Hjälp ang. klövjeväska!
Hej! Köpte en klövjeväska idag, blev nog inte ett jätte bra köp. Jag får in en knytnäve under magen när den är som mest spänd och detta är str. XS, XXS är på tok för liten och passar hundar i storlek med Chihuahua. Sen inbillar jag mig att den sitter helt fel? Vad tycker ni?
Behövs det kanske tydligare bilder? Tacksam för hjälp!
Lite svårt att avgöra på bilderna om den sitter fö långt fram tycker jag. Vad är det för märke på den? Hur sitter den fram i bröstet, är det y-front eller en tvär rem rätt över? Har du enbart en rem under magen, eller två?
Uppifrån ser den ut att sitta bra, men på sidobilden ser den ut att sitta längre fram… Att du har så pass mycket luft under magen gör ju att väskan kommer att röra sig frammåt och bakåt när Lexie rör på sig vilket inte är bra, och så mycket till ska hon väl inte växa..!?
Om nu den mindre storleken är för liten och denna är för stor så skulle iaf jag kolla vidare efter en väska av ett annat märke så att jag vet att den verkligen sitter bra. Att den inte sitter bra kan skapa obehag i längden och också göra att hon bär vikten fel, vilket också kan skada henne i längden. Detta även om hon inte visar något när hon bär den nu…
#1 Ja, jag funderar på om den sitter för långt fram liksom.. Tror jag lämnar tillbaka den iaf!
Ja, det såg lite ut som att den kommer för långt fram och då kan hon ju inte jobba rätt med fronten. Du som sett hur den sitter på bör ju följa din magkänsla och intuition. Jag skulle nog byta den iaf, speciellt med tanke på hur pass löst den sitter under magen…
Jag skulle rekomendera en klövjeväska med y-front som också den gör att hunden kan göra optimala rörelser när den jobbar. De som har en "tvär rem", om du förstår vad jag menar, hindrar oftast hundarna istället..
Om du ska ha en klövjeväska som sitter optimalt och som du kan använda hela Lexies liv, så skulle jag rekomendera Ruffwear (approach pack är billigast). Insydda reflexer, fastsydd koppelring, dubbla magremmar, strömlinjeformade väskor, bärhantag etc. Kostar i xs-s ca 745 kronor men värt varenda krona!! Bara som tips!
#3 Tack!!
Cassii vad ska du använda väskan till? Har funderat på att köra någon form av fysträning med Ture då han är färdigvuxen och röntgad. Har funderat på wp, men att bära vikter känns lite lättare att utföra. Och dessutom är jag inte ute efter att Ture ska bli något muskelberg, utan mer tänkt som ett komplement till annan träning.
Glömde säga att den finns i blå och grön 
#5 Vill att hon blir musklad, sen blir hon 1 år om några timmar, hehehe
#6 Tack så mycket! Ska kolla! 
#8 Åh grattis i förskott Lexie :D
Håller med om att Ruffwears approach pack är en jättebra väska. Den bästa jag hittat till ett rimligt pris! Så kolla in den om du ska byta 
Den sitter perfekt på Evald iallafall & han är ju också en ganska liten och "tunn" sheltie.
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#9 Tack! :D
#10 Ska absolut kolla in den :)
Ursäkta TS om jag kapar tråden lite!
Hur går det för Evald med bärandet? Går det fortfarande lika bra?
Ruffwear väskan sitter jätte bra måste jag säga, älskar den! Lite dyr är den ja, men det är värt pengarna tycker jag.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja, det går bara bra. Har 0,5 kg/väska 2-3 gånger i veckan. Mest korta turer än så länge
Han har fina muskler och jag antar att de kommer ifrån klövjeväskan (och all annan fysträning vi håller på med :P)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Får bli en sån väska, dock om ett tag just nu är prio att spara ihop pengar till röntgen för hd/ed :)
Fin bild på din hund med sin väska. Visst är den värd sitt pris?
Får önska dig i present annars 
#16 Tack så mycket, han trivdes väldigt bra i den första gången han fick på sig den. Ja den är väl värd sitt pris, han ska ha den på fjällvandringen i sommar 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tyngdpunkten på väskan skall vara långt fram och belasta manke/frambenen och inte ut på ryggen.
Vad jag kan se så ser väskan ok ut, men det är svårt att avgöra på bilder och med en välpälsad hund.
≧◔◡◔≦
#18 tack, tyvärr har jag lämnat tillbaka den..:)