Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1812 ggr
LostMySelf
0

När ändra dos?

Jag ger min 11v chi 1dl RC Mini Junior om dagen, när ska jag ändra dosen tycker ni?

russin
0

När valpen behöver mer mat - kolla hull, hunger mm. Går inte råda då man inte ser hunden.

Em_
0

#1 Fast hunger tycker jag är knepigt. I olika perioder åt min hund helst dubbelt så mycket eller hälften av det han "borde" äta. Jag gick mer efter RC's rekomendationer (som verkar ligga lite högt) och hullet.

GabbiS87
0

Enligt tabellen ser det ut som att din hund ska ha 50-55 g just nu, sen får man som sagt gå lite efter hullet och hur hunden är. Vissa hundar kommer aldrig upp i den mängden som det står på påsen. Dessutom får man tänka på att den mängden är det som hunden ska äta per dygn, alltså under 24 h.

LostMySelf
0

Tycker du inte det är lite väl lite? Gav han 55g nu direkt på morgonen och han åt upp allt på en gång. Ska jag istället dela upp 55g på 4 ggr på en dag?

GabbiS87
0

#5 Sa du att han är en Chihuahua? Hur mycket ska ha väga i vuxen ålder? Det står ju i tabellen att man ska gå efter ålder och hur mycket hunden ska väga i vuxen ålder. Du känner nog din valp bäst, om du tycker att det känns snålt så öka på lite men håll koll på han bara så han håller sig i lagom hull. Jag tror det är bättre att ge lite mindre fast flera gånger per dag.

Det verkar vara en hungrig liten rackare du har fått tag i Skrattande

LostMySelf
0

#6: Ja en Chihuahua, och de ligger väl på 1-3kg i vuxenålder.

GabbiS87
0

#7 Då är han nog bara väldigt hungrig! Om det fortsätter så kanske du får överväga att byta foder till något som han blir mättare av. Personligen är jag inget stort fan av RC.

Du kan ju göra som så att du ger honom maten utspritt på fyra gånger per dag och han måste ju inte alltid få fodret i matskålen, ta med en portion ut när ni är ute och så använder du det som belöning när ni busar och övar saker. Då får han ju inte allt på en gång och blir på så sätt mättare.