Jag behöver lite kloklippnings-hjälp!
Hej! Jag har en aussie på 9 månader som är paniskt rädd för kloklipparen..
Det har aldrig igentligen hänt någonting eller så, så vet inte grunden till rädslan.
Jag tror inte att hon är rädd "om sina tassar", för hon låter mig klämma på klorna och klippa håret under fötterna. Så jag tror inte att det är där problemet sitter, utan just det att hon är rädd för kloklipparen.
Det räcker att man bara håller upp klosaxen och då drar hon som ett skott under min säng, hon far också om man klipper klorna på min andra hund! Jag har försökt att hon ska förknippa den med något positiv så har klippt godis med den osv! Jag daltar inte heller med henne, utan kör på "det-svänger" temat.
Men jag vet inte vad jag ska göra? Hon börjar ha väldigt långa klor nu jag behöver verkligen klippa de! Och sen känns det väldigt onödigt att åka till vetrinären för att låta de klippa hennes klor.
Sååå. Har ni något tips? :)
Prova att byta klotång/klosax då? 
Jag vet att det finns några bra videos på youtube där dom använder klicker för att få bort rädslan.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyckte denna var lite ovanlig klipp, då menar jag med lära sin hund slipa dom själv med hjälp av sandpapper
Du har även kloklipp vid slutet med hjälp av klicker lär hon in hunden kloklipp. http://www.youtube.com/watch?v=6JTKrJ2sVGo&feature=related
Låt kloklipparen ligga på golvet i några dagar. Bara låt den ligga så att hon kan gå fram och nosa på den och vänja sig. Så kan du lägga dit några godisbitar ibland.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här är ett annat bra klipp av Sophia Yin
Jo vi har prövat att byta klosax, eftersom att vi har 4 olika.
Och jag har lagt fram klosaxen så att den legat bredvid hennes matskål/vattenskål i några dagar. Inga problem!
Jag har haft samma problem med tandvisningen. Där lärde jag in henne att själv, på kommando, visa hennes tänder. Så det funkar priima nu!
Funderar alltså på att göra samma sak här, om hon förknippar klosaxen med träning (som förövrigt är det roligaste hon vet) så kanske det kommer att gå bättre. För nu är det lixom; " Matte ropar på mig och sitter på golvet, med godis bredvid sig och den oranga saken i handen, hmm. om jag går dit kommer hon att be mig lägga sig, sen kommer den där oranga saken att fara imot mina värdefulla tassar och klippa av en bit". Amen ni fattar.
Åh. förlåt för att det vart stort, min katt gick på datorn och jag vet inte hur man förminskar det?
Aja, iallafall. Så nu har jag börjat att använda klosaxen som apport. Hon får hämta den och sen får hon såklart beröm. Efter det så får hon sitta och räcka vacker-tass. Jag nuddar bara hennes tass, utan att klippa. Och det går jättebra! Så det här ska nog ordna sig! Och taack för alla svar! :)
Jag hade samma problem med Milou men nu går det mycket bättre. Jag lät han lukta på klosaxen och så fick han godis varje gång han luktade på den och så klippte jag hans klor en gång i veckan så att han skulle vänja sig. Klippte en klo och så fick han en godis och en klo till och så fick han en godis men daltade inte uta körde på så att han skulle förstå att det inte är farligt. Det gäller att ha tålamod och klippa klona ofta.
jag tror att hon inte vet vad det innebär riktigt och blir osäker..
Har du prövat att få hon till att stå upp på alla 4 istället?? Att ligga ned är undergivet för en hund och väldigt " blottande "