Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 2356 ggr
LostMySelf
0

Lära valp att sitta

Försöker sakta lära min valp att sitta. Nu har jag godis i vänstra handen och klickern i högra, jag tar vänstra handen lite ovanför hans huvud så han blir tvungen att sätta sig, men han för det mesta ställer sig på bakbenen så han reser på sig istället för att ta ner rumpan. När han gör detta så försöker jag bara ta handen bort en bit så han kommer ner, sen försöker igen och lyckas han så klickar jag och ger godiset. Är detta en bra teknik?

Maja2
1

Om valpen rätt fort lär sig göra rätt, så är det en bra teknik :)

LostMySelf
0

#1: Vilka andra vägar kan jag ta? Är jättesvårt att liksom lätt trycka bak på hans rygg för han är så ivrig och gärna vänder sig om osv. Men jag antar att han snart hajjar grejen ;)

Maja2
0

Ha tålamod, lugna rörelser, och håll inte på för länge i taget

Loveradio
4

Jag lärde min hund att sitta genom att klicka när han satte sig (alltså utan att jag lockade honom att sätta sig). Valpar sätter sig gärna och då är det enkelt att fånga beteendet med klickern.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Jenna_Nord
1

Se till att du inte för godisen ovanför huvudet på honom utan tryck den liksom mot honom och snett uppåt så att han blir tvungen att sätta sig (i värsta fall backar dom men de är inte ofta).

Sen tänk på att ha godiset i den handen du vill att hunden ska titta på när ni kommit längre i träningen. Till exempel jag är högerhänt och gör därför mina kommandotecken med höger hand. Därför hade jag godiset i höger hand när min hund var liten så att den höll uppmärksamheten på den.

http://www.youtube.com/watch?v=Vk4PPcE1CqY
Här visar hon hur man lär hunden sitt/ligg/stå med godis. Börjar vid 1:39 :) Det har funkar jätte bra på mina hundar!

Mvh Jenna

Cassii
2

Personligen, gillar jag fri shaping mest. Då man väntar, väntar och har tålamod till att valpen just sätter sig ner. Utan några som helst handtecken eller liknande. Utan bara väntan och tålamod. Fast oftast brukar man köra fri shaping i "steg". Tex. så fort baken sänks lite så klickar man och ger godis (eller annan belöning om man vill det), oftast brukar hundar prova mer ifall inte det hjälper för att få belöningen, så då kanske h*n sänker rumpan lite mer, och då klickar då o ger belöning. Till slut kommer h*n förstå att den ska sitta. Sen när den bjuder "sitt" hela tiden och verkligen kan det, så lägger du på kommando. Så har iaf jag gjort med allt jag lärt min Glad

Loveradio
0

Jag menar som #6. Man väntar tills valpen sätter sig helt eller bara sänker baken lite och klickar. Sen kommer valpen troligtvis erbjude beteendet igen och igen och då klickar man. Istället för att locka valpen att sätta sig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LostMySelf
0

Haha, han har börjat förstå nu. Är det bra/dåligt när de "vet" att de ska tränas? Märks änna på honom att "nu är det träningsdags".

[memyselfandii]
0

#8 Det är väl positivt för då uppskattar han att träna med dig =)

Jenna_Nord
0

Det beror ju på vilken sinnesstämning han är i när han kommer på att "nu är de träning". Men många hundar tycker ju de är kul! :)
 Jag brukar träna mina hundar en o en. Så den ena får ligga i soffan och vänta på sin tur, då blir de extra taggade när de ser att den andra tränar och kan knappt vänta tills jag byter!

Mvh Jenna

LostMySelf
0

#10: Han är jätteglad så det är väl bara positivt då :)

Jenna_Nord
0

Då är de ju jätte bra! Finns inget roligare än en hund som tycker de är kul att träna! Då är chansen för att han ska lära sig fortfare mycke större dessutom :)

Mvh Jenna

LostMySelf
0

Jag tog verkligen in tipset att inte hålla på för länge också, tror det hjälper jättemycket.

Jenna_Nord
0

Ja de är bättre med ofta o lite. Annars är de dom som tappar tålamodet, haha! :)

Mvh Jenna