Torra tassar
Min hund har trorra tassar och börjar få sprickor nu när det är så kallt och tort. Jag smörjer med tassalva, men jag tycker inte det hjälper så mycket. Även om jag stitter och masserar in salvan ordentligt på kvällen är tassarna torra igen efter morgonpromenaden. Någon som vet någon dunderkur som man kan göra ibland och som hjälper länge eller finns det någon bra olja eller liknande man kan ge i maten? Tacksam för alla tips jag kan få!
Försvarets hudsalva är väl en av de bästa salvorna som finns? Prova den ;)
Jo, fast Tassalva är samma sak sa de på apoteket.
Det är samma sak men apoteket får inte sälja det under namnet försvartes hudsalva utan dom kallar det tassalva, funkar säkert lika bra på tassar som på läppar :)
// Nadja
Fodret brukar också vara en stor del till "uttorkning" av tassarna, enligt mina erfarenheter.Vad använder du för foder?
Din hund kanske slickar mycket på tassarna eller slickar bort salvan när du satt på den utan att du ser? Sen finns det en del läderbalsam som kan funka till hundtassar. Jag har använt TipTops Läderbalsam ibland och tycker de funkar jätte bra.
Försök undvik att gå för mycket på saltade vägar med kanske :)
Mvh Jenna
Elizabeth Arden Eight Hour cream fungerar bra på torra tassisar… dyrt, javisst, men en väl värd investering för både människa och djur :D (en tub räcker lääänge och är bra för torr hud, sprickor och nariga läppar)

Jag ger laxolja på maten, smörjer innifrån, bra för hud, päls och tassar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Som #5 säger så undvik i den mån det går att gå på saltade vägar, saltet fräter på trampdynorna. Jag duschar tassarna på min hund när vi kommer in för att få bort saltet och sen smörjer jag efter. Man kan också smörja innan man går ut, finns tassalva som luktar tjära, kommer inte ihåg vad den heter, den skyddar ju en aning eftersom den bildar en liten hinna.

4ess tass-salva rekommenderar jag alltid om någon frågar mig om bra salvor.
Smörjer bra, förhindrar isbildning samt torkar inte ut. Enda "minuset" folk kan tycka är att den luktar tjära.
Tack för alla svar! Saltade vägar går vi sällan på. Tjära luktar ju gott! Det där med hinna låter bra.
#4 Han har ätit RC men nu provar jag Specific, har inte märkt någon skillnad på tassarna.
#6 Elizbaeth Arden låter väldigt lyxigt, haha. Vet inte om jag vågar fråga vad den kostar ;)
#7 Vilken laxolja använder du och var köper man den? Verkar finnas massa olika.
#10 tror det kostar från 199 kr och uppåt här i sverige. Men en sån tub håller i en evighet. Tror aldrig jag gjort helt slut på nån tub. Salvan framtogs från början till hästar med spruckna/torra hovar, men ja.. med tanke på vad salvan kostade och hur stora hästar är, så var det inte lönt att sälja den till hästfolk egentligen, istället blev det till att sälja den på humansidan. Men ja, den är från början fraktagen för djur