Varför så mycket varg hat ?
Känns som om det finns väldigt mycket varg hat! Jag förstår inte ! Utan vargen skulle vi aldrig ha de hundarna vi har idag :( Sen vargar är ju vackra och ståtliga !
Håller med!
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Hat bottnar oftast i okunskap, sak samma vad det handlar om. Är det inte okunskap så är det de som drabbats negativt som hatar. Som allting annat. Har du fått en vän eller anhörig som blivit ihjälkört av en rattfyllerist, så finns det inget du hatar mer än rattfyllerister, grovt jämfört.
Håller med. Vargar är inte så farliga, många överdriver. Vi hade någon varg som gick runt om kring en gata ifrån där vi bor men ingen var rädd för vargen. Alla gjorde sina vanliga saker och brydde inte så mycket om att det fanns en varg i närheten, såg den själv men jag tyckte inte att den var alls farliga utan den såg ju hur snäll ut som helst, fast man gick ju inte direkt fram till den.
// Hannah
För att de äter upp folks får. Men jag tycker fårägarna borde skaffa hundar typ Pyreneerhund, Ovtjarka, Mastín Español, Kuvasz osv. De är framavlade för just det, att vakta djurflockar mot varg, björn och tjuvar, och de som har sådana hundar med sina djur har nästan 100% skydd, något som ett tjuvlarm aldrig kan göra. Vi biter bara oss själva i svansen när vi först… Utrotar vargen. Börjar jaga älg och annat vilt för att de inte har några vargar som håller populationen nere längre. Vi återinför varg, och blir arg på den när den äter "våra" jaktbyten. Vi blir också arg på vargen när den äter får, för att det inte finns någon älg för den att äta (för att vi har skjutit älgen). …och sedan vill vi förbjuda såkallade "farliga hundar". …och utrota vargen igen.

#4 Håller med dig till 100%
Sådanadär vakthundar vore ju verkligen något att satsa på tycker jag. Jag menar, kan dom även vakta boskap i afrika så nog sjutton tycker man ju att det borde fungera här med.
Och jag möter ju hellre en varg än ett lejon.
**"What man does not know, man fears, and what man fears… man destroys"
**Tycker det passar bra in!
Medarbetare på Hundar.ifokus
BLIR SÅ SUR!!! 
Måste tillägga att de kommenterade senare att jag var en SOPA :P blev lite full i skratt samtidigt som jag har iaf kunna flytta hemmifrån och håller på att starta mitt företag? De båda bor fortfarande hemma.. För mycket energi på att utrotta vargen…
(min ilska pratar! Så ta inget jätte seriöst som jag skriver just nu)
Måste skriva att idag är det VARGENS DAG :)
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1530877-i-dag-ar-det-vargens-dag
Jag har ett hat mot vargen för att den kan skada/döda det käraste jag har, min hund!
Problemet det är ju att utan Vargen skulle du inte ha din hund idag.
Den har ju ingen anledning att skada/döda din hund iaf?
#11 Ja, men så går det ju inte att tänka. För då hade man inte ens vetat om att hundar fanns och då skulle man haft något annat djur istället ;-)
Tyvärr skadar vargen hundar om dom stöter på dom och hunden kommer in på vargen revir.
#4 Det där är väldigt generaliserat. Vargar äter inte upp folks får, då skulle ingen ha får alls.. för alla skulle vara uppätna. Sanningen är att det inte alls är många får som blir uppätna av varg.
Dina övriga påståenden verkar vara lika lite förankrade i verkligheten.
#13 Hmm, men vi har inte så många vargar att de skulle kunnat döda ALLA får, eftersom vi skjutit dom flesta utav dom :(
Tycker det är hemskt att alla vill utrota vargen.. Vackrare djur får man leta efter… Tack vare dom har vi hundarna, men när vi nu fått vad vi vill ha utav dom så dödar vi dom istället pga av att vi tycker att dom är onödiga och "farliga"….
#14 Ännu fler generaliseringar ser jag.
Vi har inte skjutit de flesta vargarna. Alla vill INTE utrota vargarna.
Menar såklart inte alla, utan många. Skrev fel :)
#11 jo, hunden härstammar från vargen = en fiende, men är ingen riktig varg = byte.
Vargarna ser våra hundar som byten och fiender som inkräktar på deras revir på samma gång. Därför vågar vargarna ta hundar trots att människor är precis bredvid hunden.
Jag gillar inte varg då dem går för nära folk på landet, för nära hus och gårdar, folk kan inte bo där med sina hundar och katter och känna sig säkra, dem kan inte föda upp djuren som vi idag har för mat (mjölk, ost, kött, ägg), jag är rädd att gör vi inte det tryggare att bo och odla på landet så kommer det bli dyrt med svenskt kött för inga kommer kunna bo kvar och föda upp slaktdjuren…
Vet själv hur det blev för bönderna när vildsvinen kom, xxx miljoner kr i skörd försvinner varje år från bönderna pga vildsvinen och mer blir det då vildsvninen förökar sig så markant, många får skjuta hur många vildsvin dem kan utom under tiden dem har ungarna, och ändå ökar dem i antal!
Jag är rädd att det blir samma med vargen, många vargar på liten yta, dem lär sigt vart köttdjuren finns = middags servering.
Och ALLA som föder upp slakt djur vill inte HA hund, och det krävs extremt mycket av ägaren för att ha en boskapsvaktande hund som kan leva bland djuren…
Jag tycker vi ska hålla ner vargstammen till ett hållbart bestånd, räkna ut hur många som är rimligt på ytan dem bor på och håll dem till det antalet.
Ska vi låta dem leva och föröka sig hur dem vill kommer dem bli för många, bytes djuren kommer nästan ta slut, vargarna kommer börja svälta ihjäl och bli färre, bytesdjuren blir fler igen, då blir vargarna fler, och sen håller det på sådär, och ja det är naturens gång, men säg det utan att blinka när ni hittar det svältande rovdjuret, ligga på gräset, döenede, för svag för att röra sig. Ni som kan gå vidare och verkligen låta naturen ha sin gång, förstår inte hur ni kan tänka som ni gör…
#17 Saken är ju den att om vi inte låtar vargar få förflytta sig, utan håller dom i samma områden hela tiden och skjuter av dom som kommer för nära bostäder (även om det bara är genomresa), så blir ju inaveln värre.
Det där du skriver om naturens gång, att vargarna kommer att bli för många, bytesdjuren för få, och att det kommer att gå upp och ned som i en berg-och-dalbana… Det är ju redan något som händer ute i naturen. Oavsett djurart. Och vad ska ma göra om man ser en så försvagad varg? Det enda jag kan komma på är att få dit en jägare som avlivar den.
-------
Sedan undrar jag… tänk om Sverige var det enda land som hade varg (jag vet att fler länder har vargar, men det här är ett ''tänk om…'' scenario)… Vad skulle folk här i vårat avlånga land då ha för åsikt om vargen då?
Och de som hatar vargar, vad tycker dessa personer om t.ex exotiska djur som ugör en fara i de länder de bor i? (tigrar, elefanter etc). Sitter dessa varghatare på sina piedestaler och skriker ''utrota vargen'' medans dom i samma veva skriker ''rädda tigrarna''? Eller applåderar dom åt varje tiger som blir skjuten av en tjuvjägare?
inte läst alla inlägg
men det är som någon annan sagt
vargen dödar får/renar, ägaren till djuren dödar vargen för att inte förlora så mycket pengar
varför inte ha djuren i inhängader eller något annat.
kanske bör man sluta skjuta så mycket vilt (älg, vildsvin och hjort) så att vargarna få mer mat att äta?
älskar vargar och har mina egna vargar här hemma (där lilltjejen ska ha varg i sig… dock vet jag inte om det är sant samt vilken sort det är, men jag har ännu inte hittat något som säger motsatsen)
#18 ja men nu snackar vi inte om 1 försvag, om det inte finns mat kommer tikarna dö, ungarna dö, nästan alla av dem kommer dö. Om dem är 500 då kommer ca 400 dö! en hemsk död, hålla ner antalet kommer leda till en skonsam död för dem som har oturen att bli "avlivade".
Och jag sa inte att dem inte fick vandra, men stannar dem så får man hålla ner beståndet, och även om vi låter naturen ha sin gång kommer det ju bli inavel? om vi har 500, sen dör 400 av svält kommer bara dem sista 100 kunna föra sin gener vidare… vi håller ju ner älg beståndet till rimlig nivå, vildsvinen försöker vi hålla ner, varför får vi inte hålla ner vargen?
#4 I ryssland var det en vargtik som dödade två ovtjarkor. Det blev jag väldigt förvånad över, då ovtjarkorna ska kunna klara av vargen. Har sett några filmsnuttar där vargen inte har en chans.
Gå in på www.vargfakta.se och läs. Det finns massor av läsvärt på sidan. Om vargen. Hur stor den är. Hur mycket den väger. Hur mycket den äter och vad med mera. Jätte intressant.
Det står även om olika incidenter med vargen. Om attacker inom sverige och även utomlands. Jaa, om det mesta faktiskt.
Angående att inhägna djurwen, så är det rätt svårt att hägna alla renarna
Att dom skapar sånt hat är nog bland annat att dom dödar så mycket när dom kommer in bland exempelvis får. Dödar och sargar. Dom dödar några för att ta med sej för att äta direkt. sargar och lemlästar ytterligasre flera får för att senare kunna komma tillbaka och hämta hyffsat färskt och lättfångat byte. Det är deras sätt att jaga, men hur många orkar med att hitta sina får i stora blodiga högar och fortfarande lever. Det väcker otroligt starka känslor.
Håller med.
Mycket okunskap
Vargar är underbara djur. Lika mycket värda att leva som t.ex människor.
Är fler hundar som biter eller river får än vargar, bara att man skyller på vargen :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 4 De flesta herdehundar du nämner skulle vi inte kunna ha för att vakta våra tamdjur så länge vi har allemansrätt här i landet.
kl
Sidan vargfakta är ett skämt, inte mycket fakta där, bara varghat i förklädnad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#23 Pyrenéer och maremmano abruzzese är exempel på såna som får användas i Sverige. Man måste ha tillstånd för det, men det finns allt möjlighet och jag skulle tro att det är något som kan öka framöver också. Jag känner till en som har två hundar som skyddar fåren. Alltid lika roligt när man har vägarna förbi, att försöka hitta hundarna bland alla får… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#23 Du har så rätt. Allemansrätten kommer i kläm mer och mer. Vargen kan hoppa över rovdjursstängslena, så det behövs ännu högre snart och vi har ingen chans att kunna gå mellan olika hagar och beten på våra promenader då det också blir fler och fler herdehundar som vaktar. Hoppas bara det blir lag på att sätta upp varningsskyltar. För då blir det livsfarligt att visstas i hagarna.
Det som står i vargfakta är dokumenterade fall. Annars skulle jag aldrig bry mej om att läsa det. Visst tar dom fram mycket negativt. Men det är så det ser ut.
Jag är absolut ingen varghatare. Men jag försöker se allting objektivt.
Nu ska dom till exempel flytta Kilsbergs vargen (tiken) en tredje gång så fort det blir lite mildare ute. För hon tar skada av alla sövningar. Dessa fakta står i de flesta tidningar så det står inte bara i vargfakta. Fanns i Aftonbladet härom dagen, till exempel. Vargen är rätt utsatt efter en sövning. För några år sedan drunknade 2 genetiskt värdefulla hanar efter en sövning.
Hur kan man behandla vargkraken på detta vis? Hon mycket ska hon utsättas för? Går hon tillbaka en gång till blir det fråga om skydds jakt eftersom hon ställer till så mycket problem. Men då har 1 1/2 miljon kronor blvit kastade i sjön. Förra gången dom flyttades (även hanen) så blev hanen dödad. Först splittrades dom och sedan blev han dödad. Det blev alltså ingen kull med valpar som det skulle blivit om de inte blivit flyttade.
Nu är det även på gång att flytta djurparks valpar till vilda lyor. Enligt ett annat test med 21 valpar så var det 2 som överlevde. Tyvärr kan jag inte länka, men jag läste ett dokument skrivet av en forskare. Vi får väl se hur detta går. Grönklitt som var med från början har nu dragit sej ur sammarbetet då dom känner att allt inte är okey . Det finns för lite forskning om detta enligt dom. (har också stått i Aftonbladet)
Jag tycker det är rena djurplågeriet faktiskt.
#4 Det är alltid enklare för en varg att ta ett får än en älg. För att kunna ta en älg behöver den nästan hjälp om den inte tar kalvar. Det klarar den galant. Här har vi en varg som tog en kalv. Älgkon lyckades (tyvärr) försvara kalven. En jägare hittade den och avlivade den. Den var biten i halsen och köttstycken var tagna från bakdelen. Men den levde fortfarande. Vargen tar helst älgkalvarna. Kommer inte ihåg hur hög procent, men väldigt hög. Till slut är älgkorna så pass gamla att dom inte är produktiva längre och då är det fara med älgen. Och vilt finns så det räcker till både jägare och varg, så det är nog inte det största bekymret.