Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2474 ggr
LostMySelf
0

Osäker dvärgpinscher?

Min syster har en ungefär två år gammal pinscherhona som jag tycker är väldigt osäker i sig själv. Hon var världens goaste och säkraste hund tills min systers svärföräldrar skaffade sig en Jack Russel-valp (som dom skaffade sig ganska sent, dvs tog över hunden) och han är en sån där skällig hund som dom måste ha koppel på inomhus annars går han loss helt. Han tar båda tassarna upp mot ansiktet (siktar mot ögonen) när han ska "hälsa" vilket jag tycker är rent ut sagt farligt.

Jag har ju en 12v chi-hane som fungerar bra ihop med henne, men hon visar fortfarande osäkerhet/nån form av rädsla runt honom, när han nosar runt henne så ibland hugger hon till mot honom (helt ofarligt enligt mig) och börjar morra lite lätt.

Är detta ett normalt beteende? Just när hon är i samma rum som Jack Russeln så blir hon helt galen, hugger hon mot honom/hans nacke (inte med tänderna vad jag sett) och skäller enormt mycket.

Banankaka320
7

Vad jag vet så är det olagligt att ha hunden kopplad inomhus. Släpp hunden och låt han bete sig som en hund och stimulera den mer, fysiskt och psykiskt.

LostMySelf
0

#1: Det är just det dom inte gör. Dom varken tränar honom eller nånting, bara låter honom vara som han är liksom.

Beckibus
2

Håller med 1 en hund som "går loss" är understimulerad och sysselsätter sig genom att "gå loss"..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

LostMySelf
0

Svara gärna på min systers hunds beteende också, lite det tråden handlar om mest, inte Jack Russeln :P

Frida B
2

#4 det har förmodligen som du säger att göra med JRTn, och den som skapat problemet är också den som kan lösa det. (jag säger inte att hunden ska lösa det, utan ägaren som kopplar hunden) är den understimulerad och kopplad inne=osäker DP inte understimulerad och ej kopplad inne= en lugnare hund= lugnare och självsäkrare DP. Sen gäller det ju att träna bort det också, man får inte vara lat när det gäller sånt här ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fia-mia
1

Om jag var du skulle jag inte ha hunden tillsammans med JRT, det finns ingen anledningen att vistas tillsammans med en ostabil hund.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

LostMySelf
0

#6: Bestämde mig redan efter första träffen med JRT:n att jag aldrig mer skulle släppa ner min valp på marken när han är där. Det förstör både min valps beteende och samtidigt stressar upp mig.

[Forest]
0

att tik säger ifrån unghane genom hugga o visa att rör mig inte är normalt sätt för en tik att snäsa av en burdushane. Jag tror inte att denna jr är farlig hund utan en hund som inte får utlopp för sin energi detta är en ras som kräver en hel del, får bara hoppas på att ägaren inser det själv. Utöver detta så bör den fostras men mycket tror jag kommer falla på plats när den akterveras rätt. Sen låter det som att det är en hund som blir väldigt glad o uppspelt, att bära sin valp vid denna hund signalerar du akta dig för denna hund o dessutom kan det trigga upp jr mer. jag har flera hundar jag har sagt ne de ska inte leka men visst kan vi umgås genom promenader osv men jag ser faran i leken med den andre hunden därmed har jag valt så och även talat om detta för ägaren som tog det bra, o fatta vad jag menar oxå.