Skadad tå
Idag hade vi en liten olycka här hemma. Jag och Önska (12 veckor) var ute i trädgården för en kissrunda, och vi passade på att träna lite inkallning och "sitt". Som vanligt rusar hon runt som en tok, men kommer när jag ropar och sitter fint. Plötsligt ser jag hur hon varje gång hon sätter sig, håller upp vänster tassen, skrattar först åt henne, men när hon gjort samma sak 3 gånger inser jag att något är fel. Går närmare och ser att ena tån är lite vriden åt "fel håll" och det gör ont när jag klämmer på den. Haltar gör hon inte.
Kan inte avgöra om den är av eller ej, men fel är det ju hur som helst. Så iväg till veterinären, som klämmer och känner och sedan röntgar.
På röntgen kan de inte avgöra om det faktiskt är en fraktur på benet "längst ner" i tån eller om det är ett ligament som gått av och därmed inte håller tån på plats. Smärtstillande och antiinflamatoriskt samt återbesök med nya röntgenbilder på tisdag för att se om något har förändrats, eventuellt ge lugnande och lägga tån på plats. Eftersom hon är så liten och ja, ännu valp är det visst inte så mycket annat man gör i ett sådant läge.
Några timmar efter vet. besöket haltar hon däremot, men stödjer ändå på tassen.
Någon som råkat ut för samma sak? Läkte det av sig själv (oavsett om det var bruten tå el. ligament)? Några bestående "men"? Hur lång tid tog det innan hunden var helt återställd?
Och hur tusan håller man en valp i lugn och ro 
Bifogar bild på hur tassen med den skadade tån ser ut
Hej! Tror du har tur, vår grabb krossade falangbenet i en tass då han var ca. 10 månader. Den tån är bortopererad, han känner av den lilla del som finns kvar specielt vintertid. Med vänlig hälsning, KN
När min var liten klämde han sig i dörren och blev jättehalt. Tog han till veterinären som klämde och konstaterade att antingen ligament eller ben var av. Bäst var det om benet var av. Men de skulle självläka. Fick metacam utskrivet och om det inte vart bättre över helgen så skulle vi ta bilder på tån. Men han var haltfri på söndagkväll och det blev inge fler veterinärbesök. Han har inte haltat sen dess. Han var nio veckor när de hände och är idag 7 mån :)
Tack för era svar!
#2 stackars liten då :(
#3 va skönt för er! Här syns det ju tydligt på lilla loppan att något är fel, men jag hoppas själv på att det "bara" är en fraktur… Avslitna ligament känns som något som kan ge henne bekymmer i framtiden eventuellt :(
Suck… återbesök idag med lilla loppan till ny veterinär. Som konstarerade att hon redan på plåtarna från i lördags tycker sig se en luxation på tån. Nya plåtar, och mycket riktigt - tån är urled och skulle ha åtgärdats i lördags :( Efter att ha pratat med kirgurgen kom de fram till att de ändå måste pröva att lägga tån rätt under narkos, så nu är min tös inlämnad hos veterinären tills i eftermiddag och jag håller på att gå sönder. Förlorade en iller under narkos för drygt 2 veckor sedan, så det här gör oerhört ont i själen. Visserligen tål hundar narkos bra mycket bättre än illrar, men oron finns där ändå, hon är ju så liten mitt lilla hjärta!
Om hon nu klarar narkosen så är det ändå inte säkert att det här fungerar, hon kan ha en tån som fortsätter hoppa ur led hela livet. Förutom att hon närmaste veckorna måste gå med bandage och hållas väldigt stilla :(
Hoppas allt kommer att gå bra. Förstår hur du känner, inte roligt att sitta hemma och vänta på att dom ska ringa.
Charlotta-B
Sen känns det så tröstlöst tycker jag när man får höra att "jo, det är fel och borde ha åtgärdats tidigare". Din hund skulle ju redan vara på bättringsvägen om vetrinären vid det tidigare besöket åtgärdat detta…!!
Är ju som att vi skulle åka till akuten med armsmärta och bli hemskickade efter röntgen med "ta en ipren och ta det lungt, gör det fortfarande ont efter helgen så kom tillbaka.." Och så skulle det visa sig sen att det är en fraktur iaf…. Och hundar som går på alla fyra ben, om de inte har riktigt ont…!!
Usch, hoppas att din hund blir bra snart och att hon inte får några problem i framtiden!
Usch då, stackars liten :(
Hoppas att det ordnar sig så att hon slipper återkommande problem med tån.
När min tjej var liten, 4-5 månader, skadade hon tån. Husse hade inte märkt att något hände eller att hon ömmade på promenaden men när de kom in märkte han att hon inte satte ner ena framtassen. Hon stödde alltså inte alls på den, ville inte ens sätta ner den, var ynklig och ville inte gå och skrek när vi klämde och kände. Så hon hade rejält ont. Vi letade, försökte tvätta rent, klippa bort hår för att se bättre men förutom att tån var rejält svullen och blå kunde vi inte se något sår. Eftersom vi såg två droppar blod innan vi tvättade trodde vi att det borde finnas ett sår.
Eftersom hon inte ville gå dagen efter helller tog vi henne till veterinär då som inte hller kunde se något men gav lungnade för att kunna undersöka ordentligt och röntga. Inget kunde hittas så gissningen blev någon form av klämskada (som hon for runt då kunde hon ju vrikat, skrapat, slagit, klämt tån hur och var som helst) och hon skickades hem med vanlig Rimadyl och ordinerad vila. De första dagarna fick vi bära henne och endast gå ut för att göra toalett men sen blev hon snabbt bättre så vi slapp återbesök. Tån var blå länge men smärtan försvann fort och vi har inte märkt något sedan dess.
Hoppas att det går lika bra för er efter detta!
Tack för era svar och lyckönskningar!
Efter 6 olidliga timmars väntan är min tös äntligen hemma! Det visade sig att hon både har en luxation och troligtvis en fraktur i tån, som de har försökt lägga rätt, men det var visst inte helt enkelt då tån "hoppar hit och dit" hela tiden. Så nu har hon stödskena och världens största klumpigaste bandage som hon ska ha i flera veckor. Åter till kliniken för nyttbandage var 5e dag, samt nya röntgenplåtar. Det blir inte mycket lek och bus för min lilla tjej närmaste månaderna :( Och det är inte säkert att det blir bra tillslut ändå.
Men hon är pigg och glad och överlycklig av att vara hemma igen. Det stora bandaget och tratten kommer däremot ta kål på henne. Inom loppet av 3 sekunder på hemma plan hade hon redan missbedömt hur tung tassen är och slagit runt i en bakåtvolt när hon skulle säta sig. Tratten kommer antagligen se till så att hon lyckas vrida nacken ur led.
Mitt stackars lilla hjärta!
aww lilla tjejen.
Ja det var verkligen ett stort bandage! Hoppas det går vägen nu med allt.
Charlotta-B
Men sån himla otur
Men vad skönt att det gick bra med narkos och allt vad det innebär.
Hoppas hon kryar på sig snabbt nu.
Måste bara säga att hon verkligen är söt 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Skönt att du fått hem henne igen och att veterinären nu gjort vad de kan. Men JISSESS vilket stort bandage på hennes små tunna ben….!! Hoppas hon kryar på sig snart, och innan ni vet ordet av kommer hon nog att ha stenkoll även på "blybenet".
Jobbigt med alla återbesök ben hoppas verkligen att allt läker som det ska, och att hon inte får några med i framtiden!!
Tack så mycket!
Ja.. bandaget är verkligen stort! Och tösen är inte alls förtjust i det, hon vänder ochvrider på sig i ett desperat försök att hitta en bekväm ställning att sova i, vilket inte går nått vidare. Så hemskt att se hur hon ynkar sig, men snart vänjer hon väl sig….
Oj va stort är de gips i det också? Vad är det för ras på din lilla tjej? Grymt söt:)
#14 inget gips, även om det känns så, utan en stålskena runt hela tassen och upp på benet, bomullsvadd ochen himlas massa bandage. jag lär få en vacker blåtira när hon dänger tassen i ögat på mig inatt ;)
Hon tackar :D Hon är en blandras - pappa är sheltie och mamma är whippet x dvärgpudel korsning.
#15 Vilken speciell blandning. Ja gissade på typ Whippet och BC;P Jag hoppas att du lägger upp bilder så man får se hur hon blir när hon blir större:P