Angående underbett
Satte inlägget under valpar då det handlar om en valp, flytta om det behövs ;)
Lilla Tengil är snart 5 månader och för någon vecka sedan märkte jag att han har ett underbett. Det jag undrar är om ni har någon erfarenhet av att underbett "ordnat" till sig? Tänkte då han är så pass liten ännu..
Jag bryr mig inte om att han har underbett, för vi älskar honom lika myckt ändå! ;) Men är mest nyfiken då vi hade planer på att ställa ut honom och blir hans underbett bestående så får vi skrinlägga det och hitta på något annat roligt att göra ^^
Min brorsdotter, som är smådjursveterinär, säger följande:
"Tandfel kan inte fastställas slutgiltigt förrän hunden har vuxit färdigt, eftersom käkarnas läge kan förändras flera gånger under utvecklingstiden. Det kan alltså växa bort helt, men det kan också förvärras.
Överbett leder oftare till problem än underbett, men det är troligare att ett underbett förvärras än ett överbett, eftersom överkäken växer först.
Oftast leder ett mindre tandfel inte till några som helst besvär för hunden. Men det är inte helt ovanligt att tänderna möts på ett sätt som gör att man senare måste ta bort eller slipa ner tänder. Det problemet är dock vanligare med överbett än underbett".
Underbett brukar sällan rätta till sig då underkäken växer under längre tid. Mindre överbett däremot på valp kan rätta till sig - just pga att underkäken växer långsammare/under längre tid.
Tack så mycket för svaren!:) Vi får se hur det utvecklar sig, men jag håller tummarna att underbettet inte blir större än vad det är nu.
Vet ni om slipning av tänderna och eventuell tandbortagning täcks av försäkring?
Jag tror det beror på om underbettet fanns med i bilden när valpen försäkrades.
Kolla det veterinärintyg du fick av uppfödaren vid leveransen. Om det inte nämns något om underbett i detta, och om hunden varit försäkrad kontinuerligt sedan köpet, bör försäkringen gälla även kostnad för ev. nerslipning. Faktiskt bör det då räknas som "dolt fel", och mot detta har nästan alla uppfödare en försäkring som täcker det första året.
Men, som sagt, ytterst få hundar får något problem alls av ett lindrigt bettfel, och kostnaden för en tandslipning överskrider normalt inte självrisken.
Jag skulle kontakta uppfödaren om jag var du.
Olika bolag har olika saker i sina försäkringar och tänder ingår oftast inte.
Jag har ett tillägg för just tänder (ifall det t ex behöver dras en valptand eller annat) - men då får man lite högre premie.
Ring och prata med din uppfödare om ev. dolda fel försäkring samt kolla vad det är för försäkring som du tecknat, ifall den innehåller/täcker tänder då det oftast är ett tillägg och inte ingår i många försäkringsbolags "bas" försäkring. Kolla även besiktningsintyg ifall det står någon anmärkning om hans tänder från den tiden, men gjorde det det så tycker jag att uppfödaren bör ha informerat dig om det vid köptillfället.
Mindre bettfel, underbett brukar inte förändras och bli bättre/ helt bra. Men kommer sannerligen inte vara något han lider av. Har ni köpt han i egenskap av utställning så bör du ju även prata med din uppfödare om det. Annars får det bli andra hundsporter istället…