Måste skriva av mig
Är så jäkla irriterad… Grannarna köpte för ett tag sen en hund från Blocket, den billigaste också. En Blandras. Dom har inte haft hund förut och vet i princip ingenting om hundar. Efter bara några dagar så lämnade dom tillbaka hunden för att dom inte orkade med den. Tydligen så drog den en del i kopplet och kunde inte slappna av inne. Men det är ju klart att det tar tid för en hund att vänja sig vid ett nytt hem?? Men nej dom lämnade tillbaka den..
Och för 3 dagar sen så skaffade dom sig en Rottisvalp. Jag höll ju på att smälla av. Orkar dom inte med den förra hunden så är en valp det sista dom borde skaffa. Och varför en så krävande ras som första hund? Okej, om man är engagerad och har läst på ordentligt så är det ju fritt fram att välja vilken ras som helst, så länge man vet vad man ger sig in på. Men dom är ju totalt oengagerade och har inte läst på nånting. Så nu har dom en Rottisvalp på 9 veckor. Och dom kunde såklart inte köpa från en uppfödare utan köpte hunden från en tjej som blev allergisk mot den. Dom köpte den för 2500 och den är oreggad såklart. Det är väl troligtvis en blandning uppfödd av nån oseriös. Dom vet ingenting om valpar, dom har frågat mig om dom kan lämna den ensam, hur många gånger dom måste gå ut med den osv. Dom har inte läst på nånting hur mycket valpar kräver och dom är helt ovetandes om vilket jobb det är att ha valp.
Men det som stör mig mest är hur dom tror att dom åker iväg hur som helst och lämnar valpen till grannarna. Jag var hundvakt nån timme iförrgår och då hade dom bara haft valpen 1 dag. Nytt hem, främmande människor… en så ung valp som nyligen lämnat sin mamma behöver lugn och ro och få tid att lära känna sina nya ägare och behöver få komma till ro i det nya hemmet. Valpar behöver trygghet! Det är ju så otroligt viktigt. Men paret tror att dom kan leva det liv dom levt innan dom skaffat valpen. Dom får väl för fasen offra sig lite och stanna hemma! Jag var hemma i princip hela sommaren med min valp. Och dom är ändå 2 stycken! Så en borde ju kunna stanna hemma med valpen. Men igår så lämnade dom valpen till gannarna 3-4 gånger, och var borta 1 timme åt gången. Båda två! Jag fattar verkligen inte… Och imorse lämnade dom valpen till grannarna igen… Egentligen borde inte grannarna ställa upp som hundvakt åt dom. Så att dom får känna på hur det är att ha valp. Det är som att ha barn. Dom måste ju offra sig lite. Men vem kan motstå att vara hundvakt åt en liten valp.
Nä stackars valp säger jag bara. Ingen lugn stabil start på livet inte. Om dom fortsätter såhär kommer valpen troligtvis växa upp till en osäker, instabil hund. Och valpen är en riktigt kaxig en också. Dom kommer ha fullt upp med den. På ett sätt hoppas jag verkligen att dom inte orkar med valpen och säljer den så den får komma till ett bra hem. Men säljer dom den kommer dom troligtvis sälja den till första bästa. Nä herregud…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Men fy vilka människor det finns!! Har samma problem här fast det gäller hästar, får frågar om så basala saker så man blir mörkrädd. Känner för hästarna, men orkar inte med människorna, så jag försöker avvärja mig. Men med en så liten valp går det ju inte..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ja, den hunden är snart till salu igen. Hoppas bara de inte försöker tjäna pengar på den också.
Det här är vad som händer med en oseriös uppfödning av blandraser.
>>>Malum domesticum<<<
Ja usch!! Förstår dig! Det värsta är att det finns fler som dom! Man borde åtminstone tänka igenom sitt köp några månader innan dom bestämmer sig och läsa på MYCKET! blir så trött på såna människor :( Och om dom säljer den här valpen sånkommer dom säkert köpa en annan osv. Vad är det ens dom gör om dagarna?! Borde vaa något MYCKETMYCKET viktigt eftersom det kommer före valpen.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Gud vad upprörd jag blir när jag läser sånt här!
Visste verkligen inte att det fanns så oseriösa och okunniga ägare..
Jag är inte världens kunnigaste på hundar men jag är fortfarande kapabel till att ta hand om en hund!
Ursäkta mig om jag är taskig nu, men "Hur många gånger ska man rasta hunden?" är nog världens dummaste fråga..
Det märker man ju själv när man har hunden, det är individuellt hur ofta hunden behöver kissa och bajsa..
#1 Ja man blir verkligen mörkrädd… Nej precis.
#2 Jo troligtvis så kommer dom sälja den. Ja det är förjävligt!
#3 Ja jag det hoppas jag också! Att det dom åker iväg tillsammans och gör är otroligt viktigt. Men tydligen så lämnade dom den igår för att tjejen skulle åka och träna. Jag menar… snälla…
#4 Visst blir man! Ja, en grundregel är ju att man tar ut valpen efter sömn, mat och lek. Och gärna fler gånger däremellan. Att dom inte har läst på nånting. Suck.
#6 Haha ja exakt.. Sitter i perioder och läser och läser om valpar och deras första dagar hos en osv.. hamstrar på mig så mycket information jag kan inför mitt första valpköp ^^
Det borde dina grannar också göra tycker jag 
Det är långt kvar innan jag skaffar hund, menmen! 
Loveradio; samtidigt får du se det som positivt att de frågar och försöker lära sig! Självfallet borde de läsa på före dem skaffar ett djur, men det är ju försent nu, så försök svara så bra du kan på deras frågor och hjälp dem istället! Jag tror det vore mer skadligt för hunden att byta familj ytterligare en gång än att bo kvar om de försöker lära sig…
#7 Det är precis så man ska göra :) läsa på så mycket som möjligt och samla ihop så mycket information som möjligt. så att man är väl förberedd och vet vad man ger sig in på. Ja jag funderar på att köpa dom en "skaffa valp"-bok. Men det borde dom ju själv kunna komma på idén att köpa.
#8 Självklart svarar jag på deras frågor. Men dom är verkligen inte rätt ägare för en så krävande ras så jag hoppas att dom säljer den så den får komma till ett (förhoppningsvis) bättre hem. För jag kan bara se framför mig hur valpen utvecklas till en instabil 40 kg hund. Det vore ju en helt annan sak om dom vore engagerade. Men det är dom ju inte. Är man egegerad så läser man på innan. Det dom gör är tafatta försök att försöka lära sig. Dom går inte in helhjärtat för att försöka lära sig.
Loveradio; självfallet är det bättre att göra saker innan. Däremot vet jag inte om en valp av den rasen mår bra att byta till ett fjärde hem inom en så snar framtid, finns en risk att den osäkerheten kommer att rota sig djupt.
Ja, det är en dum ras att skaffa, men hjälp dem gärna genom att pointera det redan nu och förtydliga hur viktigt det är att de är konsekventa i uppfostrandet av hunden, än mer nu än om det hade varit en golden t.ex.
Jag säger absolut inte att det var ett bra köp/beslut av dem, men att man istället borde göra det bästa av en dålig situation… =)
Man undrar ju över den som SÄLJER till sådana åxå. Ställer de inte några frågor alls till köparna?
#11 Ja det man kan undra… verkar inte som det.