Hundar iFokus

Hundar

Etikett: drag
Läst 2188 ggr
tyskajätteshecken
0

hjälp! svar på min fråga!

Hej! undrar om Shar pei passar som draghund? Eller till nordisk klass???, alltså man åker skidor och att hunden drar efter antingen med pulka eller ej? :)

Sophey
1

De har ju ingenting med drag att gora men alla hundar kan ju dra sen beror det pa hur bra kondition och vilja hunden har samt hur mycket vikt dom klarar liksom aven en liten Chihuahua kan dra men inte mycket vikt Flört

Du kommer nog inte komma langt om du tavlar men som hobby pa hemmaplan kan det nog bli kul.

Medarbetare på matlust

tyskajätteshecken
0

#1: Jo alltså på hemmaplan, tänkte att det skulle vara roligt att åka ut på elljusspåret nån gång i veckan bara för rolighetens skull. Sen får jag väll se om hon tycker om det eller inte :) Men nu är hon bara ett litet gullegryn/valp så det är ju ett tag tills det är dags :) Men hon kanske ändå kan följa med och springa lös när jag åker skidor nu i vínter :) Om snön kommer någon gång :/ Det är ju lite deppigt när snön alldrig kommer :( 

Jag har ju haft en Puli tik tidigare och hon fick följa med när jag åkte skidor och hon älskade att dra mig på skidorna men hon fick tyvärr flytta pgr, av att hon inte trivdes i lägenhet men nu bor hon ute på landet på en stor hästgård och hon får även följa med när dom jagar och det känns bra att hon fått ett sånt fint hem och bara ungefär 10 km från oss :D

Ketang
0

Hm, en helt annan fråga egentligen. Men vad säger dom när du har hund med i skidspåren?

Jag har gått i skogen i närheten av spåren här och fick en rejäl utskällning av att bara vara i närheten. Han trodde nog att jag gick i spåret när ingen såg mig :-/ Jätte arg var han!

tyskajätteshecken
0

#3: Eljuspåren vi åker på får man ha hund med sig, Men sedan finns det nått eljusspår där man inte fick ha hund med sig. Hör hört att att vissa drar med mindre hundar också, typ, Sheltie, mm

Men man kan ju träna fram hundens dravilja också?

Hon kanske skulle orka att dra småbarn på pulka,alltså en åt gången inte flera stycken.

Men vi får väll se hur det går :)  När hon blivit stor och stark.

tvättäkta bybo
0

#5 vad gäller träna fram dragvilja..

ja, på en del hundar kan det funka, andra inte alls, även en del hundar som är avlade för drag blir aldrig draghundar…

är din hund inte en talang från början, och drar av sig själv, så är det alltid lättare om man har en till/kan låna en hund som är dragvillig, så kör man din hund och den lånade hunden tillsammans, så blir det lättare för din hund att "fatta galoppen" och KANSKE börjar dra, sen om du får den att dra själv sen är en helt annan utmaning.. :)

Sophey
0

#5 Jag har en siberian husky korsning, enbart avlad for drag uppvaxt i hundgard och som sagt enbart skapad for drag men han har noll dragvilja.

Han tycker bast om att ligga hemma pa soffan och da har han aven Greyhound i sig vilket bor gora honom lite mer aktiv haha Tungan ute

Medarbetare på matlust

tvättäkta bybo
1

#6 ja, jag hade en vorsteh med bara draglinjer, blev absolut ingen draghund av honom! :P