Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2730 ggr
sofiek90
0

Promenader

Jag vet inte om jag la detta i rätt kategori, om den hamnat fel så kanske någon kan flytta på den..

Jag tänkte ta en break från skolan imon och hitta på något med hundarna. Dom ser ju mest träd och rådjur här hemma, så tänkte åkaiväg lite med vovvarna imon. Men så vet jag inte vart. Jag brukar åka in till Slottskogen, men det är inget roligt där nu när djuren inte är ute och cafeét inte är öppet. Annars så är ju Fontin är mysigt och där kan vi säkert trakska runt på isen :) Men det brukar inte vara så mycket folk där under dagtid på vardagarna.

Är det någon som har bra tips på trevliga promenadvägar? eller ridvägar där man kan gå med hund? Det ska gå buss/spårvagn/pendeltåg dit, då jag inte har tillgång till bil. Jag har busskort som gäller i hela västra götaland, men eftersom jag bor i Göteborg så får det gärna vara i närheten.

MVH

Sofie

Kalli
0

Slätta Damm är trevligt, där kan man gå vidare till Hisingensparken. Annars finns det många och långa promenadvägar "bakom" Biskåpsgården eller bakom Botaniska, runt Sandås finns ju också massor med vägar. Eller Skatås, om man åker mot Björkekärr finns det en del skog och väg.

Hur mycket folk det finns på valfritt ställe kan jag dock inte svara på. .)

sofiek90
0

Tuve (Slätta damm) har jag funderat på också. Men jag gick i högstadiet i Tuve och vet att det finns fler knäppa skumma människor där än vanliga normala icke skumma knäppa människor där. Men det är ju grannkommunen så det är ett alt. som är lätt att ta sig till (och stor chans att få åka bil hem…)

Tack för tipsen Glad

MVH

Sofie

Kalli
0

Det var hårda ord, jag har då bott i Tuve utan några problem och promenerat där också så tror inte du riskerar att stöta på större problem där är på valfri annan plats i Göteborg. :)

PetraKarin
0

Jaså Fontin? Tungan ute Där bor min mamma så jag har tänkt promenera där någon gång, även Romelanda men oftast blir det dock oftast korta promenader och innemys när jag hälsar på i Kungälv.

Jag bor mitt i stan och har inte körkort eller lätt att få skjuts så mina promenader är oftast beroende på vart jag kan ta mig till fots eller med kollektivtrafik. 
Oftast blir det då Delsjöområdet, det är ju sketastort och jag kan variera mig riktigt ordentligt där borta, den vanligaste promenaden är när jag utgår ifrån Stora Torp/gamla radiohuset och tar ett varv på gångvägen som går till golfbanorna, det kan bli en riktigt lång promenad och man kan gå "offtrack" och nu på vintern även över gångbanorna. Dock är det vid vanliga promenadtider risk att stöta på mycket folk och vissa som låter sina hundar springa fram till andras men då får man ju helt enkelt vara lite beredd och hojta till folk eller gå en bit inåt skogen, eller som jag och undvika promenaden runt lunchtid ;)

Andra favortiställen runt Delsjöområdet är området runt Bertilssons Stuga (perfekt för en kaffepaus) och den del av Stora Delsjön som ligger ungefär vid Delsjömotet, jag åker då till hållplats Kalvemossen.

Det finns också fina promenadområden i Kållered, runt Gunnebo Slott ska vara trevligt, "Tippen" Fiskebäck är ett bra ställe om man vill släppa hundarna lösa och kanske hitta lekkamrater till dem.

På sommaren gillar jag att åka ut till öarna, det kanske är något man kan göra på vintern också?

PetraKarin
0

Jag funderar också på vad dagens promenad ska bli. Jag, fluffet och daghunden ställer gärna upp som sällskap Glad

sofiek90
0

#3 ja gick i skolan där och råkade ut för en hel del. Der slutade med att jag inte är Tuve.mer än nödvändigt, vilket är synd för det är mysigt att gå runt på vägarna i skogen. #5 Jag har gärna.sällskap. Men vet fortfarande inte vart jag ska. Delsjön eller skatås. :) Att någon släpper fram hundar utan att det är okej sker väl på egen risk. Jag som ägare är inte alltid trevlig mot sådant folk. Dock händer det sällan när Vicki.är.med.

MVH

Sofie

PetraKarin
0

#6 Okej, ja jag kan tänka mig att folk är lite försiktigare runt henne. Jag har ett litet fluff och bor i ett hundtätt område så vissa får man hitta på skräckhistorier för att hålla undan, alternativt ryta åt hunden och det är ju inte så trevligt. Jag märker stor skillnad på när jag t.ex. har kompisen med schäfermix med mig, jag har till och med sett folk lyfta upp sin hund i närheten av denna, trots att hon går bredvid en fluffvalp.

Okej, jag skickar PM till dig :)

sofiek90
0

#7 Ja, för mig går dom omvägar. Tror inte det är många som lyft upp hundarna faktiskt. Men omvägar går dom ju. Fast det är ju deras val.

Dock har jag Rosette i famnen en del och då är det många som ska klappa. Stackars Vicki är det ingen ser Obestämd

Jag har svarat på ditt pm :)

MVH

Sofie

Kalli
0

#6: Tråkigt att höra, då skulle jag nog också välja en annan plats att gå. Inte roligt om man behöver känna sig olustig och föra över det på hundarna också. :)

sofiek90
0

#9 Det är därför jag väljer andra platser att gå på. Hade ett tråkigt möte med en rottweiler sist jag gick i Tuve (fast var då på kurs) med schäfern. Ägaren verkade inte särskilt duktig heller, och hunden ville jag absolut inte hälsa på..

Idag fick jag träffa trevlig hundägare och två trevliga hundar. :) Jag tycker det var mysigt att gå runt med alla hundarna, trots koppeltrassel :) Och när jag var i nordstan på väg till centralen efteråt kom det fram en med en liten flicka som fick klappa på båda hundarna. :)

MVH

Sofie