tik eller hane
Undrar om det är någon skillnad mellan tikar/hanhundar rent uppfostrings mässigt och om hanhundarna är mer dominanta.
Vet nämligen inte om jag ska skaffa mig en tik eller hane..
Det skiljer sig väldigt mycket från ras till ras så jag tycker du ska fråga uppfödarna om det när du har bestämt dig för ras.
Jag tror snarast att det finns hanhunds- och tik-människor. De flesta som har haft hund väljer samma kön igen och talar sig varma för det!
Ja för mig är det tik som gäller 
Hade hane innan så nu vill jag har tik, sen så har jag tillräcklig med män omkring mig så det behövs lite mer kvinnor 
Men det är helt inviduellt så det är bara för dig att göra som #1 har sagt :) Inget kön är ju rätt eller fel.
Jag håller med föregående talare. Dels beror det på vilken ras det är, sedan beror det på individen och även på vem man själv är. Dessutom måste man ha i åtanke vad man skall ha hunden till. Vill man avla på den? Vill man i så fall ha valparna eller bara tillföra med en hanne?
Jag tycker att om man inte skall avla på sin hanne att det är smartast att kastrera denne. Tänker även sterilisera min tik - detta eftersom jag varken tänker avla på henne (då hon redan är en blandis) och att jag fick lov att ta bort min förra hund pga livmodersinflammation och det vill jag inte gå igenom igen.
Jag har haft både hanhundar och tikar men känner att jag helst vill ha tik. Det bara känns bäst för mig :)
(Fast när det gäller häst vill jag ha vallack för ston kan vara så egensinninga :P)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
det gäller en Staffordshire :)