Hur stor fårbesättning?
Hur stor besättning får bör man ha tillgång till för att ha en BC av renodlade vall-linjer?
Är endast nyfiken, planerar varken får eller BC.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Enligt jordbruksverket har jag för mig att fåren ska vara minst 3-5 stycken. På tävling och vallhundsprov är det oftast 5 stycken, sedan hur många får du vill ha själv att träna på är helt upp till dig.
Jag tränar på varierade flockar för att Ben ska få så mycket erfarenhet av olika individer, svårighetsgrad och storlek.
Min uppfödare har mellan 150-200 tackar samtidigt som jag vet folk som bara har mellan 5-7 får att träna på. Så det är ju väldigt individuellt hur många får du vill ha och hur många du vill träna på.
Det är väl en stor skillnad på tex 3-5 och uppåt 100 stycken? 3-5 måste ju kännas rätt "mesigt" så att säga om man ibland har tillgång till en riktigt rejäl besättning?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Jo det är verkligen stor skillnad. En mindre flock rör sig snabbare upplever jag. Dom ändrar riktning snabbare och har lättare för att dra iväg samtidigt som en stor flock flyttar sig segare och "skenar" inte iväg på samma sätt som en mindre flock kan göra.
Nackdelen med en stor flock är att man kanske inte alltid ser hunden.
Som på filmen nedan släpper jag kontrollen helt om Ben och bara låter honom arbeta själv med att få upp denna stora flock bagglam för backen. Ingen idé att jag är där och kommenderar dels när hunden nästan är osynlig och dels när baggarna knapt rör på sig en meter. Denna gruppen är på ca. 70 lamm och jag är tvungen att använda två hundar på denna flock. Ben arbetar mycket med flanker när det går segt vilket man ser på filmen.
Tror du förstår vad jag menar med att hunden knappt syns vid vallning och förflyttning av stora flockar då bara en hund syns på film (min Ben) som förövrigt flyter ut lite överdrivet mycket, samtidigt som hans pappa knappt syns alls.
Vad föredrar du, liten eller stor flock?
Och när du säger att du helt släpper kontrollen, du kommenderar då inte alls? Utan han vet att flocken ska mot dig, eller hur funkar det?
Du får ursäkta lite dumma frågor, men jag har ingen direkt koll på vallning 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Jag föredrar en flock på kanske 10-15 djur. Men somsagt, jag gillar att variera för att få mer kunskap och erfarenhet.
Border Colliens främsta instinkt är att hämta och driva fåren till dig. Det man tränar mest med unghundar är just att hunden ska driva fåren till dig och sedan utifrån detta kan man forma andra beteendenden. Instinkten att valla är så pass hög att Ben dels skiter i de andra hundarna och sedan arbetar utan belöning och utan kommandon. Här räckte det alltså med att jag gjorde ett hämt med honom (kommenderade höger) varav han då hämtar fåren och driver dem till mig. Det jag menar när jag säger att jag släpper kontrollen helt är att jag litar på att min hund kan fixa upp fåren till mig. Jag litar på att han kan arbeta självständigt. Den sista kilometern tog jag fyrhjulingen upp, men han jobbade på väldigt bra även om jag drog iväg från honom.
#4 Det ligger i hundarnas instinkt att föra flocken mot människan. Även en otränad hund, som vallar för första gången kan fixa den biten (men utan hämtning och där man befinner sig precis framför fårflocken i färdriktning och hunden bakom.
Så det är ju en betydligt lättare variant, men den finns där, även hos en hund som inte lärt sig valla med kommandon.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#6 Självklart beror det på hur långt man kommit i träningen.
"Även en otränad hund, som vallar för första gången kan fixa den biten"
En otränad hund hade nog garanterat inte fixat den biten.
Djuren är segflyttade och det krävdes två hundar till hjälp, man sätter inte en otränad hund på på en flock kring 70 djur, sträckan som baggarna förflyttas är över 2 km.
Det krävs att hunden har balanstränat och är säker i balanspositionen samt att man börjat driva tillsammans. Visserligen är det väldigt beroende på individ och linjer men med en helt otränad hund börjar man med att cirkla vilket är en början till balansträningen. När jag släppte Ben på får första gången kan jag garantera att han inte hade kunnat hämta en flock på 70 bagglamm till mig och driva dom 2 km
Däremot ligger det något i det du säger,det ända en sparsamt tränad unghund vill är att hämta fåren till dig. Men arbetet måste ju vara realistiskt.
#7 Jag tror du missuppfattade mig nu, mitt svar var till #4, skrev samtidigt som du skrev #5. Syftade på den biten att "hunden vet att flocken ska flyttas till dig", att det ligger i deras instinkt.
Att en nybörjarhund inte fixar det på din video, det vet jag absolut och det var inte vad jag ville säga heller (därav att jag skrev utan hämtning), men att en nybörjarhund vill driva flocken åt mattes (eller vem som nu är med) håll, där matte befinner sig framför flocken och går åt det håll den ska. Sen självklart får man ju lära hunden lite finesser, men just det ligger instinktivt.
Hänger du med på vad jag menar? Det var alltså inget mot dig utan snarare samma åsikt som du skrev i #5.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#8 Ja nu hänger jag med på vad du menar.
Tog inte åt mig och tror inte att det var något mot mig heller. Blev väl mest paff över hur du kunde tro (missuppfattning från mitt håll) att en hund som aldrig sett får kunde utföra arbetsuppgifter som har med 2 km avstånd att göra och 70 bagglamm 
#9 Haha nej, det skulle jag knappt tro även om jag såg det! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport