Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 6742 ggr
kerstinjoh
0

Polishundar.

Quilas kille läser på polisförberedande skola och igår hade de föreläsning med polisens hundförare.

Schäfern är på väg bort som polishund pga att det förekommer allt för många defekter på schäfern. På väg in är rottisen!

Vid sök och eftersök prövar de nu med spaniel.

Skoj att se hur det går!

Malin-A
0

tycker faktiskt d kan va kul om dom tar in andra hundar än bara schäfer. hörde nånstans att även riesenschnauzer har kommit lite mer nu.. o som sagt Rottis då.. =)

Wikstr_m
0

inte fan kan dom väl byta ut schäfern?

Denna kommentar har tagits bort.
Malin-A
0

dom kommer nog inte att byta ut den helt men att minska antalet o sen ta in andra raser… =)

Faxlin
0

Risen används sedan många år i Tyskland som polishund med ra resultat.
Att de går bort mer och mer från schäfern har mycket att göra med den nya schäfern som är för låg i hasorna för att fungera som de ska i riktigt hårt arbete. Sedan har de stora problem med att få en schäfer att hugga en människa vilket inte är bra om man jobbar som polishund.
Det är samma problematik inom det militära kan jag berätta. Vi blev erbjuden 15.000 kronor för Sacko då han var 4 år bara för att de hört genom brukshundsklubben att han är en naturbegåvning när det gäller skyddet.
Han kunde det av sig själv liksom. Och en hund som verkligen kan hugga är värd mycket pengar. Skrämmande men sant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Wikstr_m
0

en av valparna som vi fött upp var gå väg att bli militär/polishund. en man som ville köpa tiken, Onni som hon heter erbjöd ägarna 40.000 på plats och sen ytterligare flera tusen. dock tackade ägarna nej.

kerstinjoh
0

Ja, nog vill de ha en hund som kan hugga! På föreläsningen hade de poängterat att rottises bettkraft 900 kg var högre än schäferns.

Ellinor_ludde
0

Mm, och pappa sa något om kungs pudlar (?) är det sant, etfersom de är så smarta menar jag.. Läste någonstans att
förr i tiden var pudeln såkallad "kamphund" ?!

kerstinjoh
0

En "kamphund" med egen frisör.

Faxlin
0

Tror inte vi kommer få se polisen med pudlar faktiskt. De är inte så lätta att få att bita.
Dessutom har de oftast en päls som inte lämpar sig i oländig terräng.

Audiatur et altera pars

Ellinor_ludde
0

Nee, de har du rätt i ^^,
Haha, kan tänka mig en liten toypudel springer efter en galen rymmling från fängelse XD

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11: Haha, nu såg jag framför mig en liten aprikos pudel som springer järnet och gläffser efter en stor bov. ;-)
Det ser lite roligt ut i min värld. hihi

Eller en sådan här, vad tror ni? Skulle bovarna åka fast? Jag tror det faktiskt. Om inte annat kom de av sig och började skratta.

Audiatur et altera pars

Undin
0

#8 det heter storpudelFlört Jag skulle inte vilja möta min pudel en mörk natt, 36 kg muskler som älskar kamplekar. Snabb är alla pudlar så dom kommer ikapp, problemet är nog att få stop, men polisen får nog satsa på lika tunga hundar som min. Pälsen klipps kort och sen är det inga problem. Kan man få bli polishundklippare?

Men jag tror att man måste träna att bitas från början. En kul lek tycker min pudel är att stoppa in någons hand i munnen och låtsas tugga. Rätt kul när man är runt andra som inte känner henne, dom tittat konstigt.

CamillaAndersson
0

Har sett att det är fler och fler mallar inom polisen, nästan vanligare att se en sådan som polishund än schäfern.

Malin-A
0

hahaha hade också velat sett den färgglada pudeln springa efter en rånare eller nått =D

TinaH
1

det heter både KUNGS och STOR pudel!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

Om en storvuxen pudel är en tik måste det väl vara en drottning-pudel?Fundersam

Vattnadal
0

Frågar man rasklubben heter det storpudel, kungspudel är nåt gammalt na,mn som hänger kvar. Nu är jag ingen pudelmänniska, det närmsta jag kommer är att lillasyster har storpudel… men storpudel är rätt namn på rasen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
1

suck!!
spelar det någon roll vad det heter, vi vet ju ändån vad för hund hon menar?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

zeretki
0

#17 Drottningpudel!! *skratt* Ja, då blir väl valparna prinsar och prinsessor?

Eller så kan man kalla dem jättepudlar. Det låter roligt. :)

Vattnadal
0

Min svåger brukar skoja om att han ska göra jättepudlar, tror det är varghund han ska korsa in dem med, minns inte vilken färg det var han skulle ha, men nåt udda var det oxå… Röda tror jag!Räcka ut tungan

MVH Elin

kerstinjoh
0

Vore skoj att se!!!

zeretki
0

Åhhh, en blandning mellan pudel och varghund! :D

Vattnadal
0

Målsättningen är att de vara pudlar ai allt, utom den röda färgen (från setter kanske?) och att de ska vara lika stora som varghunden, utan ytterligare egenskaper från den. Det kanske vore något i polisväg?Skrattande

MVH Elin

Hennum
0

hmm.. färga pälsen på hunden? ser intressant ut… skulle kanske färga hela min hund lila… utom huvet, så hon inte får färg i ögonen o så…

vad jag har förstått så är inte det där bitandet polishundens viktigaste uppgift?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

#25: Bitandet är inte deras viktigaste uppgift, men något de måste kunna göra dock.

Audiatur et altera pars

AnnNelli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att dessa hundar har en stark framtid inom polisen!

Tixy
0

#27 Men nu har dom ju snott min idé! Jag lekte med tanken för ett år sedan att börja utbilda chihuahuaor till polishundar och så. Fundersam

Lotta
0

*ASG* Skicka en rosa färgad pudel eller den där stooooora hunden i polisbilen på mig så kan jag gosa ihjäl dom…näää skicka inte pudeln för då dör jag nog av skratt i stället =)))

Karmatarerskanise
0

Här kan ni se riktigt fräcka polishundar :)

http://www.youtube.com/watch?v=sZeaNcorKRg

Tixy
0

#30 Dom hundarna gillade jag inte alls, då jag anser att en polishund ska släppa på kommando, inte bli bortdragen. Men det är kanske inte alla som tycker som jag.. :)

Karmatarerskanise
0

En upphetsad hund är svår att få bort på kommando vad jag vet. Och detta är inte svenska polishundar. Jag tycker de är häftiga och starka.

Tixy
0

Ja, visst är dom häftiga. Men även en upphetsad hund ska släppa på kommando, alternativt när man tar tag i den, inte behöva dra bort den. :)

Therese_Melberg
0

#0 rätta mig om jag har fel, men är det inte snarare Malinois som är på väg in som nya polishundarna, lr?