Val av ras
Jag och min familj funderar på att skaffa hund. Då fastnar man förstås i rasdjungeln…
Vi är en familj på 4, mamma pappa, jag (15 år) och lillebror (11 år). Vi bor i ett radhus i ett ganska så hundvänligt kvarter. Det finns ett flertat stiigar som mest hundgare går på, vi har nära till både skog och stad. När det gäller inhängda områden att släppa lös hundarna… det finns såna områden, men jag har inte gjort en sådan noga inspektion av kvaliten och höjden. Vår tidigare hunderfarenhet är inte direkt vidare stor. Min mamma hade en hund som barn, och vi brukade passa en vänninas hund.
Skällig hundras… hm… personligen har hag bara emot hundsar som skäller när jag ska sova, hehe. Grannens hund är en skällig lapphund som ingen klagat på och då många barn bor här låter det hela tiden av skrikande barn. Men bor man i radhusområde vill man gärna ta det säkra före det osäkra…
Jaktinstinkt vill jag gärna ska vara låg. Vi har nämligen smådjur. Nu är det så, att om hunden har jaktinstinkt kan vi helt enkelt stänga dörren till rummet med burarna. Men om hunden konstant sitter vid dörren och gnyr och vill komma in occh blir helt galen av vetskapen om smådjur, ja då kanske hunden lider. En hund med sån jaktinstinkt skaffar vi inte. Inte för min skull, inte för smådjurens skull, uan för hundens egen skull. För övrigt vet jag hur det är att hålla hundar med jaktinstinkt borta från mina smådjur, oc mina smådjur är inte vidare rädda för undar.
Storlek spelar inte så stor roll.
Dra En jätte hund (typ 40-50 kg) som dessutom har lätt för att dra i kopplet… Ja, som förstahund är det kanske inte så bra…
Pälsvård Att kamma och gå igenom en hunds päls är ju jättemysigt, en del av kelet. Fast klippning eller trimmning lämnar jag nog till en hundfrisör.
Hälsa Jag vill ha en relativt friskhundras. Gärna långlivad också. Delvis av själviska skäl; jag vill ha ut så mycket som möjligt av livet med hunden. Delvis för att jag inte vill stödja ohälsosam avel (alltså; inga hundar med inplattade nosar, massa med rynkor m.m.).
Aktiviteter anpassar jag efter ras. Några aktiviteter jag kan tänka mig är drag, lydnad, trick-träning, agility, freestyle, långa & mysiga promenader, blodspår… ja, vad som helst med hunden, som fördjupar vänskapen. Hunden ska ha roligt. Då har har jag det med. Undantaget är att valla, det har jag inte möjlighet till.
Övrigt Jag vill ha en hund som är med på något sätt. En rolig, smart hund som man kan skratta och ha kul med. En hund med små egenheter. Både spralliga energiknippen med will-to-please och de lite lugnare, värdiga hundar som hellre går på promenader, springer bort lite energi och sen ligger i soffan.
Ja, om jag har glömt något, skriver jag ner det. om ni tycker att jag har varit oklar om något, säg till så försöker jag klara ut det. Jag har en egenhet att låta lite virrig.
Vill säga att jag har skadat ena handen och an därför bara skriva med en hand, något jag ej är van vid. Så mina stavfel som jag råkat missa ber jag om ursäkt över.
En pudel kanske. :)
Haha, precis så ser våran familj ut!
Vi kommer troligtvis skaffa en Lagotto Romagnolo till sommaren. Det är en ganska aktiv ras som kräver mycket mental stimulans. Hänger med på allt ifrån agility till freestyle. Har en stor passion för vatten i alla dess former, och badar gärna i vattenpölar, vattenskålen o.s.v.
En glad, sprallig och barnkär hund som hänger med på allt. Se upp med vilken uppfödare du väljer, och se till att hundarna är MH-testade och röntgade. HD graden ska ligga på A/B.
Har ingen jaktinstinkt, så den ska kunna vara lös i skogen utan problem. Självklart finns det individer som ändå sticker efter, men det är ju bara att träna bort isåfall.
Kan tippsa om seriösa uppfödare via mejl, dock är det nog lite sent ute om ni planerat valp till sommaren. Nästan alla uppfödare har fullt på sina intresselistor. Men att ställa frågor är det ju ingen kö på!
Annars tycker jag att Tibetansk terrier skulle kunna vara något för er! Kika gärna in rasgrupp 9, och läs vidare om andra passande raser!
Tycker att pudel låter som en jättebra ras för er :) De finns ju i fyra storlekar varav dvärg- och mellanpudlarna ofta är oerhört roliga. De är aktiva, positiva, har mycket humor och är lagom stora. Dessutom är de lättlärda vilket är väldigt roligt när man vill göra det du vill med hunden. De har generellt en rätt tydig av- och påknapp (dvs gillar att köra järnet i skogen/på agilitybanan/på dansgolvet men har inga problem med att ligga och mysa hemma en dag eller två), är inte skälligare än andra hundraser och dessutom så fäller de ju inte vilket kan vara skönt. De har inget speciellt stort jaktintresse (men jag skulle inte lämna smådjur och hund oövervakade tillsammans, med någon ras!) och är rätt friska samt är allmänt trevliga familjehundar.
Gillar man inte pudelutseendet så tycker jag ändå att man ska ge dem en chans och titta på olika klippningar och så. Helt nedklippta pudlar tycker jag är jättefina! De är dessutom väldigt enkla att trimma själva, bara att använda en vanlig pälstrimmer, det kan vem som helst göra :) Utöver det är det inte så mycket pälsvård.
Kika på det! Mina klara favoriter är de chokladfärgade, de är oerhört näpna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 Pudlar är väldigt vackra. Jag själv förälskade mig i kompisens svarta… kungspudel? De hette kung, eller
?
#4 Låter som en trevlig ras. Läste nån artikel i Härliga Hundom tryffel-sökande sötnosar. Vad var deras ursprungliga syfte?
#5 Jo, jag skulle nog inte köra på pudelutseende, nej tack.
#0 Föresten, en sak försvann ur texten. Efter att jag skrivit att sorlek inte spelade ngn roll, skulle det ha stått "men föredrar nog mellan-storlek".
#6 Mellanpudel då, hlt klart ;)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#6 Oj jag skrev fel ovanför. När jag skrev #4 menade jag #3, när jag skrev #5 menade jag #4. Förlåt, är så himla trött just nu.
#7 Japp, får nog läggas till på listan.
Shetland sheepdog kanske? :)
#6 Lagottons ursprungliga område är att söka upp tryffelsvamp i skogen. Deras nos är som gjord för alla sorters spår! Dem ska vara vänliga, men ganska ointresserade av andra hundar och människor i och med att det inte skulle distrahera hundarna i deras arbete förr.
Lagotton går därför utmärkt ihop med andra hundar och människor, i och med att dem inte är så "på".
Har krullig päls som måste klippas ner ca 4 ggr per år, och däremellan bör den klippas lite lätt och badas. Tovorna kan man reda ut med fingrarna. Fäller inte, luktar inte!
Kika in på NathalieT's blogg - teampaw.se! Hon har en lagottokille vid namn Pelle.
#10 Det är faktiskt en ras jag funderar på.
#11 Jag har sparat en länk till den bloggen, men aldrig läst den. Det blev liksom aldrig av…
#11 Inte för att vara petig, men Lagottons ursprungliga uppgift var att apportera sjöfågel, men "omskolades" sedan till "tryffelhund" 
Finsk Lapphund, Svensk Lapphund, Pudel, Lagotto, Golden, Labbe, Eng. springer spaniel, Welsh Springer spaniel osv. Ni verkar ju väldigt anpassningsbara så jag kan säkert komma på flera raser 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#14 Tackar för många raser :). Vad är det för liten sak på din bild? Någon terrier?
#15 Det är en westie på hennes bild, West Highland White Terrier :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ja, #16 svarade på din fråga :). En 10 månader gammal Westie är det! Han heter Sixten, och jag rekommenderar dig inte att köpa en Westie! Enligt vad man har läst så ska de vara så aktiva och glada och spralliga, älska allt och vara så bra på agility. Det stämmre inte kan jag säga
. Sixten (och alla andra westies jag träffat) är en liten pensionärhund som inte gillar att vara ute och gå, han är mycket svårmotiverad, han lyssnar när han tycker att det passar och han ligger helst och sover om han får bestämma. Dock är han väldigt cool och avslappnad, stressar aldrig upp sig och skäller aldrig eller så.
Men som sagt: Ingen rekommendation!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Portugisisk vattenhund kanske? Underbara intelligenta och trevliga hundar. Kolla gärna in rasklubbens hemsida.
Pudel röstar jag också för! Eller det finns många som passar men ja…
Cavalier? Då gäller det bara att välja friska föräldrar åt valpen bara så att man inte får en sjuk…
Jag tycker att eurasier skulle passa hos er 
#13 Just det, så var det ja!