Valpens första tid?
Hej alla!
Jag har bara lite frågor? Hur tycker ni att man ska göra med träning hos en liten valp?
När jag väll ska hämta min(i sommar) så kommer valpen vara mellan 10-12 veckor gammal.
Jag undrar man ska väl försöka att binda sig i början innan man börjar lära in för mycket ?
Jag uppskattar om nån kan skriva unigfär bara vad ni tror skulle vara bra
Jag vill ju inte att allt ska gå för fort för valpen direkt.
Man kan ju aldrig veta för lite , bättre med för mycket än för lite 
Alla valptips uppskattas varmt!
Kan skriva lite, sen är det bara fråga om det är nåt mer 
Fick hem lex när hon var 12,5 veckor gammal, kunde inte hämta henne tidigare då jag var i Turkiet så hon fick vara kvar hos uppfödaren. När jag fick hem henne och tog ur henne ur bilen så skakade hon som en dåre (uppfödaren bor på en ö) utanför oss finns det massor med bilar. Efter en vecka ungefär så slappnade hon av, dock var hon mörkrädd. Så vi va ute mycket på kvällen för att få bort det! Idad bryr hon sig inte om det är ljust eller mörkt.
När hon kom till mig så fick hon kolla av lägenheten i sin egen takt. På kvällen sen skulle vi ha picknik haha, o hon var redan ganska bekväm, hon sprang runt eller sov på mina fötter. Dock hade vi långlina + sele.
På natten var tanken att hon skulle sova i en stor bur, men där både kissa och bajsade hon. Hon sa ingenting så jag kunde inte vakna. Så hade hon legat i det hela natten, o ska aldrig göra om det! Nästa natt fick hon sova i min säng, då la hon sig på mig eller bredvid, vaknade och trodde det var ett gosedjur jag krama men så var det lila Lexie!
Dag nr 2 var vi tvunga o handla schampo för att hon legat i sitt kiss och bajs på natten, sen fick jag en gosig valpis. Somnade på mig efter det, sen låg vi så i två timmar, jag somnade också.
Hon tydde sig mycket till mig redan från dag 1. Det var ju min valp, hon valde mig hos uppfödaren.
Hon lärde sig på 1-2 månader att bli rumsren. Sprang ut för jämnan, dock sov hon from natt 2, hela natten tills jag vakna. Jag som hade kläder och skor redo för att hinna ut! Helt onödigt.
Efter jag haft henne i en eller två veckor (minns inte) så började vi att besöka vänner, sova borta osv. Släppte henne också första gången efter jag haft henne i 2 v. Hon höll sig runt mig hela tiden och klickern fanns till beredskap så fort hon sökte kontakt så blev det klick + massa beröm/godis.
Vi lekte och kampade mycket, eftersom jag kunde ha användning av det i framtiden som belöning.
Lätt lärd sak hade jag också, efter jag haft henne i tre veckor så kunde hon en massa saker. Ligg, sitt, vinka sen gå i koppel kunna vara lös.
Det viktigaste är nog social och miljöträning. Sen att stärka bandet mellan en själv och valpen. Jag var i skolan på dagarna o mamma/hennes kille va hemma med Lexie, ändå så har hon alltid tyckt om mig mest. Fick dock vara hemma i 1 vecka med henne först och ibland också, allt var klart i skolan. Det var i from mitten av maj, så jag var "sjuk" mycket.
Det var iallafall den bästa sommaren hittills, hoppas nästa sommar blir ännu bättre eftersom nu är hon större och nu kan vi vara ute o bada, gå mysiga promenader osv. 
Första 5-7 dagarna kan ni ju bara va ihop, leka osv, och ev lära henne dem viktigaste grejerna, inkallning, och sånt du behöver i din vardag, jag lärde tex in inkallning, sitt och stanna.
Jag tycker inkallning är super viktigt om valpen skulle råka smita, dem är små och smidiga och om olyckan är framme är det skönt att hunden iaf kommer när man ropar :)
Sen behöver du kanske inte börja träna valpen förens du haft den i 2-3 veckor, så den är riktigt hemma och trygg med dig och sin omgivning, då kan du lära den saker som ligg, och vad du nu vill lära den, komandon, lydnad, trix osv :)
Sen behöver du inte stressa fram, den behöver inte kunna allt vid 6 månaders ålder, utan ta det lite lugnt. Och träna gärna på fler olika saker så ni inte bara tränar på ligg i typ 1 vecka ;)
Jag har själv int haft valp men jag känner många som har haft det!
Jag skulle tipsa sig om att fokusera mycket på grundlyndaden/vardagslydnaden och inte för mycket på tricks osv, det har du hela hundens liv på dig att träna :)
De första dagarna låter jag valpen bara vara och utforska hemmet i sin egen takt - men belönar all kontakt den tar med mig (med beröm, kel, lek eller godis).
Sen vad man vill börja med är ju olika. För min egen del är det viktigaste som sagt att valpen söker kontakt - för det fortsätter jag belöna till miljoner även när vi är ute sen. Alla blickar, alla gånger den tar ett steg mot mig mm för att underlätta inför framtiden.
Utöver det är det mycket hantering som gäller, kolla tänder, pilla tassar, stå på bord, sitt, ligg, inkallning och en av de viktigaste kommandon enligt mig - nämligen "Stopp" (eller stanna som en del säger, men för mig är det när den ska stanna kvar på den plats jag satt den på). Stopp är för mig att valpen/hunden omedelbart ska stanna där den befinner sig tills jag kommer fram. Stopp-komandot är lättare att lära än inkallning, för det kan vara svårt få en valp/hund stanna om den ser något. Lättare stå kvar och få kika, än vända det roliga/spännande blicken. Det kommandot kan rädda liv om det är en väg eller annat mellan hunden och det som är spännande.
#3 det går ganska snabbt att lära hunden ligg, sitt, inkallning, stanna, gå fot, och liknanade om man har en lätt lärd valp ;)
#5 Jo men det var inte så jag menade, jag fattar väl också att det går att lära en valp sånt :p
Jag menade att om man lägger för mycket vikt på att träna tricks så kanske man glömmer bort grundlydnaden.
#6 jag tycker det är bra att träna båda samtidigt då trixen är ofta lite mer lek än tex sitt stanna kvar ;)
#7 Okej då vet jag det.
Jag har haft min valp lös sedan dag ett, det gäller att ta vara på den första tiden, då de är extremt följsamma. Efter ett tag kan man göra det lite svårare för dem, genom att byta riktning plötsligt, springa bort från den, eller gömma sig bakom ett träd eller en buske, så att valpen får leta upp en.
Det absolut väsentliga är att det är hunden som ska följa föraren, inte tvärtom. Lär man dem det från början sparar man många bekymmer senare.
En sak som jag tror många glömmer i ivern att aktivera sin nya valp är att den också måste lära sig passivitet, d.v.s. att ha tråkigt utan att protestera. Jag sysslar mycket med min valp, men när jag t.ex. sätter mig vid datorn vet hon att jag kommer att bli sittande ett tag, och lägger sig självmant i sin säng bredvid och somnar.
Yterligare ett råd, i varje fall om man har en extremt livlig ras som jag, är att inte stimma upp hunden för mycket. Går de väl upp i varv kan det ta väldigt lång tid att lugna ner dem igen, så det är bättre att avbryta leken innan den går överstyr, (gäller särskilt om det finns barn med i spelet).
Mycket kel och smek, och mycket hanteringsövningar, som att stå på ett bord, få klorna klippta, tassarna torkade, tänderna undersökta etc. Enklast att lära hunden detta innan den blir för stor och stark. Klickern är bra inte bara till att lära hunden tricks, men också till att lära den stillhet.
Ensamhetsträning är en annan sak som nog många glömmer bort. Det gäller att avdramatisera det hela så mycket som möjligt, genom att gå ut och in genom ytterdörren många gånger, utan att ta någon notis om valpen vid något av tillfällena, vara borta korta stunder i början, och sedan öka successivt. Ska jag vara borta längre än en halvtimme, t.ex. för att åka och handla, ger jag också valpen ett grisöra att tugga på.
Läs boken: Lystra, av Memea Mohlin, där finns mycket vettigt om valpträning, och en konkret träningsplan