Min hund fattar inte
Skriver inlägget även här för fler svar.
Jag tror min hund är allmänt trög. I alla fall har jag försökt klickerträna honom hur länge som helst, jättemycket. Precis som man ska göra också. Klicka - ge godis. Klicka - ge godis. Ja och det kan jag hålla på med hur länge som helst, för han blir inte klokare av det.
När jag hållit på ett tag så testar jag med att klicka utan att ge godis och vänta på respons, men han bryr sig inte alls, han gör inget märkvärdigt. Hur kan det komma sig? Finns det fler sätt att märka när en hund förstår?
Hur klickar du och ger godis? Ett vanligt misstag är att man klickar och ger godis samtidigt. Klicket ska komma först och strax efter ska belöning komma.
Och vad är det för belöning? Finns det inget värde i belöningen, så är det ingen belöning för hunden och då finns det heller ingen förväntan. Så det ska vara något riktigt gott.
//Lina
Låter som han inte är så intreserad.
Haha, jag känner igen det där.
Har en hund som inte alls fattade att klick betyder godis när jag skulle klicka in henne. Så jag struntade helt enkelt i det.
Vi gick direkt på "sitt" istället, och då förstod hon ganska snabbt att klicket efterföljs av godis.
#1 Det kan stämma det du säger! Att jag går lite för snabbt fram. Det blir nog inte klick - godis utan klickgodis
Tror att det är för att jag fått för mig att det ska gå snabbt så de inte glömmer bort vad de nyss hörde eller nåt… Ska testa! Först ska jag bara leta fram min klicker… 
Nu har jag ingen aning om hur du redan gör… men börja med att träna helt utan störningar. klick - godis klick - godis osv..
Efter ett tag kan du höja kriteriet med att hunden ska ta kontakt med dig om så bara nån hundradels sekund. Och som sagt gå inte för snabbt fram. Klicka aldrig utan att ge godis.
Lycka till 
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Tillägg: Tålamod är det enda som gäller …
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#4 Det är viktigt att de inte kommer samtidigt, utan att klick föregår belöningen.
Det stämmer att man ska vara snabb med att leverera belöningen efter klicket, för om hunden hinner göra massa andra saker medan du fumlar så blir ju även det belönat. Men det ska vara en distinktion mellan klick - godis.
//Lina
Ah… jag kanske borde filma det så får ni se.
Vad menar du med "klick" och vänta på vad han gör? Ett klick ska alltid komma innan en godis..
Hur menar du?
Det händer att jag tränar trick utan klicker. Men så gör jag när jag försöker se om han fattat det, han ska då titta upp mot mig, reagera helt enkelt. Det har jag inte märkt att han gjort än.
Om han inte tittar upp när du klickar, eller om han tittar på dig, du klickar, och han sedan tittar bort… då har han ingen förväntan, dvs belöningen är inte tillräcklig. För att få upp motivationen måste du ha en belöning som han verkligen vill ha. Är det köttbulle, oxfilé, leverpastej? Det HUNDEN ser som belöning.
Klicka aldrig utan att ge belöning, då faller lixom hela konceptet.
När jag klickar så kommer båda hundarna rusandes, för då vet dom att dom får godis. :D
Låt det ta tid när du ska klicka in hunden, det är viktigt att du inte stressar.
MVH
Sofie
Mina hundar gör samma som #13, hehe. Men som någon skrev ovanför, ha tålamod!
Nu tror jag jag har lyckats! Har tränat upprepande gånger under olika tillfällen, med en annan metod. Har kollat upp videor på youtube och tränat efter dom.
Nu kommer han också när man klickar, och tittar på en ungefär som "Var har du gömt mitt godis då?" 
Jag tror problemet var att jag klickade även när han inte tittade på mig utan han fick mest godiset instoppat i munnen, eller hur jag nu ska förklara det. Samt att det var för kort tid emellan klick + godis.