Kan hunden bli aggressiv?
Jag undrar om man lämnar en hund ensam 3-5 tim innebär det att hunden kan bli mer aggressiv?
Är inne på rasen staffordshire och ev kommer familjen skaffa en till sommaren, jag försöker tänka långsiktigt att när skolorna/jobb drar igång på hösten innebär det att hunden måste vara ensam några timmar 3-5 dock blir det förmodligen hunddagis/dagmatte, men min fråga är riskerar man att hunden blir aggressiv om den lämnas hemma ensam?
Nej, så länge den får tillräckligt med motion och mental stimulans så ska den klara att vara ensam. Dock får ni ju tänka på att en valp på några månader inte kan lämnas ensam så länge!
tänkte i första hand skaffa dagmatte de första månaderna/året , men efter det vet att de kan bli uttråkade och tugga på saker när man är borta men vill absolut inte under några omständigheter att den blir aggressiv mot familjen eller andra människor..
Mina brukar vara hemma själva ungefär så länge och det har inte ändrat deras beteende.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Min är hemma 2-5 timmar per dag (inte i sträck) och han är precis lika lugn! Det enda som kan hända är att om hunden inte är ordentligt ensamhetstränad så blir den lätt stressad och nervös. Man ska aldrig utsätta en hund som har svårt för ensamhet för att vara ensam!
Men så länge den är lugn med att vara själv så ser jag inga problem med det 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Håller med ovanstående. En hund som är ensamtränad på rätt sätt, blir absolut inte aggresiv av att vara ensam 3-5 timmar.
En hund blir sällan aggressiv av att vara ensam överhuvudtaget, utan visar hellre tecken på stress och otrygghet om den inte vants vid att vara ensam.
En hund blir "aggressiv" av stress(understimulans), hormoner(inte så ofta tror jag), hjärntumör, smärta, osäkerhet osv.
Nej det blir dom inte. Min ena hund är hemma 6 timmar, någon gång även hänt 7 timmar. Jag har inte märkt nått annorlunda på honom :)