Bra valp saker?
Hej alla !
Jag tänkte att det ska snart börja inhandlas lite små saker :)
Men jag undrar om lite folk skulle kunna rekomendera bra säkra tuggsaker och lekasaker som är värda att köpa? För en liten hund?
Sen är det någon som har någon erfarenhet av dessa ?
Tyckte det var en väldigt smart sak! :)
Det skulle vara roligt om man kunde få höra lite roliga valp tips ? Hur man ska klara det första valptide?
Lite tips hur man lär det att inte skälla osv? Finns ju väldigt många olika sätt men det skulle vara bra om man fick ett som någon skulle vilja rekomendera?
Skriv gärna annat som också har med valp vård att göra? Jag vill veta så mycket jag kan få veta! :)
Tack alla i förväg!! ^^
Är väl inga leksaker som är osäkra, men tänk bara på storleken på leksaken och sen hunden, så du inte köper för liten storlek så hunden kanske sväljer leksaken.
Jag gillar heller inte leksaker med för mycket snöre på osv som de kan tugga i sig. Skulle rekommendera ett par små gossedjur som inte piper (stressar hunden?), nåt ben och kanske en valpfilt som han kan ligga på (min älskar det).
Att klara valptiden är inte svårt alls, man måste bara vara bestämd och ha tålamod. Var noga med att ta ut hunden efter lek/mat/sova så blir den snart rumsren.
Sånna där blöjunderlägg är väl precis som du kan köpa på vilen ica butik som helt för bebisar. Hade sånna till min hund när hon var valp. La dom under sängöverkastet i sängen ifall det skulle bli en olycka där, så jag slapp byta alla sängkläderna :P
Mvh Jenna
Jag är inte så mycket för det här med att lägga ut tidningspapper och blöjunderlägg(?) eller vad det nu kallades länken du bifogade i huvudinlägget.
Ta bort alla mattor du har och sen gå ut efter lek, sömn, bus och mat. Jag gick ut ungefär en gång i timmen med mina valpar (såklart väckte jag dom inte när dom sov) Och dom är rumsrena idag
och blev det ganska så tidigt.
En sån här hade jag till min ena när han var liten:
http://animail.se/kong-wubba-valpleksak.html dom ska vara tåliga. Men roligast var nog gosedjur, köpte massor med olika sorter från IKEAS gosedjurs sortiment. Dock måste man ju hålla koll på valpen när den leker med dessa då dom innehåller vadd som itne är så jätte bra för en valpmage. Men dessa gosedjur har hållt väldigt bra hos oss, och då har jag ändå en leksaksmarodör som gör sönder ´dom flesta leksakerna i ett naffs
Vi har alltid haft våra valpar i kompostgallerhage på natten, där vi haft bädden och vatten. Det har blivit som en trygg plats. Hagen har stått nedanför sängen så man har koll på valpen. Det kan jag rekommendera
Där vet valpen att det är vila som gäller.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Här kör jag på samma princip som #3, inget tidsningspapper eller annat. Istället ut och kissa ofta. Under 2 veckor har vi väl haft sammanlgt 4 olyckor inne och samtliga ha såklart vart mitt fel, som "glömt" att ta ut henne i tid. Nu vid 12 veckorsålder säger hon ifrån tydligt när hon måste gå ut.
I övrigt kan jag rekommendera at du köper massvis med tuggben av olika slag, perfekt att ha när det kliar i tänderna samt för att leka "byteshandel" när valpen får för sig att gnaga på en sko, möbel eller din arm.
Fleeceflätor är kul kampleksaker, Kong har även roliga tygkampleksaker som varit poulära här (egentligen till katt)
den här är en stor favorit: http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_toys/kong_cat_toys/139424
annars ikea leksaker, leksaker med pinglor i - som inte lätt går att gnaga sönder (gummi bitar kan fastna i tarmarna te.x)
Kan rekomendera att du kikar runt på www.zooplus.com eller www.zooplus.dk - Massvis med roliga/bra tillbehör, godis & leksaker till mycket bra priser!
Håller med #3 om att IKEAs gosedjur är suveräna. De är tillverkade för barn och bebisar och därför är de väldigt slittåliga, man skulle inte få sälja dem annars :) Jag har köpt flera varianter på små gosedjur hos dem till min kommande minihund och min bästa väns ridgebacks favoritgosedjur är en avlång iller från IKEA som har hållit för många, många timmars lek.
Generellt så är leksaker för barn värda att titta på. Rejäla träleksaker från exv. Brio är tåliga och målade i giftfri färg. Testa deras klassiska trälåda med hål i olika former och klossar som ska läggas i rätt hål, toppenbra hjärngympa för vilken hund som helst!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag köpte billiga leksaker till lillan, typ 10 kr och när hon tuggat sönder dem så slängde jag det helt enkelt. ofta så är det samma kalitet på det som hos djuraffärer, fast 5 gånger så dyrt
dock finns det en valpserie med en napp, flaska och bitring (som för bebisar) som håller otroligt bra! Köpte mina första för 4 år sen och även om de är smutiga så är dem fort hela (fick klippa hål i dem jag hade när jag bodde hemma då mamma fick dmap på ljudet)
Ikeas råttor är kanon. De håller länge. När jag hade valpar hemma så fick varje köpare med sig var sin sån råtta :)
annars så testa olika och se vad valpen gillar. Evoca älskar idag tygleksaker och tennisbollar medan cola är mer för kamp

Jag rekommenderar aldrig någon att lägga ut underlägg/tidningar, risken finns att hunden blir så van att kissa på dessa att den inte vill göra behoven utomhus. Rumsrenheten kan ta betydligt längre tid än vad den kanske annars skulle göra. Så enklast är att ta ut hunden med jämna mellanrum, vara ute tills behoven är gjorda och därefter gå in.
Jag hade inga som helst problem med att få evoca att kissa ute trots att dem växte upp med tidningar. dock började vi ta ut valparna vid 1 månad och sen blev det matning ute och efter de gjort behoven fick dem komma in
däremot fungerade inte alls puppietrainers (de du länkat till)
Kong puppy är med något jag kan rekomenera! valparna blev överförtjusta idenna till den av misstag blev slängd :( du kan ha allt ifrån kongpasta till godis i dem :)
Det här är min WSS valps absoluta favorit. (Om man bortser från självvalda "leksaker" som hon egentligen inte alls borde leka med, som t.ex dassborsten, golvmoppen och familjens skor, kängor och stövlar. Ju större, otympligare och bullrigare, desto roligare, tycker hon).
http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_toys_dog_training/balls_dog_toys/129737
Idén med snöret är väl att man ska kunna kasta bollen längre, och även kampa med hunden om den, och så kommer jag väl att använda den också, när hon blir större. Men Nelly, som är 13 veckor nu, roar sig själv med den under långa perioder genom att bara slänga omkring den på golvet och rusa efter.
Hon har ärvt den från min gamla hund, så den verkar vara rätt hållbar. (Nu biter hon i och för sig sällan sönder saker, bara bär runt dem och lägger dem på konstiga platser, och den gamla jycken var likadan).