Fästingskydd?!
Jag vet att jag är tidigt ute, men kan ändå inte låta bli att fundera på vad man ska använda mot fästingar.
Har en liten kille på snart 6 månader, en riktig pälsboll som kommer vara nära små barn i sommar samt vatten.
Har ni några tips på bra fästingskydd?
Fick ett tips om något pulver (minns ej vad det hette) som skulle vara bra. Någon som testat detta? (Kanske svårt att säga eftersom att jag inte minns namnet :) )
Mvh Linda
Jag använder frontline. :) Jag vet inte hur bra det är men eftersom att jag bor uppe i norrbotten så behöver min hund inte direkt något superskydd. Det sitter nog inte kvar när hunden badar tror jag men det finns ju halsband också. Jag har dock läst en del om hundar som tappar päls där halsbandet sitter så jag vågar inte använda det. Annars finns det säkert något naturligt man kan blanda ihop. Vanligt myggmedel brukar väl vara mot fästingar också?
du ska inte ha halsband då dem inte får bada med det på + att barnen inte får röra halsbandet, och är det små barn är det svårt att förklara det för dem kanske. Har hänt att hundar med långpäls fått ful päls där halsbandet sitter, men det kan man slippa om man har ordentligt pälsvård.
Har för mig du inte heller få ha sånt där flytande man har i huden då dem inte får bada med det heller. Men inte 100% säker.
Anledningen att du inte få bada är att medlet släpps ut i sjöarna och kan/är skadligt för naturen/djurlivet som finns i sjön. Det är dock ofarligt för hunden, endel kan ju få reaktioner på medlet i både halsbandet och det man har i huden, det kan vara sker som röd hud, tappar päls, dämpad, osv. Men det märker man, jag har haft halsband på 3 hundar utan problem, och i år blir det halsband på min lilla 4 veckors när det är dags :)
Halsbanden är inte "dödligt"att röra, man kommer ju ofta åt det när man tar av och på halsbandet, men det är inte bra om man tex håller i det eller kanske slickar på det (riktigt små barn stoppar ju allt i munen)
jag använder fixodida det bästa jag har haft hittils. Min ena vovve fick 6 fästingar när vi använde frontline men när jag började med fixodida så fick jag en enda på hela sommaren på honom.
fixodida är ett pulver du strör över maten inga gifter. Skickar en länk så du kan läsa själv http://www.fixodida.se/ jag kommer iallfall fortsätta att använda det för det var kanon för våran del
Jag tror att Fixodida är ett bra medel eftersom det är skonsamt både för hunden och omgivningen. Jag valde dock bort det pga en reklambild, mer kan ni läsa i blogginlägget jag skrev om det. De sa att de skulle dra in den bilden men nu såg jag att den fortfarande är kvar på hemsidan.
Scalibor halsbandet valde jag bort eftersom det verkar så väldigt starkt och jag hört en hel del otrevligt om det, i bipacksedeln står bland annat "Se till att små barn inte tillåts ha långvarig intensiv kontakt, t ex sova, med en hund som bär halsbandet" och "Även om normal kontakt med vatten inte minskar effekten hos halsbandet, bör halsbandet alltid tas av innan hunden skall simma eller bada, eftersom den aktiva substansen är skadlig för fisk och vattenlevande organismer".
Jag valde Frontline Comp spotonmedel till slut, det funkade jättebra på min hunds hud och hjälpte bra mot fästingar, jag kunde se skillnad när det slutade verka och det var dags för en ny dos.
Jag har hellre beprövade "riktiga" färstingmedel, där man vet om vilka biverkningar som kan förekomma än mixtrar med diverse olika "naturpreparat" som i långa loppet oftast inte fungerar eller ger biverkningar man inte vet om.
Frontline eller Exspot gäller här, för jag har små barnbarn och vil inte ha halsbandet Scalibor just pga det. Har även katt och hundarna brottas med katten och Scalibor är farligt för katt.
Det räcker med en endaste fästing för att få färstingsjukdom och jag vill inte riskera det. Känner för många hundar som blivit kroniskt sjuka pga det och fått avlivas i förtid pga det. Jag tar inte risken och jag har aldrig haft en hund som reagerat på fästingmedel. Skulle jag få det så räcker det att schamponera bort medlet - det är inte säkert att det gör med naturpreparat…
Jag använde Frontline på min fluffboll i sommras, men han fick ändå några fästingar som bet sig fast. Han har lång ljus päls, så fästingarna syns bra, plockade bort massor som inte hunnit ner till huden. De kan vara bra att ha lite koll på huvudet/halskragen när man är ute och går och kolla igenom hela pälsen när man kommer in.
Det som gör mig lite tveksam till Frontline är att det bla innehåller ett nervgift. De första timmarna ska man inte klappa hunden och de första dagarna ska den inte bada i naturen.
Oj tack för era svar…
#3 och #4 Ja men det var det fästingskyddet jag menade. Har hört bra om det i affären (men det kan ju vara säljknep också)
#3 Vad har du för hundras? Hur är pälsen?
Jag tror fixodida är det vi kommer att köra på då jag är skeptisk mot alla dessa halsband.
Jag har också positiv erfarenhet av fixodida, vi började ge våra hundar det förra året och det gav faktiskt resultat. Jag var mycket tveksam över detta, så jag gjorde ett litet test och slutade att ge dom pulvret i mitten av sommaren ungefär, märkte på en gång att dom hade massor med fästingar när dom inte fick av pulvret. Sen när vi väl började igen minskade antalet fästingar. Finns även flera inne på bichon.ifokus som är mycket nöjda med detta.
Jag är inte mycket för dom här preparaten med nervgift och en massa sk*t i, man har hört en del skräckhistorier om detta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har turen som har en hund som fästingar inte verkar gilla. Jag har aldrig haft något medel på klenod och förra sommaren tyg jag nog 2-3 st och vi bor i vår sommarstuga på sommaren som är nära vatten och mitt i en skog. föräldrarnas hund fick fästingar hela tiden fast att han var skyddad med fästingmedel.
Hade jag behövt använt något hade jag nog valt fixodida.
Några av mina kompisar har åkt över till dannmark över dagen och då passat på att köpa hem ett fästinghalsband som finns där men är förbjudet här i sverige. Jag vet inte vad det är för något men jag hade inte velat använda det då det säkert finns en bra anledning till att det är förbjudet.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag använde PetWise fästinghalsband på min tik i somras, funkade kanon! Tror jag plockade en fästing efter att hon fick på sig halsbandet tills vi tog av det i början på hösten.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#8 Tack för din information :) Superbra, hör bara fler och fler positiva saker om detta medel så nu blir det de som får gälla till sommaren :)
Tack alla ni andra med :)
#7 båda är av rasen bichon havanais. De var dock bara den ljusa Amadeus som jag använde det på. Elton var bara 2 månader i mitten i sommaren när jag fick honom och man ska ju helst inte använda festing medel på valpar. Så vet inte hur han är med det men om vi får problem tänker jag använda det.
Pälsen då ja om man har hunden kort klippt så är det ju enklare men man måste ändå titta noga enkelt att de kommer sig nån stans. En av fästingarna som Amadeus fick. Satt nästan på nosen och gömnde sig under all päls. Han är ju ändå ljus.
Elton som har lång päls och är svart kommer klart bli svåare. Bifogar en bild på hundarna så du kan få en egen uppfattning hur pälsen är.
Vilka sötnosar. Lite som min Bosse då…
Han är ju shih tzu, lhasa apso och tysk spets..
Då kan de ju funka för honom med :)
#15 tack så mycket
Det tycker jag verkligen du ska göra! För mig har det funkat kanon. Och varför inte testa om de kan funka?!