod, det luktar för likt människa. Pulver är lite sämre tycker jag, klumpar sig gärna, och är oftast gris. Nötblod köper man i frysdisken, 5 dl per burk. Din affär kan beställa hem om du ber dem, då blir det en kartong med 6 burkar, brukar ligga på straxt under 30 kr/burk.

Man kan hitta klövar, skankar och hela små djur att lägga spår med via annonser (jakttidningar), jaktlagens slakterier (gå bara dit och fråga, de kastar så gott som alltid klövarna) eller genom att ta dem från sk roadkills.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter