tappat kontrollen
jag känner att jag totlt tappat kontrollen. Min valp o jag är inte ett team, kändes som vi byggde upp en bra start men sen har jag slarvat med att bibehålla mina metoder. Jag vill att hon ska känna sig trygg med mig och se mig som en ledare
Men det gör hon inte hon ignorerar mig när jag kallar på henne, men min sambo lyder hon tvärt.
Jag lärde in olika grundkomandon när hon va mindre så som sitt,ligg vänta m.m o la mest fokus på inkallning. Vi fick in kommandona bra o det va jag som lärde henne det, trots att jag använder samma sätt nu så är det min sambo hon lyssnar på mig vägra hon lyda. Jag bli så förtvivlad o behöver verkligen hjälp.
Hon är snart 7 månader, hon kan inte vara själv längre än 30 minuter för då tuggar hon sönder allt i sin väg.När jag lämnar henne tar jag fram leksaker till henne, gömmer godis i pappersrullar m.m Började med att lämna henne kortare stunder o ökade succisivt när de funkade, klarade inte hon de minskade jag stunderna igen o om o om igen har jag försökt.
När jag lämnar henne själv kissar hon eller bajsar inne. Jag har en hund som är otrygg jag själv är en otrygg ledare hela situationen är förtvivlad.
Jag tro mycket beror på att hon är understimulerad men när jag försöker träna med henne känns det inte som motivationen finns hos henne o då ger jag med upp :(
Har gått flertalet hundkurser med henne o då går de utmärkt ska jag sedan göra allt hemma med henne så nä då går det inte.
Finns det någon i närheten av Älmhult/Osby som kan hjälpa mig eller har någon tips o råd hur jag ska göra.
Utifrån det tänk som vi använder så skulle jag säga att hon inte ser dig som en resurs, hon får inte ut någonting av att göra som du vill. Vad gör din sambo som gör att hon samarbetar? Sen är det väl så att valpar/unghundar lär sig fort men kan även glömma allt…för att sen klara allt galant. Angående träning…vad är det för ras och vad har den avlats för? Kanske är det berikning snarare än aktivering som behövs, alltså att underhålla det som finns i generna.
Jag hör många som säger att en hund egentligen bara har en "ledare", så ofta när man är flera i hushållet är det en person som hunden lyssnar på bäst. Hur mycket sanning de är i det vet jag inte..
Kan säga att jag hade mycket problem med min amstaff de första året. Så fort jag lämnade henne tuggade hon sönder något. I början gick det bra, men helt plötsligt fick hon nog! De räckte med att jag bara gick en sväng ner till tvättstugan så hade hon ödelagt något när jag kom upp.. Eftersom jag gick i skolan fanns det inte så mycket jag kunde göra annat än att lämna henne ensam ändå. Helt plöstligt när hon blev 1 år och 2 månader så slutade hon bita sönder saker, och de är ytterst sällan hon gör de.
Ett tag så kände jag mig också lika omotiverad som du när de gällde träning. Och min amstaff var likadan. Men sen började jag att bara träna när jag hade humöret på topp. Då blev det genast roligare och hennes motivation kom tillbaka den med.
Va kul och se någon annan från Killeberg förresten :) trodde jag aldrig att de skulle finnas här inne, haha!
Mvh Jenna
7 månader, en ålder där allt man lärt in plötsligt kan vara som bortblåst för det första. En ostadig, omständig, orolig ålder för hundarna.
Du säger att ni gått ett flertal kurser, Redan… vid 7 månaders ålder?
Är hon verkligen understimulerad? Kan det vara så att hon, tvärtom, är överstimulerad, och därigenom stressad? Tänkte på det där om att hon inte kan vara ensam mer än 30 minuter….. har hon svårt att slappna av? Har ni tränat passivitet?