Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2277 ggr
[Surina]
0

Dyra blandraser??

Hej alla !

Jag bara undrade lite … jag brukar kolla på blocket osv..

Men jag har sätt att det fanns en blandras som var mix mellan pom och nått mer… men priset var 14 000kr? Om man la till 1000 kr så kan man ju köpa en valp ifrån en uppfödare och delvis kunna då se vad föräldrarna har osv?

Alltså jag är för att man inte ska ta för lågt pris heller för att de inte ska komma till fel hem! Men vart är gränsen menar jag ?

Det finns ju många födelar med att ha en renrasig när det gäller infomation osv så det känns ju som om man inte kan ge detta till en köpare så borde inte priset vara så nära en renrasig?

Ehh jag vet inte riktigt hur jag ska tänka men vad tycker ni ?

AnneN
0

Håller med om att det är överpris för en blandis, var ju bara något år sedan som man kunde se chihuahuablandisar för över 20000 på blocket. Det beror väl på att de för tillfället är populära och folk köper oavsett pris bara för att det är "inne" att ha just en sådan hund. Så fort populäriteten sjunker så sjunker priserna också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
1

Tillgång och efterfrågan.

Hundar med trendiga raser blir dyrare, av den enkla anledningen att det faktiskt finns folk som betalar för dem.

Maja2
1

Bättre att det är höga priser, för att få bort impulsköp o dyl.

Katti
2

Att det står 14 000 i annonsen betyder inte att de får 14 000 för hunden. Många som tar en kull blandisar gör det för att tjäna pengar och har en helt sned bild av vad de kan få för valparna. När det sen inte går som man trodde, blir kejsarsnitt och bara en valp t ex, tror de att de ska få betalt för alla merkostnader av den som köper hunden. Men så funkar det ju inte…

Jag hoppas att alla som funderar på att "göra" chihuahua- eller andra små blandraser har sett att priserna på dessa har gått ner kraftigt på bara några månader. Nu säljs de för ner mot ett par tusen, och "uppfödarna" har valpar kvar som är halvvuxna.

Nu verkar det vara t ex fransk bulldogg som gäller istället Obestämd. Jag tycker det är vidrigt att det går trender i hundar. Usch!

Maja2
2

#4 Håller med dig fullständigt.  Har de senaste två åren funderat mycket kring det här med avel, både renras och blandras. Att det är en hel vetenskap är ju helt klart, och ibland känner jag mig verkligen kluven. En del raser verkar vara så inavels-avlade pga dåligt urval, och det oroar. En del raser har avlats mer på (groteska) utseenden ist. för egenskaper.  Jag vet, och förstår på ETT sätt att många tycker att blandraser ska säljas till lågt pris, för att steget upp till en renras inte ska bli för stort.

Vad som då händer är att många okunniga och egentligen ointresserade, köper blandrashundar…. och vips har vi problemhundar.

Tar de Mycket pengar för blandraser, så vips har vi många som tjänar rätt mycket pengar på blandrasavel, samtidigt som köparna ställer större krav …. och kanske hellre väljer renras, eller åtminstone ställer stora krav på säljarna.

Att pengavärdet ska spegla värdet på LIV, finns ju inte ens, för alla liv är ju lika mycket värda. Däremot är det ju så att de som verkligen jobbar för en frisk och sund avel, lägger ut mer pengar än de som parar med kreti och pleti för att få fram valpar …. lägger ut mindre.

Avel är SVÅRT …..

Smullis
1

Sen är det ju även så att renrasiga brukar ha lättare för att få sjukdomar. Vi har alltid haft korsning mellan två raser och har i princip ALDRIG behövt gå till veterinären för annat än spruta och sådant. Vi har haft 6 hundar. Så har iallafall veterinärer sagt till oss :) men det kanske skifftar från indvid till indvid .

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
4

# 6 Jasså, är det så? vad har du för belägg för det?

Av de 13 hundar jag haft har 10 varit renrasiga o endast en har blivit sjuk, den fick malignt lymfom, något som även drabbar blandisar.

Man kan knappast extrapolera sina egna hunderfarenheter till hela populationen hund. Tittar man på försäkringsbolagens statistik så ligger blandisar precis i mitten, dvs det finns både riskare o sjukare renraser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

AnneN
3

#6 det där beror även på vilken blandning man har, är det blandning mellan 2 raser som har samma genetiska sjukdomar i sig så är det inte större chans att avkomman blir friskare, däremot om man blandar 2 raser som inte bär på samma sjukdomar så är chansen större att avkomman blir friskare, iallafall i första ledet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kitten86
4

Visst ska alla hundar kosta. Men det finns även oseriösa människor utan kunskap och som inte borde ha hund som köper blandisar dock kanske inte de för 20000 kr. Men inte heller alla som har de pengarna att lägga på en hund. Men jag tycker att det ska finnas en skillnad i pris, mer än 1-2000 kr, mellan blandis och renras.

Något av det värsta tycker jag ändå är de blandraser som enligt annons är renras och som kostar som en renras men som ändå är klassade som blandras eftersom de säljs utan stamtavla. Ibland står det ju att "båda föräldrarna är renras med stamtavla men valparna säljs utan", varför kan man ju då undra? Tycker att det är fult av de som föder upp blandras att försöka sälja valparna till samma/ liknande pris för att göra så stor förtjänst som möjligt och samtidigt lura köpare då de inte skriver att hundarna är utan stamtavla utan skriver ofta istället "reg JBV"….

Sen verkar det ju även gå någon sorts trend i att föda upp hundar då både seriösa och oseriösa uppfödare har blivit fler. Många tror att man kan tjäna stora pengar på avel och börjar därmed och ofta är det blandis avel. Sen finns de dem, ofta tikägare, som tycker att deras tik är så fin och trevlig så den borde få åtminstonde en kull som sen gärna blir fler då "valparna blev så uppskattade av valpköparna". Även då ofta blandis avel. Ändå kul att fler är villiga att testa på avel men man måste ju ha någon grundkunskap i gentik och nedärvning och inte bara avla pga att hunden/ hundarna är söta och trevliga!! Oavsett ren- eller blandras så måste man tänka sig för och tänka på de framtida hundarna….

Smullis
0

Den faktan jag nämnde är vad de olika veterinärerna har sagt till oss. Fråga dem om ni tror tvärt emot :)

men annars kan det vara som du säger #8.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡