Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3190 ggr
Alexandra-S
0

Sjuk?

Gizmo har senaste tiden haft förhudskatarr (5 tikar i stallet han sitter i när jag är i skolan löper så lärarna förknippar det med det) och hans nos har varit lite fuktigare än vanligt.

Igår började han dricka väldigt mycket vatten, fyllde på skålen (26cm) och han drack upp det på en gång så jag fyllde på igen - en timme senare var det också slut. Han brukar dricka ungefär en halv sån om dagen, max.
Igårkväll var det inte jag som var ute med honom, eller jag var med men jag höll inte i kopplet utan en kompis gjorde det så jag såg inte hur kisset var då men jag vet att jag tänkte att han kissade mycket men att det var för han druckigt mer än vanligt under dagen.
Imorse var kisset nästan helt vitt, alltså nästan som vatten. Han brukar ha väldigt gult kiss, flera i klassen har kommenterat det.

När jag nu börjar plussa ihop ett och ett blir jag lite orolig..
Är det någon som känner igen något av dom här symptomen hos era hundar?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

rebz
0

Ju mer vatten man dricker desto ljusare blir urinen. Så om han drack så mycket så var det inte konstigt att urinen var ljus. Har han ätit något som är rätt salt tex ost, skinka. Eller något spec tuggben, eller fått mycket mer aktivering o jobbat mer så kan det gjort att han blivit väldigt törstig. Ibland dricker min lille mer, ibland mindre så det är inte ovanligt att de dricker mycket ibland. Håll koll på honom o se hur han mår imorn. Mår han bra o är som vanligt o dricker okj så skulle inte jag oroa mig.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

vallhund
0

Håller med # 1

Nosens fuktighet eller varm/sval säger ingenting om hundens hälsa/ohälsa.

Hoppas det är något tillfälligt.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Alexandra-S
0

#1 Tack för svar! Det lugnade mig endel, men det var ju saker jag redan räknat ut men jag oroade mig ändå. Var ute på kvällrundan nyss, och när vi kom in drack han en halv skål igen. 
Han har inte fått mer aktivering än vad han brukar.
Senaste veckorna har han haft låg temp (36.6 mot sin vanliga 38.2) men lärarna sa att det kunde vara för att det är kallare ute och därför har hans temp sjunkit. Min ena lärare är djursjukvårdare i grunden, och tre andra är uppfödare så dom är ju väldigt kunniga.

Men blir det inte bättre innan måndag så ska jag ringa till vet och boka tid så snart som möjligt. Jag åker hellre in en gång för mycket än en gång för lite. Jag tänker mer om det kan vara diabetes eller något, men borde inte det ha kommit mer smygandes?

KvirrZ
0

Jag skulle kolla upp så det inte är diabetes :)

- Mvh Emma

Loveradio
0

#3 "Jag åker hellre in en gång för mycket än en gång för lite." Rätt inställning :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[hyperiion]
0

Jag skulle kolla så att njurarna inte börjat krångla eller hunden fått diabetes. Låter som typiska diabetessyntom

ikapika
0

Jag hade liknande problem med min hane så jag åkte in till vet med honom där de kollade allt, njurar, blodprov och urinprov. Han hade en mindre urinvägsinfektion och lite förhöjd saltnivå i blodet. Inget som de ville göra något åt i dagsläget, det skulle lösa sig själv.

VAd har du för ras? Min vet berättade för mig hur mkt en hund i willes storlek får dricka per dag och bad mig att mäta hur mkt kan dricker. Han får dricka lite mer än 1 liter om dagen. Detta gjorde jag i 5 dagar och det visade sig att han inte alls drack så mycket som jag trodde. Han drack mindre än 1 l om dagen.

Alexandra-S
0

Jag satt i sängen och kollade på tv förut, och så hör jag hur den rinner vatten eller något. Jag kollar ner och ser att gizmo står och kissar. Han har lyft på benen varje gång han kissat sen han var 5 månader, och han har inte kissat inne om det inte varit för att markera sen ungefär samma tid. Nu stod han rätt upp och ner och kissade en fläck på en halvmeter, och han verkade inte medveten om vad han gjorde.. #6 är problem med njurarna akut? Alltså är det blir livshotande väldigt fort så att jag skulle behöva åka in nu inatt? Det beror ju såklart vad för slags problem också. Ber om ursäkt för eventuella stavfel, skriver från mobilen.

rebz
0

Har han fått ändrad aptit? Att han äter mer än vanligt? Om han är som vanligt och äter som han brukar o har samma energi tror jag inte det är diabetes. Visst är symtomen där att man dricker mer o därav kissar mer. Men också att man äter mer o blir magrare. Sedan går symtomen över till att man tappar energi, är trött, äter dåligt etc. När det kommer till nedsat njurfunktion så är symtomen att man dricker mer o därav kissar mer. Men också att man får dålig aptit, trött o slö, kräkningar, minskar i vikt etc. Så så länge som han har samma energi, äter som han brukar o verkar må bra så tror jag du kan utesluta diabetes eller problem med njurar. Men tycker som du säger att det är bättre att åka in en gång för mycket. Så om du är osäker så skadar det inte att rådfråga. Själv skulle jag bli glad om min lille ville dricka mer, vatten är ett måste och kroppen behöver ju den.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

ikapika
0

#8 exakt så gjorde wille också. Så måla inte fan på väggen än. Jag tror inte du behöver åka in inatt vänta och ring till vet på måndag.

Alltså om det är som #9 säger att allmäntillståndet fortfarande är som det brukar :)

Alexandra-S
0

#7 han ska dricka ca 2dl om dagen har jag för mig att det vart när jag räknade ut det för ett tag sen. Han är en blandning mellan pudel och papillon på 5kg.

rebz
0

Ring du på måndag o snacka med dom. Ibland har hundar perioder då de dricker mer. Iaf min. Klart att han bara stod upponer o kissade, när de dricker mer måste de kissa oftare o han var väl jäkligt kissnödig o bara lät de komma. Risken finns att han kanske skylle kunna ha någon infektion. Men så länge som hans allmäntillstånd inte förändras så kan du vänta till måndag.

Alexandra-S
0

#10 ja, allmäntillståndet är som vanligt. Eller han håller på att gå upp i vikt då han varit väldigt smal och senast jag vägde honom hade han gått upp några hg. Nu är tyvärr vågen i skolan trasig så det var ett par veckor sedan han vägdes så jag vet inte hur det gått efter det. Men han äter bra iallafall, men han vägrar äta mer än en gång/dag så han får myket på kvällen istället och sen som godis vid träning.

[Forest]
0

Ring vetrinären o kolla upp detta närmare är mitt tips som du sa heller ¨åker in en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas att det går bra med honom. Just det har du tvättat snorren med koksalt det brukar hjälpa :)