Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3474 ggr
Merc
0

Tonårs-sprall, tips?

Nu har jag kommit till den underbara tonårstiden med min samojed-herre. Jag som normalt har jordens sämsta tålamod har faktiskt försökt bidra i vår utveckling genom att försöka andas och tänka att han har det rörigt i huvudet och att det är minst lika svårt för honom som för mig att fokusera … :p

Något jag skulle uppskatta är lite tips om hur jag ska gå tillväga med kontaktövningarna när det uppstår distraherande moment. I Neos nuvarande läge så tappar han totalt fokus så snart det kommer en människa, en hund, en bil whatever .. Mumsigt godis, leksaker eller tjo och tjim tycks inte riktigt locka lika mycket men så snart det som distraherat har försvunnit ur bild så är han på G igen. Tips någon? :/

Sedan uppstod det idag två tillfällen då han får totalt sprall-ryck. Jag stod och kommenderade "stanna" och allt gick kalasbra tills han skulle nosa iväg och jag skulle leda tillbaka honom. TJOHOOOO sa Neo och sprang fram och tillbaka i 180 km/h. Fram och tillbaka, fram och tillbaka och man riktigt såg hur han njöt av att se mitt förvånade "VAD F*N GÖR DU?"-ansiktsuttryck hehe (eller så är det mitt bristande tålamod som visade sig).

Hur gör jag där? Så snart jag närmade mig honom och skulle lugna ner honom så sprang han igen. Lockande ledde till att han kom nära nära och sen iväg igen. Jag stod som ett fån och bara kollade på honom. Ska man låta honom springa loss och sedan locka på honom? Eller ska man säga åt honom? Hur?

Huu, jag är lost just nu. Hoppas det är någon annan "tonårsmamma" (eller fd?) där ute som har goda tips? :)

Becca-
0

Gör något oväntat. Ställ dig och dansa, hoppa och upp ner, sjung, och beröm honom när han tar ögonkontakt.

En hund jag var ute med älskade bollar, och då tog jag med en tennisboll i fickan, som bara studsade i marken EN gång vid hundmöten, och fick sedan ligga i fickan igen. Den metoden funkade superbra för mig!

Dosi
0

Din beskrivning stämmer precis in på min lappishane just nu. Idag när vi nästan var hemma från promenaden blev han som galen, hoppade, sprang runt, slängde sig i backen, hoppade och bet efter mig och till råga på allt skällde han som en idiot.. som om han vore 8 veckor igen! Jag kunde inte på något sätt lugna honom eller få honom att vara tyst, utan det var bara mer eller mindre att släpa honom hem skällandes och hoppandes jämte.. jobbigt :(
Så jag är också intresserad av tips här!

Maja2
0

Ts, jag skulle i det läget inte ha honom lös på ett tag, möjligen långlina.  Backa lite i träningen och träna sådant som är lätt för honom. Det är ju som du säger, mycket som händer i den där åldern, nu vet jag inte exakt hur gammal han är, men såna där sprall-ryck kan komma när de inte orkar fokusera längre.

[Ronon-m]
0

Precis som Maja2 säger så låter det som om han är slut i huvudet och försöker komma undan då han inte kan få in mer i huvudet för stunden. Jobba kortare träningspass med honom, det räcker gott med 3 minuter och sedan lek och busa. Jag har en dam här hemma på 8 månader som gör exakt som din hund när hon blir trött, hon springer som en dåre, hon spelar en clown.

Så försök göra övningar som han kan så att han VET att han klarar av det och kan känna sig duktig osv så att han inte tappar intresset för träning :)

Loveradio
0

Min kille är också riktigt jobbig nu. Känner igen mig i det du besriver. Så du är inte ensam! Kan vara skönt att veta :P Min går inte att ha lös alls. För han gör precis som du säger och det är otroligt frustrerande. Så jag har honom bara i långlina.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Merc
0

Tusen tack för tipsen allihop! :) Känner mig otroligt dålig som inte ens haft en tanke på det faktum att han förmodligen bara är trött i huvudet när han gör så. För det stämmer ju i situationen också, för då hade vi hållt på ett ganska bra tag. Det ska jag ta till mig direkt och tänka på nu! :)

Och just ja, Maja2: Han är 14 månader gammal, glömde att skriva ut det i inlägget.

Och till Dosi: Jag tänker på dig! Vi ska nog allt bemästra våra tonårsgrabbar och snart nog ha mogna herrar som fortsätter att förgylla våra liv! Framförallt ska vi snart nog kunna sitta och skratta åt denna tid hehe! :)

Maja2
0

#6 Många tränar alldeles för långa pass, vare sig det är en valp eller vuxen hund.

Hur har du tränat vid hundmöten odyl? Vad är det du lär honom att göra ? Hur vill du att det ska se ut?

Maja2
0

Såg nu att det visst bara var  vid träningstillfällen…. fniss…. sorry

Merc
0

#7 Jag ska korta ner passen på en gång, han är ju jättepeppad på träningen i början så det är ju dumt att jag tröttar ut honom så pass innan jag själv vill avsluta :/

Ingen fara om hundmötes-frågan! För överlag (självklart är det som värst när man försöker träna och ha fokus ..) så har han börjat bli lite si och så vid hundmöten. Önskvärt vore att han gick med mig helt enkelt .. Och kunde uppta kontakt om man bad om det. Att han får hälsa om jag själv går fram och accepterar det. Inte spralla runt och springa hit och dit. Han ska ju leka med allt och alla jämt också :( Så nu jobbar jag mest på att påkalla uppmärksamhet och försöka få kontakt med honom och hoppa runt lite och locka honom åt motsatt håll till mötande hund osv. Något som alltid varit ett vinnande koncept fram tills nu .. :/

Maja2
0

#9 I det läget skulle jag inte låta honom hälsa på någon hund överhuvudtaget, utan lär honom att inte bry sig om andra hundar.  Träna där åxå korta pass, be någon hjälpa dig som har hund, så att ni kan träna just hundmöten.  Jag skulle inte hoppa eller göra sådana saker, utan faktiskt kräva att han går bredvid mig.   Börjar man hoppa och leka, så höjer man stressnivån i hundens kropp, och det blir ännu svårare för dem att låta den andra hunden vara.  Gör hellre tvärtom, håll en låg, bestämd profil.

[MatildaTure]
0

Jag har en jrtkille på 8 månader. När vi möter hundar lös är det inga problem alls, han vänder och kommer på en gång. Men i koppel är det som att kontakten försvinner - antagligen för att jag ibland blir lat och glömmer bort att det inte är kopplet som ska styra hunden. Förut när vi mötte hundar kunde jag omöjligt få kontakt med Ture. Han blev inte upphetsad, men stod stilla och kollar tills de har gått, han blev liksom alldeles för intresserad. Jag gjorde helt enkelt så att jag stannade jag med och väntade ut honom. När han väl tittade upp på mig fick han beröm och en godis. Vissa av gångerna fick han hälsa på hunden som belöning. Nu om vi ser en hund så tittar han upp på mig. Supersmidigt!

VivekaR
0

Har du testat att bara vända ryggen till och springa åt rakt motsatt håll? Kalla inte på hunden, bara ignorera den och spring beslutsamt bort från den.

Kräver lite is i magen, men är oftast effektivt.