Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13927 ggr
Loveradio
0

Näsblod

Var ute nyss med Valle och då träffade vi grannen som skaffat sig en Rottweilervalp som Valle lekte med en stund. Help plötsligt börjar Valle vanka av och till i snön (som om han letade efter en plats att bajsa) och då märker jag att han blöder ur nosen. Det kom ganska mycket blod och det droppade ur ena näsborren. Han hade också blod i munnen. Jag och grannen tog snö och försökte tvätta bort blodet men det rann mer. Så jag gick in med Valle och tog papper och torkade av honom runt nosen och munnen och då slutade det blöda.

Gud vad rädd jag blev… nån som varför han började blöda näsblod? Det finns inget sår på nosen så nåt ytligt var det nog inte utan det kom innifrån ena näsborren.

Vetrinär har jag inte ringt eftersom det slutade blöda. Och han är pigg och glad som vanligt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JohannaEkroth
2

Jag skulle ringa vet för att få ta blodstatus. Jag hade en kisse som blödde näsblod vid överansrängning. Han hade svårt att få blodet att kougulera, men jag sökte aldrig för det, och när det blev synbart att han var dålig, då var det redan för sent.

Av egen erfarenhet så skulle jag be om blodstatus. Alltså om han har blodbrist eller för lite trombocyter.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Norpan88]
0

Läskigt när man inte vet! Har haft lekt med några pinnar? Tänkte om han skrapat upp längre in i svalget eller så?

Känsliga torra slemhinnor vid denna årstid?

malinroth
0

Vet inte men jag var med för ett tag sedan när en pyreneerhund slog till en boxer i ansiktet med tassen och boxern började blöda näsblod (men det slutade också efter en stund) så kanske att Valle hade fått en smäll när dom busade?

Elshira
0

Det kan ju vara så att ett ytligt blodkärl gick sönder i näsan, alla som har blödit näsblod vet nog att det brukar komma en liten "störtflod" när ett kärl spricker. Det kan ha berott på ansträngning, att de blev torrt och kallt i näsan eller att de kanske kom en lätt smäll på "rätt" ställe när de lekte, eller så kanske han fnös till en gång när de lekte villet också kan orsaka tt körl brister. Så länge det inte händer mer än enstaka gånger så skulle jag ine vara orolig, och om det inte ville sluta blöda så tycker jag inte det borde gått tillbaka så snabbt ändå. Är det återkommnde kan det vara knas med blodet, och bra att kolla upp, men det kan lika bra var samma kärl som brister hela tiden Är det dp ett prblem kan mn bränn ihop kärlet.

Hakuna matata!

fettmedkevlar
0

Kan ju vara så att hunden fått en smäll över nosryggen och därefter börjat blöda näsblod. Har varit med om det två gånger tidigare, ser oftast värre ut än vad det är om det är "vanligt" näsblod. Ungefär som hos oss människor, det ser ut att vara så himla mycket mer blod än vad det är.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Loveradio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Fast jag tvivlar på att det är nåt så allvarligt.

#2 Han lekte inte med några pinnar. Jag undrar om det inte är torra slemhinnor. Luften är ganska torr och det är kallt och han andas ganska häftigt när han blir upprymd. Så det kan mycket väl vara det. Han brukar också borra ner nosen i snön.

#3 Valpen är en liten 9 veckors valp så det tror jag inte. Den lekte väldigt försiktigt.

Nu när jag kollade igenom hela kroppen på jakt efter sår så såg jag att ena framtassen är blodig. Inget sår vad jag kan se? Utan det är torkat blod. Fattar inte var det kommer ifrån…? Det verkar vara nåt gammalt.

Loveradio
0

#4 Mycket möjligt! Han brukar fnysa till ganska rejält och brukar borra ner nosen i snön och han var uppe i varv så det var nog säkert ett blodkärl som brast. Tack så mycket… då kan jag nog vara lugn. Men det var riktigt otäckt. Blod överallt. Ska absolut kontakta vet om det händer igen.

Elshira
0

#7 Sedan ser det betydligt värre ut än vad det är när man torkar av det/låter det droppa i snö. Det räcker med någon droppe för att orsaka en regel blodfläck! Glad

Under tassen, är du säker på att det blod och inte svamp?

Är det blod är det säkert trampdynan som spruckit lite. Den är skör och kan gå sönder såhär års då tassarna blir torra och den frusna marken kan bli ganska så "vass", har snön smält någon gång så att det är skare så blir det vasst det med.

I sådana fall är det bra att smörja in tassarna med någon mjukgörande tassalva =)

Hakuna matata!

russin
0

Enda gången jag haft en hund som blött från nosen så var det vintertid då hon ofta fick små, små sprickor under närborrarna. Förmodligen pga den torra inomhusluften i kombination med jättekallt ute. Det sprack upp lite några gånger vilket gjorde att blodet rann - men läkte sedan när våren kom.

är det inuti nosen (näsgången) det kommer från, skulle jag kolla upp det om det händer igen - för det är ganska ovanligt med näsblod på hund.

Loveradio
1

#8 Ja det ser ut som värsta mordplatsen där ute i snön :P

Ja det är torkat blod. Duschade honom nyss men det gick inte bort? Men torkat blod är kanske svårt att få bort.

Okej tack :) får ta och smörja in tassarna.

#9 Okej. Hmm svårt att säga om det kom från näsgången, men det blödde ur ena näsborren. Händer det igen så kontaktar jag veterinären.

Royalz
0

#10 Jag tycker det ser ut som svamp i tassarna. Då blir som röda och hunden brukar slicka sig. Blir ofta så på hösten/vintern när det är blött ute och tassarna knappt hinner torka innan man går ut igen.

[Tess86]
1

Det kan ju vara helt ofarligt men det kostar ju ingenting och skadar inte att ringa en veterinär en gång för mycket än en gång för lite. Det går ju snabbare att ta telefonen och få ett snabbt svar från en veterinär än att skriva i ett forum och vänta på svar från folk som gissar vad det kan vara. Var jag du skulle jag ringa och fråga i alla fall, även om det i det här fallet verkar ganska ofarligt.

SamanthaJones
1

I tassarna tycker jag av bilden att det mer ser ut som svamp. Är rätt vanligt att de får och speciellt såhär års när det är bött-torrt-blött-torrt om tassarna.

Ang näsblodet så har inte jag en susning, ända erfarenheten jag har av hund som blödde näsblod är en som visade sig ha blödarsjukan (inget bra!).

Jag tycker som ovanstående, ring till vet och fråga! Vet man inte någon uppenbar orsak till varför hunden mår/beteer sig som den brukar så är det alltid idé o blanda in veterinär. Sen är jag ju hönsmamma så det skriker om det ;)

Lycka till! och håll oss uppdaterade!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

pius314
0

HÅller med övriga om att det ser ut som svamp. Min har det också! Ser exakt ut sådär! (och har lite missfärgningar på klorna också, lite rödbrunt på några av de ljusa klorna)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
pius314
0

Fast min kliar sig inte… så det kan vara svamp utan klåda tydligen!

Loveradio
0

Ni kanske har rätt. Det är kanske svamp? Men det kliar inte. Ska lägga upp bättre bilder. Vad gör man åt svamp?

fettmedkevlar
0

#6 Det där är inte torkat blod, det där är snarare svamp mellan trampdynorna. Hade det varit blod så hade det försvunnit i duschen eller när hunden hade varit ute i snön.

Loveradio
0

#17 Okej, jag har aldrig sett hur svamp ser ut så det är ju inte så lätt att veta.

Loveradio
0

-

Loveradio
0

-

SamanthaJones
0

Det ser i mina ögon ut som svamp. Men jag är ingen veterinär utan råder dig att åka dit o kolla. Är det svamp så är det lätt botat med tex ett speciellt shampoo som man tvättar tassarna med. Men jag rekomenderar att som första steg kontakta veterinären så du får ett utbildat öga så att säga ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Loveradio
0

#21 Okej får nog ta och göra det :)

Loveradio
4

Har ringt veterinären och dom ville att jag skulle åka in med honom imorgon så dom får titta på det. Då kan jag ju också ta upp det här med näsblodet.

[Tess86]
0

Låter som en bra idé. Hoppas att du får ett lugnande svar om nosblodet och en smidig behandling för den möjliga svampen i tassarna.

Loveradio
0

#24 Hoppas jag med :)

Tack för hjälpen hörrni! Jag ska hålla er uppdaterade och berätta vad veterinären sa om tassen och nosen.

pius314
0

#25 lycka till!

fettmedkevlar
0

#18 Absolut ingen fara, alla vet inte allting :)

Svamp kan ofta uppstå under vintrarna när det inte hinner torka mellan rastningarna/promenaderna. Oftast är det inget som stör hunden, men blir hunden irriterad, slickar mycket och naggar så ska man uppsöka veterinär. Har själv en tik som är röd mellan trampdynorna, inte lika röd som din hund men hon lider inte av det och veterinären anser att det är ingen idé att behandla så länge det håller sig på nivån det ligger på nu. Kan låta märkligt att inte behandla svamp, men tiken mår bra. Hade hunden lidit av det hela så hade jag självklart kontaktat veterinär för medicinering.

Loveradio
0

#27 Okej där ser man :)  alltså det verkar inte besvära honom särskilt mycket men det ser ju inte så roligt ut.

#26 Tack!

Vi åker in imorgon istället.

Loveradio
0

Så! Har precis kommit hem från veterinären. Det gick bra, han charmade alla som vanligt Flört Veterinären konstaterade svamp i tassen. Hon rekomenderade ett Schampo att tvätta tassen med så det köpte jag. Heter MalAcetic Schampo. Valles ögon är också ganska röda så jag fick tipset att köpa Zilk Eye ögondroppar att behandla ögonen med.

Näsblodet sa hon troligtvis berodde på att han hade fått in snö i nosen (han brukar borra ner nosen i snön) och snö kan vara lite vasst. Så det är nog därför han blödde ur nosen.

660 kr gick kalaset på inkl. schampo.