Sheltie, Finsk lapphund och Flatte
Hej! tänkte höra vilken ras i rubriken som passar bäst till våra krav. Har gjort lite inlägg om rasval men dessa tre står det mellan, men jag kan verkligen inte bestämma mig! Krav är:
-hunden ska ha "driv" och vilja hålla på med både freestyle och agility då jag kommer hålla på med det
-ska inte kräva så jättemycket som en BC, men jag kan erbjuda hunden 2 timmars promenad om dagen, en långpromenad på 40 minuter-1 h i skogen med lek med andra hundar, kul träning m.m. och lite mindre promenader på 20-30 minuter (kan anpassa mig om hunden behöver mer motion)
-träning i vardagslydnad och lite roliga freestyletricks varje dag innomhus eller utomhus om vädret är bra ;)
-pälsvård typ tre/fyra gånger i veckan. är ju så mysigt att bara ta det lungt och borsta pälsen och få en ugn mysstund tillsammans ;)
-massa kärlek och mys såklart!
-Följa med mig till skolan ibland, men det har ju ingenting med raserna att göra :P
Så, finsk lapphund, Sheltie eller Flatte- vilken passar oss) :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Finns ju inga hundar som inte uppskattar motion/lek/träning så till den delen tror jag inte det spelar någon roll vilken ras :)
Men om du är väldigt intresserad av freestyle så hade jag nog valt en sheltie. Mest för att de är lättare att göra fler tricks kanske om hunden är liten :)
Mvh Jenna
#1 haha tyckte det stog "finns ju inga hundar som uppskattar motion/lek/träning till den delen" haha så fel man kan läsa ;P
aa är väldigt intresserad av det men tyvärr så tycker jag att dom är lite för små :P
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Finns ju Tollare som är snäppet större (?). Finare enligt mig oxå. Dock vet jag inte så mycket om rasen!
#3 tittade på dom förrut men hörde att dom inte passade oss p.g.a att dom krävde för mycket, men då kunde jag inte ge så mycket motion till hunden som jag kan nu :P men tollare står ju högst upp på listan annars och har alltid gjort ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Avråder från tollare! Den är retriever-världens BC, och är bara snäppet mindre krävande!
Finsk Lapphund skulle nog passa, även flatte och Sheltie! Så du är inte helt fel ute
. Har lite fler tips dock:
Lagotto Romagnolo, Pudel, Engelsk/Welsh Springer Spaniel, Golden Retriever? Kolla upp dom 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#5 har kollat alla de raser ;) lagotto och Pudel är de två raser av de som passar oss som familjen absolut inte vill ha, annars har dom sagt att jag får välja ras eftersom det kommer bli min hund (för det mesta)
golden har jag oxå vart inne på men la ner det, kändes helt enkelt inte som min ras
engelsk och welsh springer vill jag ha, men kräver inte dom lite mycket? eller är jag helt ute och cyklar? har hört att dom inte heller är så llätta till agility eller freestyle? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Ang. springers spanielarna, nej inte som jag har förstått när jag har läst och träffat raserna. Visst är de väldigt spralliga, men den aktiverng som du kommer ge räcker gott och väl till en springer! Och varken agility eller freestyle borde vara något problem, dock är Welshen väldigt glad och flamsig större delen av dagen 
8/5-13 & 1/6-13
Passar/går ut med en Welsh springer spaniel vissa dagar i veckan, och han är verkligen superbusig och allmänt arbetsvillig. Han får cirka 2-3 timmars promenad, varav minst en i skogen.
Dem spårar lite med honom på hobbynivå, annars gör han inte så mycket mer än att leka med sina "spel" inomhus och hjälpa till med saker hemma i huset. (Bära påsar osv). Inte överaktiv, och heller inte slö på något sätt.
Tror den rasen skulle passa er utmärkt. Dessutom är den så himla fina!
Vill du ha mer tryck och fart på agilitybanan/freestyle ringen så tror jag på sheltien. Finns ju dem på den större sidan också om du tycker dem är för små. Vet flera shelties på 40-50cm trots att det inte är enligt standard ;)
aha, då har jag fått fel uppfattning då ;) träffade wn welsh springer på ett hundpensionat som jag praoade på förra året, och han var såå underbar! det roliga var att vi hittade varann direkt! men han var väldigt nervös när jag inte var där, och stod och skällde i sin "box" hela tiden, vilket var lite jobbigt…
men om det blir en springer blir det nog welshen :P
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har en finsk lapphund. Helt underbar är hon och älsar agility! Där går det undan :) Freestyle har vi aldrig testat, men hon är väldigt lättlärd och går bra i lydnaden. Så den funkar ju till sporterna, men är man inne på att komma till sm så är de nog ändå sheltien som gäller ;D
Mvh Jenna
#7 tack för tipset, ska kolla upp rasen :)
#10 finns det? men är inte det den amerikanska varianten?:)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 nej så långt siktar ag inte på att komma ;) men några tävlingar kommer jag nog att försöka ställa upp i, och hunden gillar det :) bara för att se hur det går ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Sheltien är nog den perfekta rasen för dig! Kolla bara upp så du får en stabil sheltie så kommer det bli super om du väljer den rasen. Helt underbar att jobba med. Lycka till! :)
skulle nog säga finsk lapphund, men kolla upp boxer oxå, väldigt smart, människoglad o lättlärd. Och om du skaffar boxer kmr den älska dig mer än allt annat :P
Boxer är ju en bruksras, skulle inte rekommendera den som en aktiv sällskapshund till agility.. Även om jag älskar boxrar :)
8/5-13 & 1/6-13
Jag tror definitivt att en sheltie skulle passa dig!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#17 ehh.. ja förstår inte vrf du inte skulle rekomendera den som aktiv sällskapshund, den är en perfekt aktiv sällskapshund till agility. ja har min boxer till agility o hon är snabb som vinden :P men dock så är hon ju en bruksras så om en bruksras inte är nåt för ts så får hon nog ta o välja någon annan ras :P
#13 när det gäller storleken på sheltien så varierar det kraftigt som sagt. handlar inte bara om den amerikanska utan helt enkelt ostabil avel.
#20 aha okej, visste jag inte :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#20 Jag har samma erfarenhet, att aveln på shelties är väldigt instabil och att storleken skiljer sig enormt mycket. Har träffat allt ifrån hundar som är 28-30 cm i mankhöjd (!) till de som är väldigt stora, runt 50 cm i mankhöjd. Det blir väl tyvärr så att det avlas på extremer hela tiden, det är ju inte så ovanligt och speciellt inte bland småhundarna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sheltien! Absolut! Kvick, lättlärd, anpassningsbar, enkel och älskar aktivitet!
Mvh Emelie 
Skulle nog säga att det beror lite på vilken storlek du vill ha på din hund! Och som tidiagre inlägg har skrivit så finns det shelties som är allt ifrån 28 cm och sen uppåt 50 cm (ibland över 50 cm också). Men en härlig ras med bra tryck och arbetsdriv. Passar utmärkt till agility, freestyle, lýdnad, spår etc. Om du väljer en sheltie så se till att leta uppfödare nogrannt så att du får en social, frammåt och trevlig sheltie då de finns en del med vekare temperament. Trots mycket päls så är det inte så mycket pälsvård som krävs.
Finsk lapphund har jag ingen direkt egen erfarenhet av. Vet att de gillar att jobba men kan enligt min ringa erfarenhet vara lite mer "svårstyrda".
Flatte kan fungera och passa dig jättebra, är dock krävande så tidigare hundvana vore bra. Gillar att jobba men är inte lika smidig för freestyle/agility som just sheltien.
Synd att din familj valt bort Pudel och lagotto då även de skulle vara raser som passar er. Är jättebra trix hundar som älskar att hålla på med freestyle/agility/ spår etc men som lika gärna tar en lugn dag i soffan utan att klaga…
Lycka till med att hitta rasen och valpen för dig!

Du skulle säkert trivas med en sheltie! Bortsett från pälsvården dock, trots mängden med päls så behöver du inte alls borsta flera gånger i veckan ;) Utan det är bättre och snällare för pälsen att bara borsta när det behövs :) Istället kan du ju kanske ge lite lätt massage som mysstund :)
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
Jag är ett stort Flattefan :) Jag tror en flatte skulle passa er :) Fast det gör ontnär dom piskar en med svansen…
MVH
Sofie

Förresten, när det gäller agilityn så är inte flatten bästa rasen. Jämfört med tex jaktlabbe/golden så är flatten tämligen klumpig. För hobby och tävling på låg nivå funkar det säkert jättebra, men vill man satsa rejält så finns det lämpligare raser.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
#27 De falttar jag träffat har varit smiga och inte ett dugg klumpiga. ;) Leonberger är för mig en klumpig ras.
MVH
Sofie
#27 de flattar ja träffat har varit dubbelt så smidiga som en golden eller labbe, fast de finns andra raser som passar bättre till agility men de är helt individuellt :P
Så länge hunden tycker det är roligt passar väl alla raser till det mesta (dock inte allt). Smidighet kan tränas upp, men en flatte är ju mer smidig än en leonberger t.ex.
Jag tycker i alla fall att en flatte passar TS. :)
MVH
Sofie