Ni som ger RC...
Jag har en jättekräsen hund som jag provat olika torrfoder till men hon har ratat alla hittils. Idag var jag ner på stan och prata med personalen på djuraffärn och de tyckte jag skulle prova Royal Canin. Såå.. köpte en 4 kilos säck och hon äter det !
Satt och läste innehållet och tror mig se att det var mycket spannmål ? Varför tycker hon om RC om det är mer spannmål i detta än de andra jag provat ? Borde de inte vara tvärtom ?
Smaken är som baken ;)
Ja det är spannmål i RC, men det är ändå ett bra foder, började ge det pga att man första hund blev allergisk mot sitt foder, sen fick hund nr 2 också RC ifall hund 1 skulle råka sno, och sen har vi fortsattigt på RC, bra avföring, aldrig haft mag/tram problem och helt enkelt friska hundar.
Om annat foder hade vart bättre hade vi väl blivit rekomenderade det då vi hade en allergi hund? där är väl så mycket kött som möjligt bäst. Men vi vågade aldrig prova pga hans allergi, så han åt RC för stora hundar livet ut :)
Ok, ja.. hoppas hon fortsätter äta regelbundet nu för det kan gå en dag eller två mellan hon äter i vanliga fall.
spannmål = kolhydrater = socker = Alla älskar socker :D
Eller ja, lite förenklat. Men precis som vi människor gillar de flesta djur oavsett art saker som smakar sött. En av anledningarna att de flesta hundar/katter älskar skräptorrfoder så som whiskas och friskier… eller varför vi tycker skräpmat är godare än en köttbit med sallad till ;)
#3 riktigt så är det väl inte heller, tex torkat fågelkött, ris, animaliska fetter, vegetabiliskt proteinisolat*, majs, betmassa, majsmjöl, hydrolyserat animaliskt protein, majsgluten, sojaolja, fiskolja, mineraler, Frukto oligosackarider, hydrolyserat jäst (källa för Manno-oligosackarider), ringblommsextrakt (rikt på lutein)
Inte mycket socker i nåt av dem ämnerna + att hundar gillar mer rent kött framför konstiga saker, nästan alla hundar jag provat ge köttbitar till har ätigt det, bara 1 har spottat ut :P
Själv gillar jag ju en god bit kött med potatis framför mcdonalds, men mcdoinalds är enklare när man har brottom :P
Mina 4 hundar som aldrig haft magproblem och fler andra jag vet är ett bevis på att RC faktist är ett bra foder :)
Och det att veterinären rekomenderar det säger väl sitt också ;)
#4 Att det inte står "socker" i innehållsförteckningen innebär inte att det inte finns socker i. Majs består av kolhydrater, precis som socker, så även majsmjöl, majsgluten, fruktoologosackarider, betmassa samt riset. Alltihop smakar till viss del sött, vilket djur oftast prefererar - ochdäfmed gärna väljer att äta det.
Jag tänker inte ge mig in i en fodersdiskussion, eftersom smaken alltid kommer att vara som baken när man väljer ut vilket foder man ger sin hund. Jag förklarade bara varför det inte är så konstigt att hundar gillar foder med mycket spannmål ;)
Däremot vill jag poängtera att bara för att en veterinär ger sitt godkännande för ett foder innebär det absolut inte alltid att det fodret är bra. Veterinärer får, eller har åtminstonne tidigare främst fått lära sig djurs näringslära utav representanter för vissa torrfoderproducenter - de bolagen sponsrar även klinker med en hel del, just för att marknasföra deras foder - därmed finns det alltid en viss risk att en veterinär är partisk när de propagerar för ett visst foder. Däremot finns det som tur är många nya veterinärer som inhämtat sin kunskap från forskning och andra källor och därmed baserar sina foderrekomendationer på det.
Under min utbildning har vi haft föreläsningar om rovdjurs näringslära utav både foderproducenter, veterinärer samt rovdjursexperter och forskare från framstående djurparker. Vi kan konstatera som så att deras åsikter och rekommendationer allt som oftast skiljer sig markant.
#5 och jag säger fortfarande att dem spannmål som fodret innehåller är inga söta spanmål = innehållet väldigt lite socker.
Ris smackar ju verkligen inte söt ;)
Det är ju snarare tvärt om? det foder veterinären säljer tjänar ju märket på, veterinären tjänar ju inget på fodret…
Så då är ju frågan vilket som är rätt? hund är inte varg längre = rovdjursexperter och forskare från framstående djurparker går bort.
foderproducenter är ju svårt, dem vill oftast säljs sitt foder, men endel gör ju seriös och framgånsrik forskning.
Bra foder = nöjda kunder = pengar ;)
Veterinären ser ju massor med problem som uppstår pga hur vi sköter djuren idag. Bland annat dåligt foder ger allergier, mag och tarm problem, och liknanade, så då känns det som om dem borde rekomendera ett foder som inte gör djuren sjuka… annars skulle ju folk inte komma tillbaka till dem = dem får inge pengar. Bra foder = nöjda kunder = pengar ;)
#6 De flesta kostrelaterade sjukdomar yttrar sig inte föräns långt fram i tiden vilket innebär att man som ägare oftast inte gör orsak/samband kopplingen till ett eventuellt felaktigt foder när sjukdoma uppstår. Dessutom tror jag knappast att veterinärer skulle vara ute efter att lura sina kunder så att säga, däremot kan de faktiskt sitta på en hel del okunskap när det kommer till vissa ämnesområden, te.x nutrition.
Domesticering eller inte, en varg är fortfarande ett rovdjur, jag är hemskt ledsen, men man förvandlar inte ett rovdjur till en gräsätare på några tusen år. Men det hade såklart vart häftigt om man hade kunnat göra det så klart :D
Bara för att något inte smakar sött innebär det inte att det inte innehåller socker, dessvärre ;) Kolhydrater är ett samlingsnamn för olika sockerarter, och något som finns i alla typer av spannmål till exempel.
Förstår inte hur du menar att det skulle vara skillnad mellan att en veterinär säljer ett foder och att en djuraffär gör det? De köper båda fodret från tillverkaren, och säljer till konsument.
Jag menar föresten inte att veterinärer är ute för att lura sina kunder, missförstå mig rätt här ;) Det jag menade var vem/vart de får sin utbildning inom näringslära ifrån - får man den av ett visst torrfoderföretag är sannolikheten stor att man kommer att förespråka just det fodret även i framtiden. Vilket inte är så märkligt, men därmed betyder det inte att det är rätt.
Sedan är RC inget dåligt torrfoder, det finns långt sämre foder på marknaden (men även de som är betydligt bättre), men återigen - du undrade varför de gillade ett foder med mycket spannmål (vilket du tyckte var konstigt) - och jag förklarade varför.
#7 finns många dåliga veterinärer det vet jag om, men tror region djursjukhuset strömsholm som rekomenderade RC som allergi foder till oss vet vad dem snackar om ;)
Jag sa inte att dem var gräsätare även om visa ger sina hundar vegitariskt hundfoder och påstår att det funkar bra. Dock anser ajg att vargar och hundar inte alltid har identiska mag- och tarm kanaler oxch därför klrara hundarna spannmål, dock skulle nog inte vargarna göra det.
Jo men djuraffären säljer ju djursaker, det är deras jobb. Veterinären är en veterinär, ingen djuraffär, dem får pengar från vården, och har hemma det djuren, iform av specialfoder och bra foder.
Säg nåt foder på marknaden som är bättre då? som har funnits länge ;)
#8 var sa jag att de inte klarar spannmål? ;) Fortfarande förklarade jag bara varför djur ofta gillar foder med mycket spannmål - det smakar sött (enligt deras smaklökar… själv är jag inte speciellt förtjust i torrfoder ;))
Och vilken veterinär får pengar från vården? Är det därför det är gratis att gå till veterinären numera? :D
Tja.. foder som funnits länge? Rått kött och ben… har funnit i omlopp i några miljoner år, give or take ;) Torrfoder kom in på marknaden i början av 1900 talet.
(vill man ha lite nyare torrfoder med mindre spannmål så finns ju alltid Orijen, Acana, Carnia, ziwipeak, wysong, K9 osv. )
mhm… ? Jag trodde hundar föredrog mat med mycket kött och lite spannmål/inget alls spannmål. Inte tvärt om… :S ??
Både ris och majs är söta saker, även vårat vanliga spannmål.
Ris innehåller 80 gram kolhydrater/100 gram, och det höjer blodsockret på precis samma vis som socker även om det går aningen långsammare är helt rent socker (men det är inte mycket), både rent socker och ris behöver omvandlas till glukos.
Så ja det är fullt möjligt att vara "sockerberoende" även fast man aldrig äter "sötsaker".
Juice är ett bra exempel, min bravo äppeljuice innehåller nästan exakt (på tiondelen) lika många % kolhydrater som coca cola.
Nu får ju inte hundar juice, men man kan i princip säga att vit pasta och vitt ris tas upp lika snabbt som rent socker, bara det att det går 80 gram socker på 100 gram ris, det skiljer allts bara 1/5 i socker (kolhydrater) mängd.
Just ris brukar kunna hjälpa oroliga magar och kan för vissa hundar fungera bra, så då får man överväga att hunden faktiskt lättare går upp i vikt av det är blötmat.
Men övrigt spanmål (vete, korn, majs osv) ska inte vara i hundmat, och i ovanstådne innehållsförteckning finns både majs och majsmjöl, och dessutom finns betassa vilket är sockerbetor.
Betmassa eller betfor som det brukar heta när det rör sig om djurfoder innehåller mest fiber, men det är trots allt hela 30% rent socker kvar i dem (melass). Normalt sett ska inte rovdjur (som har kort tarm) äta fiber efter som magen inte hinner med att bryta ner det vilket gör att de normalt ser blir hårda i magen. Det behövs dock för att kompensera att majsen som annars hade gett hunden mer eller mindre lös bajs. Och då det inte hinner brytas ner i magen kommer det ut igen.
Och det är fiberna i maten - det som kommer ut igen, som gör att bajsen luktar väldigt illa. Ni som någonsin luktat på en i princip luktfri hund eller kattbajs vet att bajs inte ska lukta ruttet lik (eller bara urk) 
Hakuna matata!
#10 vad djur föredrar och vad som är bra för dem är två helt skilda saker. Samma sak gäller människor ;)
Sedan är knappas torrfodret och det köttmjöl som det ofta innehåller inte speciellt aptitligt jämfört med vad hundar ursprungligen är gjorda för att äta. Men däremot betyder inte det att en hund som är van att äta torrfoder komme ratt kasta sig över en blodig biff eller en halv kanin, de kommer antaglig att tvärvägra, just för att de inte är vana och att det är oerhört svårt att få en äldre hund, eller annat djur, att äta något den inte ätit när den var valp.
Jag har själv kämpat i närmare 5 år med att få två torrfoderuppfödda illrar (strikta karnivorer) att äta kött istället för torrfoder… lyckades med den ena, men det tog som sagt 5 år ;)
#12 RC är betydligt bättre än Orijen då det förekommit fler fall av hundar som fått mag tarm problem av det fodret (dåliga i magen) och då är det mindre/inge spannmål i det och ändå är xet sämre än ett foder med spannmål, spännanade, hundar kanske faktist är växtätare numera ;)
Tror t.o.m jag såg en tråd om det fodret nyligen på någon iFokus sida…
Antar att du var ironisk men ifall någon verkligen inte fatta
"Och vilken veterinär får pengar från vården? Är det därför det är gratis att gå till veterinären numera? :D"
Det är väl vård även om vården är till ett djur? eller heter det nåt annat då, behandling? medicinering? enligt mig ger min veternär min hund vård precis som min läkare ger mig vård när jag är sjuk ;)
Och som du märkt är veterinär vården dyrt, så dem behöver inge extra inkomst från hundmat för att betala allt, dem 100:- fodret kostar är en droppe i havet ;)
fast många hundar blir dåliga på RC också.. Min ena hund kräktes så fort han ätit RC men klarar utan problem av att äta Orijen.. Det kan bero på vad de är vana vid från början :) Hundar som inte äter kött/protein saknar en viss mängd av de bakterierna som krävs för att bryta ner det fodret.. dock blir de ofta bra efter en tid när kroppen hunnit återbilda bakterierna :) Numera får mina hundar diarré om de får RC eller Hill's istället för Orijen eller färskfoder.. :)
#13 det jag menade var att jag såg inte logiken i ditt påsteånde "Veterinären är en veterinär, ingen djuraffär, dem får pengar från vården" - som jag tolkade som att de skulle få pengar av "vården" dvs staten, så som sjukvård på humansidan fungerar - men det var visst en feltolkning från min sida - sorry!
Att hundar får dålig mage av ett foder är inte entydigt med att det är ett dåligt foder. Något som många glömmer är att om en karnivor inte äter föda rik på animaliskt protein under en lång period (eller aldrig fått det) slutar kroppen i princip att tillverka de enzymer & bakterier som krävs för att bryta ner såpass mycket animaliskt protein - den produktionen kommer igång igen om de får fortsätta äta kost med höga mängder animaliskt protein och då blir de bättre i magen, men det kan ta lång tid, och många hinne rbyta foder tills dess.
Som motexempel kan jag konstatera att mina djur som är helbarfade från det att de började äta fast föda blir kalas dåliga i magen när de äter torrfoder som innehåller spannmål - trotts att det då rör sig om foder som rekomenderas av både allmänhet och veterinär.
#13: Jasså, var kan man hitta den statistiken? För du kan inte på allvar påstå att RC är bättre än Orijeen baserat på att du läst/hört av X antal privatpersoner att deras hundar minsann blev dåliga i magen av Orijeen? Min hund äter pinnar utan att bli dålig i magen, betyder det då att pinnar är ett bra foder?
Jag förstår att du känner ett behov av att försvara ditt val av foder men du borde nog försöka med bättre argument än så. Helst nu när du fått veta att det finns hundar som blir/blivit dålig i magen av RC också. Min grannes hund är ännu ett exempel, har just börjat äta RC och är väldigt lös i magen. 
Den första hunden som min familj hade totalvägrade att äta RC…Jag har fått en liten säck RC till tibben (fick den för att jag passade en valp), tänkte blanda RC och nuvarande fodret innan jag köper ny säck. Spännande å se om hon äter det.
Men det är bra att TS hittat ett foder som fungerar på TS´s hund :)
MVH
Sofie
#17 Tack :)
Texas åt RC Mini förut men fick hemsk klåda och dålig mage av det så jag bytte.
RC innehåller mycket spannmål. Att det enligt de flesta hundar är så smakligt är för att de sprayar fodret med buljong, enligt vad jag hört :)
Men funkar det för din hund ser jag absolut ingen anledning till att du ska byta till något annat foder. Alla hundar funkar olika. Tänk bara på att det tar ca 1 månad innan man ser effekterna av ett nytt foder vid foderbyte :)
Lycka till!
Ture åt RC när han kom från uppfödaren, men han tålde det inte. Han gillade fodret och de flesta hundar tycker att kulorna är smakrika. Detta är för att det är efterbehandlat i smakämnen. Stoppar du ner handen i påsen och känner på kulorna blir du helt kladdig efteråt. Jämför med typ Magnusson som är ungsbakat utan någon smakbehandling, där känns foderkulorna som kex.