Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3043 ggr
faw
2

Torrfoder - om ni fick välja?

Om du fick välja vilket torrfoder du skulle ge till din/dina hund/hundar - vilket skulle det då bli?

Motivera er! Varför ni valt det ni valt? Vad det innehåller som ni anser är bra för hunden/hundarna? Vilken ras du har?

Och inget "hack" på att personer använder fel foder och så, är endast ute efter era åsikter om vilket torrfoder som passar er hund bäst - INGET annat :)

Jag använder färskfoder till en av mina(Finsk lapphund) & Precept till den stora(Eurasier).

NathalieT
0

Eftersom att jag är fodervärd åt min hund så är det ju inte jag som "bestämmer" men jag har tänkt fråga henne ifall vi kan byta till Acana, Taste of the Wild eller Orijen då jag tyker att de fodrerna är bra!

I nuläget äter han Royal Canin och han är en Lagotto Romagnolo :)

faw
0

#1 Jag är fodervärd åt finska lapphunden, uppfödaren har gett mig tillåtelse att använda vilket foder jag vill, bara det är tillräckligt mycket kött och sånt i. Första saken hon tog upp när vi träffades.. haha.
Men varför tycker du dom foderna är bra? Eller rättare sagt - vad är det som är bra i dem?

Becca-
0

Har ingen hund, men skulle nog ge Taste of the wild om jag nu var tvungen att ge torrfoder. Gillar inte torrfoder överhuvudtaget..

Varför? Jo, för att det innehåller iprincip bara kött, och det är inte massa konstigheter i - dessutom är det inga SPANNMÅL! Och vad jag har hört så äter hundar det med god aptit, bajsar i lagom mängd och behöver inte flera kilo mat per dag för att bli mätta.

faw
0

#3 Vilket av dom alla?

Becca-
0

#4 Spelar egentligen ingen roll, beror ju på lite vilken hund man har oxå. Tycker att alla är bra på sina sätt, så för mig handlar det bara om vad hunden behöver.

sarae
0

Ger Vom og Hundemat till min valp (blandras) och kompletterar med Orijen Reigonal Red (blir mest som belöning). Skulle jag enbart ge torrfoder skulle det bli Orijen eller Carnia Wolf skulle jag tro, pga det höga innehållet av animaliskt protein och den låga andelen kolhydrater.

Helst skulle jag helBarfa… meeen lillloppan vägrar än så länge att tugga ben… men det kommer väl ;)

faw
0

5#
Låt oss säga, mina hundar Eurasier & Finsk Lapphund :)

Rafflan
0

Royal canin, verkar vara ett bra foder som många, speciellt veterinärer, rekomenderar, kostar visserligen lite mer, men den smällen får man ta :)

Elshira
1

Orijen eller foder med ungefär samma innehåll

Jag vill inte se något spanmål i fodret, men lite frukt/grönsaker/örter kan jag tänka mig att ha i fodret efter som jag hellre ser att vitaminer/mineraler det kommer från en naturlig källa än konstgjorda tillsatser om det behövs något för att göra fodret fullvärdigt.

Dock så är ju färskfoder nästan lika billigt/dyrt som ett bra torrfoder, men det kan ju vara smidigare att ta med torrfoder om man ska resa någonstans med hunden :)

Hakuna matata!

faw
0

#8 Hört att det är väldigt mycket spannmål i RC?

AnneN
1

Jag har valt att ge Orijen Adult eftersom det är det enda fodret som min hund är både bra i magen och klådfri med samtidigt (spannmålsallergiker).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rafflan
0

#10 jepp, men ändå klassad det som ett allergi foder, så då anser jag att innehållet ändå inte är skadligt för hunden :)

Becca-
0

#7 Väldigt svår att säga då jag inte vet hur aktiva dina hundar är, om de är överviktiga - har allergier osv.

#8 RC innehåller mycket spannmål och annat "skit", skulle inte ge det.

faw
0

#13 Ingen är överviktig, alltid bra aktiva även en "dålig dag" så är jag bra aktiv, både med psykisk stimulans och mentalt. Inga allergier men vill ha så lite spannmål som möjligt. Inga sjukdommar :)

Rafflan
0

#13 spännanade att det är ett allergi foder då och veterinären rekomenderar det? och man ser att hundarna blir tydligt bättre i magen (båda i avföringen, men även magsäcken och tarmen) av det enligt en veterinär som rekomenderade det till vår allergi hund ;)

Dock är min hund nog en ko, han gillar hö och marsvins pellets :P
Men nej jag kommer nog alltid ge RC, skulle jag någonsin bli tvungen att byta skulle det bli färsk foder.
Gett RC till alla mina hundar, hjälpte allergi hunden, han hade aldrig mer problem med allergin, och dem andra har aldrig haft problem med avföring eller mag- och tram sjukdomar, ingen anledning att ändra på nåt som funkar bra :)

NathalieT
0

#2 Jag tycker om inehållet, inte mycket spannmål och hög protein halt!

Becca-
0

#14 Hm, jag skulle nog valt High Prairie Canine med bison- & hjortkött, har hört att den ska vara "extra" god, haha Flört

[Star-Di]
0

Jag ger Precept som jag gillar!

wesdi
1

Nu ger jag inte torrfoder till mina hundar men… Standardt eller Healthy Paws.

Standardt, har bara ris som spannmål och är ett i mina ögon *rent* foder utan en massa konstigheter i.

Healthy Paws, innehåller lite mer än Standart (brunt ris, havre eller korn) men ändå inga konstigheter.

Jag gillar inte torrfoder som innehåller glutenspannmål, hydrolysater, majs i alla former, en massa biprodukter som man knappt vet vad det är, tillsatta smakämnen, socker i alla former….

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress