Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6370 ggr
exigo
1

HJÄLP

Min underbara Grandis på fem månader är sjuk! Han lyckades sätta i sig en massa konstigt i ett oövervakat ögonblick. Nu kräks han (plast bland annat), Han andas ojämt. Han vinglar. Hans allmänkondition är väldigt nedsatt.

Jag pratade med djursjukhuset i eftermiddags och dom ville att jag skulle avvakta. Nu blir det nog akut i alla fall. Men vad är det för något fel? Någon som har ett snabbt svar??

nickiee
0

sitter nog något å stoppar upp  så han har svårt att andas  tror ja .. ring upp dom nu igen å åk in sen direkt …

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

AnneN
2

Håller med #1 Ring närmsta djursjukhus och säg att ni kommer in akut NU!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sara B
0

Håller med de över och hoppas att det löser sig!

exigo
0

Fick inte tag i någon. Närmaste natt jour är 20 mil bort drygt, och jag har ingen bil förren i morgon bitti. klockan 8 i morgon bitti är jag hos vet här och hänger på dörren…

Tillståndet blir sämre. Allmänt hängig. Ryckig andning, Kissar på sig. Svårt att gå. Små kramper. Gnäller lite hela tiden. Det är hemskt att se och höra. Jag sitterr mest på golvet med lilla vovve i famnen. Han ska i alla fall inte behöva vara ensamen… Han sover just nu med mardrömmar…

Gråter

fettmedkevlar
5

Ta en taxi då? Hade det varit min hund så hade jag satt mig i taxi/bil fortast möjligast.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

TeamVanity
0

hur har det gått?

AnneN
0

Håller tummarna för att det ska ha gått bra med den lille.

_**/Mvh Anne

sofiek90
0

hur ha de gått med din lille hund?

MVH

Sofie

Fridaaaa
0

hur har det gått?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

exigo
0

Jag åkte in till sjukuset med honom och hängde på dörren när dom öppnade. Tidsmässigt hade jag varit vid ett joursjukhus ungefär samtidigt.

Han var i stort sett medveslös, han orkade lyfta huvudet lite men kunde inte hålla det uppe och kunde kunde inte gå eller stå.

När jag bar in honom i akutrummet så blev han mer och mer medvetslös. Han undersöktes, fick en nål i benet för prover och dropp utan mer reaktion än ett lätt gnyende och en liten ryckning i en muskel. Iväg till röntgen. Han var helt bortom medvetandet vid det laget.

Röntken visade att hela tjocktarmen var igensatt. Dom tog honom och satte dropp och smärtstillande. Han får även laemang. Nu sitter jag och väntar och fruktar att dom ska ringa om hur det går med min lilla älskade bjässe…

Han var riktigt riktigt illa därann. Förgiftning?

Cassii
0

Hoppas det blir bra..

Fridaaaa
0

#10 Håller tummarna att det går bra.

[Forest]
0

Men gösses stackars liten, hoppas allt går bra med honom

sofiek90
0

Hoppas verkligen att det går bra för honom!

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Jag håller tummarna för din lilla, stora kille. Det måste verkligen kännas frustrerande när ens hund är så där dålig och det inte finns någon veterinär öppen.

Sophie&Segra
0

Vi håller alla tummarna här hemma!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

KvirrZ
0

Usch så hemskt!! Håller tummarna!

- Mvh Emma

[Ronon-m]
0

Här håller vi alla tummar och tassar!

UlrikaD
1

Han fick inte magomvridning i samband med det hela också då?

Hoppas han blir bra igen.

Sara B
0

Hoppas att allt går bra med honom!!!

[hyperiion]
9

Ju längre man väntar desto farligare är det. Han skulle behöft komma till vet direkt. Hoppas han överlever endå. Håller tummarna men skulle något liknande hända igen så sätt dej i en taxi och åt på en gång. Det kan vara angörande i liv och död

exigo
0

Vi pratade flera gånger med sjukhuset. Dom rensade tarmen så att den var fri. Dom tog alla prover dom kunde komma på. Dom kollade efter glykolförgiftning. Dom röntkade honom flera gånger. Dom hittade inget fel på honom. Dom gjorde allt dom bara kunde. Men ändå så kopplade kroppen ned helt enkelt och han hamnade allt djupare i koma. Han hade inte överlevt transport till en mer avancerad enhet.

Klockan 18:20 var vi tillbaka hos honom på sjukhuset. Han hade då aldrig vaknat ur komat. Familjen stod runt honom, klappade honom, kramade honom och pratade med honom. Hans andning blev då lugnare men han blev aldrig kontaktbar. Men han viste att vi var där.

Klockan 19:20 kom veterinären in. Klockan 19:25 somnade han in i våra armar.

Vi kommer att sakna honom….

Sara B
0
Alone
0

Beklagar sorgen. Och må han vila i frid. Styrkekram till dig.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

AnneN
0

Beklagar sorgen

_**/Mvh Anne

sarae
0
wolf_angel
0

beklagar :(

Cassii
0

Beklagar Rynkar på näsan

[countess]
13

Beklagar , Men du hade kunnat vara hos veterinär kl 5 på morgon istället för att sitta hemma och vänta ? Bara att ringa taxi!

pius314
0

fruktansvärt!

beklagar er sorg

• Tillräckligt bra är perfekt! -
chade
12

#29 var inte så hemsk, jag tror nog redan att hon tänker på vad hon kunnat gjort och inte gjort Rynkar på näsan

Synd att er hund inte klarade sig.. verkligen tråkigt :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

deleteduser
1

#29 Lätt att vara efterklok.

Beklagar förlusten.

sofiek90
0

Beklagar verkligen sorgen!

MVH

Sofie

Denna kommentar har tagits bort.
exigo
0

alla ni andra ska ha ett stort tack!!!

LeS-
0

Vad tråkigt att veterinären inte bestämde sig för att öppna upp honom. Man ser ibland inte på röntgen om det sitter nåt i tarmarna alla ggr. Hellre att öppna en gång för mycket än en gång för lite. Beklagar sorgen ialla fall, vad fruktansvärt att förlora sin valp..

exigo
0

Alla funktioner bara kopplade ned. Han hade väldigt konstiga blodvärden. Hans andning var milt sagt ansträngd. Jag är inte säker på att det var i tarmarna problemet satt… Jag tror inte han hade kunnat överleva i alla fall. Han hade absolut inte klarat en OP i den kondition han var i…

Tack för omtanken…

sofiek90
2

#29 Det skulle ju tagit lika lång tid ändå tills vet fick se hennes hund så varför säger du sånt nu? Tror du inte det är hemskt og att förlora sin valp på det sättet?

#35 kommer de ta reda på felet ändå? Dom gör väl det, om ni som ägare vill?

MVH

Sofie

LeS-
0

#37 ok, jättetråkigt att höra. Det kanske var en förgiftning om blodvärdena var så dåliga. Beklagar sorgen än en gång :(

Sophie&Segra
0

Oj herregud.. Jag beklagar verkligen! Styrkekramar till dig/er! Rynkar på näsan

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Mixxie
0

Verkligen trist! Beklagar :(

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

nottheonly
0

ursh då, beklagar Rynkar på näsan

Alexandra-S
0

Styrkekramar till er, måste kännas hemskt :(

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Charlotta-B
0

Beklagar! :(

Charlotta-B

[countess]
6

Hur kan man säga att 20 mil tar hela natten att köra ? Om min hund vinglar hade jag farit på en gång ! Ts Kalla mig idiot du det säger mer om dig än om mig

Maja2
18

#45 Det är alltid lätt att klanka ner på andra, och höja sig själv. I den här situationen spelar det ingen roll, valpen är borta och att klandra ägaren tar inte valpen tillbaka.

Hade de haft en bil, hade de förmodligen åkt direkt. Inte alla som har råd att ta taxi 20 mil, så är det bara.

Fridaaaa
6

vila i frid <3

#45 Men att köra 20 mil tar flera timmar, och om nu ts väntade från kl 5 till kl 8 att köra till ett närmare sjukhus, så hade det tagit lika långtid att vänta till det sjukhuset som att köra till det med jourhavande som låg 20 mil bort, så hunden hade inte kommit fortare till djursjukhus ändå.

[Mindless]
0

Fy så hemskt! Beklagar sorgen. *styrkekramar från oss*

EternalWinter
0

Beklagar verkligen massvis med styrkekramar!Rynkar på näsan

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

fettmedkevlar
1

#47 20 mil tar ungefär 1,5-2 timmar att köra.

Fridaaaa
0

#50 Beror på vart man bor och vilka vägar man har att köra.
Här tar det över det att köra 20 mil

fettmedkevlar
0

#51 1,5-2 timmar inne i stan med "krångliga" vägar.

Fridaaaa
3

#52 Inte här där jag bor. Körde t.ex till marsvinsutställning i lördags, tog 1,5 timme att köra 10 mil, och då höll jag hastighet hela vägen.^
Men tänker itne förstöra ts tråd genom att tjabba om det

pius314
9

#52 om du då snittar 133 km/h… i stan och på krångliga vägar…

Det är klart att det är olyckligt att valpen kunnat komma åt något som faktiskt dödade den, och att det tog sån lång tid att komma till veterinär. Men eftersom vi andra (i allafall jag) inte vet mer om omständigheterna, vägförhållanden, transportsätt som är tillgängliga etc så anser jag det omöjligt att generalisera som ovan.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Tess86]
0

Jag beklagar sorgen. Jag kan knappt föreställa mig hur hemskt det skulle kännas om min hund försvann sådär plötsligt ifrån mig, overkligt.

Karmatarerskanise
5

Beklagar sorgen!

#52 Jag undrar hur det kan ta 1,5-2 timmar inne i stan, på krångliga vägar att köra 20 mil, när det tar lite mindre än 2 timmar att köra den sträckan på motorväg ;) Och VILKEN stad är så stor att man kan köra 20 mil i den? ;)

[countess]
2

Hade hon farit 00 hade hon varit framme 02 kanske halv 3 ! Har man inte råd ska man inte ha hund !

[Ronon-m]
7

Jag beklagar verkligen! Ni gjorde allt ni kunde för älskade vän, och det vet han… Så otroligt hemskt. Sov got pojken Gråter

#57 SLUTA klandra TS! Hon gjorde precis allt hon kunde, mer kan hon inte göra! Ärligt talat, tror du inte hon lider tillräckligt just nu?

Sara B
7

#57 Det är inte säkert om man bor på landet så kan det ta ca. 3h innan det ens kommer en taxi så dags på dygnet tro mig, endå har vi bara några mil till Uppsala härifrån…
Sluta klandra ägaren jag tror att hon har gjort allt hon kan!

Qepta
0

Beklagar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

SmileyMalin
2

Beklagar sorgen :( och väldigt olyckligt att djursjukhuset bad er avvakta! Hoppas dom tar nästa fall på allvar direkt! rent spontant verkar dom ju ha gjort ett hemskt misstag som inte gav er en tid första gången du ringde….

[hyperiion]
0

Beklagar sorgen. Ni fick aldrig veta vad som gjorde honom så sjuk? Han hade i alla fall sin husse med sig hela tiden. Vila i frid lilla stora vovven

IdaT
0

Beklagar sorgen, det värsta som finns är att behöva låta sin älskade vän somna in innan den borde behöva göra det. Kram!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Forest]
1

beklagar förlusten svårt när han var så pass ung med, lite extra trist. Styrkekramar!

[Surina]
1

Jag beklagar sorgen :(! Det är inte lätt! Men du gjorde allt du hade kunnat göra !

Stor KRAM!!! Ta hand omd dig nu!

meilin
0

Usch så tråkigt! Beklagar sorgen! :(

Noa-Nisse
9

Usch :( beklagar sorgen!! Det tar ca 45 min för mig att köra till malmö och det är 6 mil dit på motorväg och moterled., så att säga 1 1/2 timme för 20 mil låter ju liiiite otroligt. Tänk om det är halt väglag? Usch jag får rysningar av att läsa hur vissa klankar ner på TS…

Medarbetare på Hundar.ifokus

sofiek90
1

#67 10 mil under en timme är inte optimalt. Då kör man väääääldigt fort :/ Från mig tar det 1,5 timma ner till Ge-Kås och det är 10 mil dit..  Tycker det är dumt att klanka ner på TS, jag håller med dig. Får också rysningar..

MVH

Sofie

wixie
0

Nej, usch vad hemskt! Vila frid vovven… Styrkekramar!

Fridaaaa
0

Håller med #67 & #68 till fullo!

LinaK
1

#68 Oj vad åker ni för väg till Gekås egentligen? Vi kör dit på 1,5 timmar och vi har 12 mil dit. Det är bara vanlig landsväg med max 90km på de flesta ställen 80 km.
Förlåt till TS för denna diskussion.

Beklagar verkligen förlusten över din hund!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

KvirrZ
0

Beklagar sorgen!! Fruktansvärt hemskt Rynkar på näsan

- Mvh Emma

sofiek90
0

#71 Brukar köra gneom Tuve å genom tingstadstunneln å så motorvägen dit. ;) Sen är det ju alltid den sista sträcken, som går lite segare.

MVH

Sofie

exigo
14

Tack för alla kondeleanser.

Våran älskade hade inte överlevt vart vi än hade åkt med honom. Han var för dålig helt enkelt.

När det gäller 20 mil på en pisskvart…Jooo.. Under optimala förhållanden med gasen i botten, inga poliser osv. Men kraftigt upprörd, en hund som ligger i koma, halka, mörker och älg/rådjur så skulle jag inte rekomendera det. Hunden är inte betjänt av att alla andra kör ihjäl sig…

fettmedkevlar
0

#56 Du vet vad jag tycker om dig och kommer därmed inte ge dig ett riktat svar.

Till er övriga, jag vet inte hur ni kör bil. Men jag tar mig lätt 20 mil på 1,5-2 timmar både krångliga/snirkliga vägar och landsväg utan problem, och då kör jag inte som en vettvilling.

Maja2
9

#75 Men tråden handlar inte om att hinna längst på kort möjligast tid, eller?

Sara B
5

Bra Maja2! Glad

Blir snart galen på detta tjat… Skrikandes

LinaK
2

#75 så då kör du cirka 90-100 km/tim hela tiden även på snirkliga/krångliga vägar?

KvirrZ
5

#75 20 mil på 1,5h?… låter lagligt och bra.

- Mvh Emma

KvirrZ
3

Ber om ursäkt för ot. Glad

- Mvh Emma

LinaK
0

#80 ber om ursäkt även jag ;-) men jag blir så fundersam för jag finner ingen logik i det hela.

Maja2
17

Just hastighet, hur långt man hinner på viss tid, hur mycket bränsle bilen drar eller om tomten finns… HELT irrelevant alltihopa i tråden. Varför inte göra som i alla andra trådar, prata om det TS tar upp i första inlägget. Nu är valpen dessutom död, varför då inte respektera TS och beklaga, istället för att tjafsa om hur lång tid det tar att köra viss bit. Ts hade desstuom ingen bil. Det blir ju bara pinsamt!!!

Fridaaaa
3

Tycker det är respektlös att diskutera hur lång tid det tar att köra osv.
Respektera TS…

LinaK
4

Jag tror faktiskt att TS är kapabel att själv säga till om hon/han tycker att det är respektlöst.

Men jag håller med om att det är onödigt att vara så OT i en tråd som denna. Därför ber jag er att vi inte diskuterar detta i denna tråd något mer (säger även till mig själv såklartFlört)

KvirrZ
0

Jag menade på inget sätt att vara respektlös mot ts, ville helt enkelt få fram att alla inte har möjlighet att ta taxi 20 mil, för det tar knappast 1,5h att köra.

Ber än en gång ursäkt till ts om du tog illa upp.

- Mvh Emma

Maja2
5

#84 I det här läget tycker jag att alla vi som skriver i tråden ska kunna räkna ut själva vad som är respektlöst och inte. Det ska inte Ts ens behöva säga till om.

LLLINN
1

Beklagar verkligen sorgen Rynkar på näsan. Detta fick mig verkligen att tänka till, även om min hund är väldigt kräsen och inte sätter i sig konstiga saker så kommer jag definitivt vara mycket mer försiktig nu!

Lider med er, ingen ska behöva gå igenom något sånt! Rynkar på näsan

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LinaK
3

#86 Tror inte folk har som mål att vara respektlösa, det här är inte första gången en tråd blir OT. Men jag förstår din poäng.

Nu får det vara slutdiskuterat om detta.

LLLINN
3

Gick igenom tråden nu, blir verkligen mörkrädd.. Vad det finns för människor!!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Maja2
2

#88 Även om målet för många inte är att vara respektlösa, så blir det så ändå många gånger. Där har medarbetarna ett jobb, att stoppa och säga till, vilket brukar fungera för det mesta.

LinaK
4

#90 Nu är du själv med och bidrar till att blir OT, undrar du över något så skicka ett PM till mig istället.

Jag vet vilken roll jag har som Medarbetare, så det behöver du inte upplysa mig om.

Maja2
4

#90, ja, jag medverkar till att det blir ot nu, men inte till TS nackdel. Jag undrar inte över något alls. Påminner dig bara om din roll.

LinaK
2

#92 Tack för påminnelsen, men nu får det vara slutdiskuterat!

Frida B
4

beklagar verkligen :( massa styrkekramar till dig TS, du gjorde allt du kunde och lite till!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1

#95 Hon hade ingen bil då, och hur lätt är det att ta en stor grand danios i en taxi?

Noa-Nisse
0

#95 Tänk på ditt ordval och om du verkligen menar det du skriver!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[countess]
1

#96 det finns taxi ..

#97 Vad ska jag tänka på ? varför skulle jag skriva något jag inte menar ! Man kan inte sitta hemma och påstå sig göra allt man kunnat!

Fridaaaa
4

#98 Jag skrev inte att det inte finns eller hur! Skrev att det inte är så lätt att ta en grandis i en taxi, speciellt att hitta en med mitt i natten som ens tar in hundar, är inte heller lätt.. Snälla människa hur tänker du?! Riktigt känslokallt att skriva som du skriver TS har gjort det hon har kunnat. Tycker att denna tråd ska låsas

Rafflan
0

Beklagar sorgen :(

Låter som förgiftning och var det de går det inte att behandla om man inte vet exakt vad hunden ätigt. Och finns inge sätt att ta reda på vad för förgifnting det är heller :(

[countess]
1

#99 Ja om hon hade ens försökt få tag i taxi men det inte hade gått ja då hade hon försökt ! Känslokall eller ej det är min åsikt ! Valpen var 5 månader så så stor var den inte !

Det jag blir mest förbannad på var att hon skrev att det tog 8 timmar att köra 20 mil !  Och sitter man då hemma och säger att det är inte lönt att åka in för att det tar 8 timmar att köra 20 mil då har man inte gjort mycket åt saken !

Fridaaaa
0

#101 En grandis ÄR stor när den är 5 månader gammal, tro mig, träffat 5 månaders grandis.

[countess]
0

#102 japp jag med då jag känner en uppfödare ! Kan även näma att jag flertalet ggr åkt taxi med en landseer !

thilda-
4

Borde finnas grannar som skulle kunna ställa upp i akutlägen!
Hade det varit jag så hade jag knackat dörr och frågat iaf

Beklagar sorgen

Loveradio
0

Beklagar sorgen

Håller med #104

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Frida B
4

#99 tycker (tyvärr, med all respekt för TS) oxå att denna tråd bör låsas… som någon redan sagt här, man blir ju mörkrädd…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Smullis
1

Försvann inlägg #95? Beklagar sorgen :( och beklagar verkligen alla onödiga kommentarer. Du gjorde ALLT du kunde och det var helt rätt gjort. :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

LinaK
4

#107 Inlägg #95 är borttaget pga att tre personer anmält inlägget, så det är inte vi i admin som tagit bort något.

-------------------------------------------------------------------

Jag låser tråden nu då valpen tyvärr redan är borta och det inte finns så mycket mer att säga.

indra-bus
2

Ja beklagar oxå.

#58 tog orden ur min mun.

Hoppas du inte lyssnar till elaka kommentarer.

Är man så respekt lös o okänslig för en hunds bortgång.

Ska man ta mig fan inte häller ha hund.

Ts Styrke kramar till dig, Från mig dottern o djuren..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer