Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 2551 ggr
[Tess86]
0

Förhoppningsvis lydnadskurs till våren

Jag var inne på hundklubbens hemsida för att kolla om vårens agiltykurser kommit upp ännu. Men så när jag satt där och tittade på kursutbudet fick jag för mig att titta på vilka kurser i lydnad de skulle ha till våren också. Och vips så var Skade spontananmäld till en kurs i vardagslydnad istället!

Skade är ganska lydig, hon kan alla grundkommandon och vet att hon t.ex. inte får resa på sig förrän hon fått ett varsågod, hon kan vara lös i skogen och kommer tillbaka, hon tar inte mat utan söker ögonkontakt först och väntar, och hon går ofta fint i koppel. Men, hon går inte alltid fint i koppel. Hon kan vara riktigt dragit och yrig ibland, hon skäller alltid på andra hundar och ibland när hon inte får gå till andra hundar tar hon ut frustrationen på oss istället och börja hoppa mot oss och dra i våra kläder och vi skulle aldrig kunna ha henne lös på ett område som inte är tillräckligt stort, för när hon är lös springer hon i stora cirklar runt oss. Det finns med andra ord en hel del som kan bli bättre.

När Skade var ca 7 månader gick vi en kurs i grundlydnad för jakthundar genom jägareförbundet, med blandade känslor. Vissa saker vi lärde oss vad jättebra, vissa metoder vill jag inte använda mot Skade. Det ska bli spännande att träna med en annan syn på hundträning, med Kenth Svertbergs "Bra relation" som kursliteratur.

Jag hoppas verkligen att vi får en plats på kursen i april för jag ser verkligen fram emot den, även om jag spontananmälde oss till den ikväll/natt.

pius314
0

Åh vad kul! Är det i sötelje? Gillar hans bok!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maja2
0

Kul :)  Det blir nog kanonbra att få gå en sån kurs :) 

På många klubbar har de som krav för att få gå agility, att man kan uppvisa att man har hunden under sådan kontroll att man kan ha den lös och gå förbi andra hundar utan att hunden går fram, så det där blir nog en toppenbra kurs för er att gå före en agilitykurs åxå :)

[Tess86]
0

Japp, det är i sötelje :) Jag har inte läst den boken men jag gillar honom så jag tänkte införskaffa boken redan nu för att börja läsa, trots att kursen inte börjar förrän april.

Ja, jag tror att det kommer bli jättekul. Och vi behöver nog träna lite mer lydnad tillsammans. Oftast blir det mest bara att man går ut och tränar fysiskt, fast självklart kommer ju lydnaden in i alla delar också, också hemma.

Jag var i kontakt med hon som håller agilitykurserna för ett tag sen och berättade att Skade är ganska lydig men att det mesta försvinner när hon ser en annan hund, och att hon bara vill leka. Så jag frågade henne om agility skulle vara något för oss eller om det inte var någon idé. Hon svarade att vi gärna fick komma och försöka och att många hundar är busiga och drar iväg i början, men att när de inser att det är kul med agility så brukar de sluta bry sig om de andra hundarna. Det var okej med lite stök bara man har en hund som inte hoppar på andra hundar, och det gör ju inte Skade. Så det fanns verkligen inget krav på perfekt lydnad. Men, jag skulle nog gärna se att Skade var lite mindre hundfixerad innan vi provar oss på agility.

pius314
0

#3 låter som min hund. Har inte ens kontaktat "min" klubb för jag har nog också tänkt att de kräver motsvarande som #2 skriver. Men det kanske jag ska göra ändå :-)

sofiek90
0

Ett av kraven för att kunna gå agility brukar vara att hunden kan vara lös och lyssnar på inkallning.. Därav kan jag inte gå agility med min tibbe, hon tycker det är mycket roligare att leka med hundar än de läskiga hindrena…

Hoppas ni kommer med på kursen :D Låter som en bra kurs!

MVH

Sofie

[Tess86]
0

#4 Hon sa också till mig att i början håller man (på den här klubben i alla fall) på mycket hinderträning och då är hunden ofta kopplad. Så då medan man har hunden kopplad under början av träningen så lär sig hunden (förhoppningsvis) att det är roligt, innan man släpper den lös. Så hör av dig till din klubb du och berätta helt ärligt hur din hund är men att du är väldigt sugen på att prova, så kanske de är villiga att ta emot dig ändå. Jag berättade till och med att min hund har problem med höfterna och att vi därför aldrig kommer träna för att kunna tävla och att vi kommer hoppa över vissa typer av hinder, men jag var så välkommen ändå.

#5 Om din tibbe kommer över rädslan för hindren kanske hon börjar uppskatta agility. Du kanske kan skaffa ett par egna hinder och börja träna hemma först :)

Ja, jag hoppas också att vi kommer in. Det låter som en kul kurs.

Kursen skulle framför allt fokusera på god följsamhet, vilket är jättebra för oss att träna på, men skulle även ta upp saker efter deltagarnas önskemål. Och så är det en spårdag inräknad också, det låter jätteroligt, Skade älskar i alla fall att få blodspår.

pius314
0

#6 vi har provat på Agility och han gillade det verkligen, gäller bara att få till lite kyla också. Han blev helt till sig över alla hinder och ville köra 1000 varv i 200 km/h…

vi har ju inte röntgat höfter än… vet inte om vi bör vänta kanske… eller så kör man som om han har problem (dvs lugnt) tills det är röntgat och klart.

Nå ja, hur som HOPPAS ni kommer med på båda kurserna :-)

Låter kanon!!!

[Tess86]
0

#7 Ja, då gäller det ju att få ner lite så att de inte börjar slarva med hindrena eller i värsta fall skadar sig. Alla brukar väl inte röntga höfterna innan de börjar med agility men om det är en större ras eller en ras där höftproblem är vanligare är det nog en bra idé. Och som du säger, ni kan ju köra ändå men ta det lugnt och vänta med de mer krävande hindrena, och ha låga hopphinder.

Jag anmälde mig bara till lydnadskursen nu, det känns som att det räcker med en kurs i taget, och så kan jag anmäla mig till agilitykursen efter lydnadskursen.

sofiek90
0

#6 Jag har några hinder hemma, som tunnel, vanliga hinder och hinder med ring från rusta. ;) men vippbräda och alla balanshinder behöver ju också tränas på. Och så klart, miljön :-)

MVH

Sofie

[Driva]
0

Jag hasr gått två agiloity kurser på min klubb, och man behöver verkligen inte åerfekt lydnad p åhunden. Bi hade en hund som hade jättesvårt att vara lös, då fick en stå med hunden vid hindret och så fick matten gå till andra, så han sprang mellan två personer. och ju btätre han blev desta fler hinder kunde han köra.

Sedan har inte alla sina hundar lösa hela tiden, utan man har bara hunden löst när man kör ett hinder och då är hunden så fokuserad på föraren och godis att den inte brukar bry sig om de andra hundarna.

Men jag gick en vardagslydnad först för att se hur min hund betede sig på klubben, och jag tyckte det var jättelärorikt. Hon kunde det mesta som vi övade, men vi fick bra uppslag till träningsmetoder och fick testa på att träna under förhållanden med massa hundar runt om, så det var jättebra.

Min hund är mycket lydigare på klubben än i vanliga fall, eftersom jag koncentrerar mig på henne hela tiden och dessutom får hon ju godis så, hon är som en liten ängel. Så fort en annan hund kommer nära så sätter hon sig ned och tittar på mig, och det är hunden som så fort hon ser en annan hund när vi är ute på promenad börjat tjuta av lycka (bokstavligen) och slira io kopplet…

sofiek90
0

#10 Med min tibbe har ja gått valpkurs, fortsättning på den, 2 rallylydnadskurser samt intro till tävlingslydnad och tränat massor hemma och på olika ställen. Inkallningen funkar ändå inte ;) Visst e inte alla hundar lösa hela tiden, men den lösa hunden kan ju ändå springa fram till någon och det är inte alla förare som motar bort den lösa hunden. Eller sin egen…

MVH

Sofie

[Tess86]
0

#9 Jag skulle också vilja ha de där billiga hindrena som Rusta hade, jag såg dem där innan vi hade hund, men nu verkar de ha slutat sälja dem. Fast de kanske mest är för små hundar i alla fall… Man kan ju bygga de stora hindrena själv ifall man är seriös, men det är ju ganska dyrt med material och tar mycket plats, det är ju inget som man precis packar ihop när man är klar. Men på vår hundklubb får man gå dit och använda hindrena fritt när man vill så länge det inte är någon kurs där, dvs. så länge man är medlem. Man måste inte gå just en agilitykurs för att få använda hindrena.

#10 Jag tror också att vardagslydnadskursen kommer att vara väldigt lärorik för oss framför allt för att träna i närvaro av andra hundar. Skade är väldigt lydig så länge det inte finns andra hundar i närheten. Sist vi gick en kurs i lydnad (den enda kursen vi gått) fick vi ta privatlektioner för vi var inte lediga vid alla kurstillfällena i grupp, så då tränade vi med Skade ensam förutom när instruktören tog fram sin hund. Vi hade kursen i hennes trädgård, hemma hos henne, så hunden var inne ibland och med ibland. Men Skade vande ju sig liksom med den hunden, som dessutom var väldigt lugn och lydig. Det är svårare när det är flera nya, uppspelta hundar i närheten.

Spännande det där att hunden är lydigare på klubben. Jag hoppas att samma gäller för Skade för annars kommer hon vara den där jobbiga hunden som skäller hela tiden så att alla blir trötta på att höra henne :/

sofiek90
0

Hindrena är inte bara för små hundar ;) Håll ögona öppna, dom kommer säkert tillbaka nu under våren :-)

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Är de inte? Vad skoj, då ska jag hålla koll om de kommer tillbaka. Jag har som sagt bara sett dem innan jag skaffade hund så då kollade jag inte så nog på storleken på dem. Men de verkar jättebra om man bara vill prova på lite grann hemma, för att se om det är kul, för man vill ju inte lägga en massa pengar på dyra hinder om man snart ska lägga av igen.

sofiek90
0

#14 min schäfertik på 62cm går igenom tunnlarna, så det borde inte vara några problem för din :) Hindrena är ju bara höjden som ändras :)Även i slalomet så är det ju du som reglerar hur svårt det ska vara, om det ska vara stort mellanrum eller ganska trångt mellan pinnarna :)

Det finns en hemsida (säkert fler) som jag vet har A-hinder och balanshindret, även vippbräda. Men dom kostar och det är inga hinder som man tar isär och lägger ner i fördralen igen när träningen är slut xD

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Ja, då måste ju min tjej helt klart få plats i de där hindrena också. Hoppas att de kommer tillbaka till våren igen då så att de inte har tagit bort dem helt.

sofiek90
0

Ja, dom har ju sålts i omgångar och alltid tagit slut fort Men de e ju säsongsvaror å sälja dom under vintern e vi inte lika attraktivt ;)

MVH

Sofie

[Driva]
0

Jag tror jag såg såna hinder på jula eller biltena…

sofiek90
0

Har dom hundgrejjer på biltema? :o

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Nu har vi fått veta att vi har fått plats på kursen :D Det kommer mer information i slutet av fabruari men jag tänkte beställa boken redan nu och börja läsa den.

pius314
0

kul! hoppas det blir så bra som det låter!

[Tess86]
0

Ja, jag hoppas att kursledaren har många användbara tips till vår stökiga lilla tjej. Hon är så otroligt duktig och snäll när man är själv med henne men så fort det är andra hundar med ballar hon ur totalt. I förrgår var hon i och för sig lös med två andra hundar och lekte och ingen av dem lyssnade så bra på inkallning, men när de var runt oss alla tre och jag sa sitt till Skade så satte hon sig och väntade tills jag kunde koppla henne, medan de andra hundarna fortfarande for omkring och inte ville komma till sina ägare. Då blir man lite stolt! Men det värsta med Skade är att hon är så skällig när det finns andra hundar omkring och hon inte får leka. Det kan ju bli väldigt störigt för alla andra på kursen.

sofiek90
0

#22 Passivitetsträning kanske? ;)

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Ja, oj vad vi har tränat att sitta stilla men denna tjuriga hund verkar aldrig koppla att livet kan stå stilla en stund utan att man dör :P Ända sedan hon var liten valp har vi stannat till på promenaderna, satt oss vid en bänk en stund, bara stannat på fläcken en stund. Har man med sig gott godis och matar ofta så funkar det ganska bra, när hon var liten gick det rätt bra om andra hundar gick förbi också, men inte nu längre. När det kommer andra hundar börjar hon alltid skälla. Oftast sitter hon kvar när man säger åt henne men hon ska alltid skälla samtidigt.

[Tess86]
0

Jag fick en trevlig överraskning ikväll. De ringde från hundklubben vid tio och berättade att de har en kurs för vardagslydnadsinstruktörer just nu och vi som var inbokade på kursen i vardagslydnad fick gärna komma och "testa" de nya instruktörerna nu i helgen. Så både fredag och lördag är vi inbjudna på gratis kurs i tre timmar båda dagarna då vi ska träna och får ställa frågor till instruktörerna och fika. Och så får jag börja lära känna några av kurskamraterna. Jättetrevligt av dem att ringa runt och bjuda in oss tycker jag. Han som ringde gav mig till och med lite tips över telefon.

sofiek90
0

Okej :) Bara å träna, hoppas det går bättre för er när ni börjat kurs. Att träna för de som utbildar sig är jätte bra, jag har också vart på gratis träning ett par gånger. :)

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Vi har tränat jättemycket passivitet på sista tiden, jag har inte belönat någonting utan bara stannat helt still och tittat åt ett annat håll och struntat i Skade och inte gått vidare förrän hon slutat skälla och varit tyst en stund och det går faktiskt mycket bättre. Igår när vi tränade gick det riktigt bra och hon satt still och väntade flera gånger. Dock är det ingen skillnad på hundfronten. Hon försvinner in i sin egen värld när hon ser en annan hund.

sofiek90
0

kan du inte prata med dom på klubben å fråga om du får vara med på en kurs och ha de som träning? Då behöver du ju inte vara aktiv på kursen utan kanske sitta en bit ifrån en stund och träna. Nu är det ju kallt ute, men när kurserna är utomhus borde det ju itne vara några problem.

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Ja, det skulle ju kanske vara ett alternativ. Jag kan ju alltid prata med dem om detta. Det ska bli spännande att höra i helgen vad de har att säga om vårt problem. Jag pratade med honom i telefon om vilka problem vi har med Skade och han sa att drag i koppel av olika anledningar, bland annat av intresse för andra hundar, var ett av huvudämnena som de skulle ta upp.

sofiek90
0

Vad bra att det skulle komma upp :) Rosette drar också gärna till andra hundar, men hon viftar så mycket på svansen så hela hon åker fram å tillbaka så hon kommer ingenstanns. Å när kopplet tar slut så går hon på bakbenen istället, för, smart som hon är, vet hon ju att det funkar ^^ Men så väger hon inte mer än ca 5,5 kg och är inte helt smart ibland. Tänk dig själv en tibbe som är helt överglad, viftar på svanen så hela kroppen gungar med och sedan dansar på bakbenen.. Samtidigt som hon kan gny för att hon ju faktiskt inte kom längre fast hon står på två ben istället för fyra. Hennes matte har svårt å låta bli å skratta iaf :)

När jag gick en kurs sist så var det en som hade en valp på 8 månader som skällde å gnydde å höll på. Hon tränade passivitet under hela kursen. Hon satt med sin valp i knät och försökte få hunden lugn. I slutet av kursen gick det bra för dom :D Jag vet inte om hon betalade fullt för det, men jag skulle tro det då hon tog en av kursens platser. Detta var inomhus på en ganska liten träningsyta.

Jag har haft med Rosette på kurser där Vicki vart anmäld och har då haft henne fastbunden (i en sån där skruv som man skruvar mer i backen) eller i hennes transportbur för att träna henne att vara fastbunden men med mig och Vicki inom synhåll utan att skälla å pipa/gny. Då har kursen vart ute, så det har inte vart några problem + det var typ jag och en till som gick kursen. Den andra deltagaren hade en hund med sig, jag två när Rosette var med och instruktören hade med en av sina. Med instruktör som förstår problemet är det ofta lätt att få som man vill ;) Prata med dom, du kan ju inte få mer än ett nej? ^^

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Det låter som en rolig syn, din Rosette! Skade väger 29 kilo och tränar fysiskt minst fem dagar i veckan och långpromenad de andra dagarna så det är mycket muskler och många kilo när hon drar. Hon beter sig lite annorlunda. Först blir hon stel i hela kroppen och sträcker sig framåt, om den andra hunden kommer mot henne (t.ex. när folk har haft sina hundar lösa) så står hon tyst och väntar men om hon märker att de inte kommer att få hälsa så börjar hon skälla. Jag tror därför att hon skäller för att kopplet tar emot och hon blir "sur" inte för att hon egentligen vill skälla på andra hundar, hon leker ju jättefint med alla som hon får leka med och blir aldrig arg.

Jag ska börja med att se vad de här träningstillfällena i helgen och sedan kursen leder till. Om de kan hjälpa oss är ju det jättebra men om jag känner att vi behöver ytterligare träning kan jag ju se om det går bra att sitta med på en annan kurs. På hundklubben här i Södertälje får man gå dit när man vill med sin hund så länge man är medlem och inte stör en pågående kurs så det borde inte vara svårt att hitta ett tillfälle att träna med andra hundar i närheten. Om man stör på kurserna (om Skade är väldigt skällig) kan man ju gå dit och träna vid ett annat tillfälle istället, t.ex. när andra är där och tränar sina hundar.

sofiek90
0

Det är en rolig syn ;) Hon är pratglad och visar med hela kroppen när hon är glad. :)

Muskelpaket :) Men hon är väl av en sån ras med va? Som ska ha mkt fysisk träning? Vicki, schäfehunden, skulle behöva mer träning än vad hon får med det är ju bara is på vägarna så det går inte att cykla :/ Men långpromenader får dom iaf, en ellr två varje dag :) Oftast i skogen :D

Hoppas dom kan hjälpa er och att dom vet/har tips på hur ni ska träna för å få henne å sluta skälla. funkar det inte att bara fortsätta gå när det kommer en annan hund? Eller blir hon skällig då med?

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Ja, riktigt muskelpaket, men hon mår bäst så. Hon kräver massor med träning både för att vara en trevlig hund, för att hennes höfter ska hålla och för att hon ska ha tillräckligt fysik för att orka jaga. För mig är det en livsstil, jag älskar att träna med henne. Nu på vintern när det inte går så bra att cykla och simma får hon bära klövjeväska, gå med vikter på benen, dra vikter i sele, följa med eller dra mig på skidorna (det får hon välja själv var hon vill ligga) och pulsa i snö i skogen, oftast får hon gå lös då. Och så går hon på löpband i vatten varannan vecka, både för höfternas skull och för att vi tycker att det är bra konditionsträning.

Det går att fortsätta gå, men jag får dra med henne av hela min kraft och hon skäller under tiden, så egentligen fortsätter vi inte att gå utan jag släpar med henne. Om vi cyklar eller springer i lite högre fart går det ganska bra, då kan hon ge något skall och titta ditåt men sedan följa med, men då måste vi hålla på med någon träning som hon måste vara fokuserad på. När hon drog sin vagn förbi tre skällande småhundar tittade hon bara åt deras håll, då kom inte ett enda skall från henne.

sofiek90
0

Ja kräver dom så mycket för att må bra är det klart att de ska få all den träningen också. Ska hon dessutom kunna jaga behöver ju konditionen vara väldigt bra för å orka å då måste hon ju ha både konditionen + muskler för orka springa i skogen å sånt. (tror ja, du vet ju de bättre). Schäfern har inte krävt så mycket, hon är nöjd och glad med det hon får. Tyvärr så har hon inte kunnat njuta av snön så mycket då vi bara har knappt 10 cm hemma.. Hon älskar vatten i alla dess former, så när snön var kvar i flera månader förra och förrförra året va hon överlycklig :) Fast några markanta muskler har hon inte. Men det kommer :)

En livsstil är det, för mig, att ha vilket djur som. Alla djur kräver ju sitt (fiskar kräver mindre i för sig). För mig är det ett under att jag hinner träna ponnyn, hundarna, klara av tentor å examensarbete å allt sånt + pendla och därav sitta på buss flera timmar om dagen… Stress? Jepp! Men så länge djuren mår bra så :D

Småhundar är väl inget å bry sig om ;) Vicki, schäferhunden, blir alltid utskälld av någon hund när jag är iväg med henne. Oftast små hundar. Rosette däremot, som är liten, är det inte många hundar som skäller på… Ta med vagnen på alla promenader å sånt ;) så kan hon stolt gå förbi bredvid matte istället :D

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Hon skulle klara sig med mindre också, vi tar ju en slödag någon gång då och då och hon klättrar ju inte på väggarna för det. Men nu när hon är van vid så mycket träning så skulle hon säkert bli skitjobbig om vi slutade. Och så tycker jag inte att det är rätt för henne om vi skulle mindska på träningen. De aktiviteter vi har med henne är ju hennes liv, hon har ju inte allt det andra som vi har utanför hemmet.

Förra veckan i skogen ramlade Skade ner för ett berg. Vi såg inte själva fallet så vi vet inte om hon föll en bit eller rullade men sjukgymnasten sa att Skade måste ha fått sig en rejäl smäll så troligtvis föll hon. Hon fick bara mjukdelsskador men var stel och hade ont vid beröring i flera dagar. Sjukgymnasten sa att Skade inte skulle ha klarat olyckan så bra som hon gjorde om hon inte hade varit så tränad som hon är. Den vanligaste olyckan för jakthundar är faktiskt skador till följd av att de är för dåligt tränade, t.ex. sträckningar eller muskelbristningar.

Skade älskar också vatten i alla former. Hon ligger och rullar i snön på varje promenad. På somrarna älskar hon att vara ute med båten, nästan mer än hon älskar skogen. Hon är otroligt otålig innan hon får kliva i båten.

Jo, det har det ju rätt i att det är en livsstil vilket djur man än har men med Skade blir livsstilen liksom kombinerad, hund och träning, hård fysisk träning menar jag då, mental träning och lydnadsträning gör väl alla med sina hundar.

Skada älskar småhundar. Hon leker jättebra med små tuffa hundar som terriers och små spetsar. Tyvärr gillar inte Skade vagnen så mycket så man får trixa mycket med henne för att övertala henne att gå med den. Varje gång man ska stannar och ska starta igen ska hon hålla på och vända sig om och sätta sig ner, man får styra upp henne och tvinga igång henne och sen går det fint. Det är nog därför hon inte har tid att skälla på andra hundar, för vagnen är lite läskig där bakom Tungan ute

sofiek90
0

Det är väl lite som vi människor, jag har aldrig skadat mig allvarligt trots alla avramlingar från hästar, smällar av sparkar och allt som jag fått av hästarna som jag vart i närheten av eller tagit hand om. Men så har jag en del muskler (och fett, men det ska ju bort..) som kan ta smällarna bra.

Åååh ja förstår henne, jag vill också vara i vattnet mer än på fast land under sommaren :D Vicki är lika dan, medans Rosette vill vara med i vattnet, men hon vill inte bli blöt. Så hon har ett dilemma varje gång Flört Men hon har faktiskt doppat framtassarna frivilligt, så det är på g att hon badar hon med. Hon vill ju så gärna vara med i vattnet, stackarn. Inte lätt å vara liten å inte gilla vatten när bästa kompisen älskar vatten. Att ha en bpt och låta Vicki simma fritt i vattnet hade vart underbart, men det ska köpas en del andra saker innan det köps en båt. Som typ bil, hästtransport, lägenhet å möbler å sånt. Körkort kommer väl först ;D

Ja, det är ju bra när både hund och ägare får motion. Träna tillsammans med sin hund är ju underbart!Tyvärr tränar inte alla sina hundar, och det är inte ens alla hundar som får mentalträning Obestämd

Hahaha, va sött! Ja, då tar det ju mycket på henne om hon ska skälla på hundar för att hon vill leka, samtidigt som hon har en läskig vagn bakom som gör att hon inte kan leka. Jobbig sits liksom.

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Ja, jag älskar också vatten och att simma så det är kul att jag fick en hund som också gör det. Skade älskar också när vi stannar till vid små öar och hon får springa lös. Hon älskar att gräva och grotta runt vid stranden och äter tyvärr rätt mycket tång och ibland död fisk. Hon brukar vara dålig i magen ibland när vi kommer tillbaka från havet, men inte så illa att det är farligt för henne. Hon skulle inte få gå i vattnet om det var algblomning.

Jag älskar att träna med Skade, och hon uppför sig så bra då också. Tyvärr verkar många tro också att mental träning alltid är bättre än fysisk för att hunden blir tröttare mentalt. Jag tycker att mental träning är jätteviktig men det är ingen ursäkt för att inte träna fysiskt för det är ju den fysiska träningen som gör att hunden får en frisk kropp. Och efter våra träningspass är faktiskt Skade trött, även om vissa hävdar att det är så svårt att trötta ut hunden med motion.

Ja, vagnen är verkligen ingen favorit hos henne men för att dra för henne är jättebra träning för hennes höfter så vi brukar varva mellan att dra vagnen, vikter och mig. Problemet när hon drar mig är att hon ofta fuskar och springer med slak lina. Drar hon vikter måste hon ju dra för då går ju jag framme hos henne.

[Tess86]
1

Vi var på klubben igår och ska dit idag igen, på den där hundinstruktörsutbildningen. Skade skällde nästan konstant i två timmar. Jag kommer att få ha massor med tålamod med henne. Dock lyckades vi när vi övade hundmöten att gå förbi andra hundar medan Skade tittade på mig, det har vi aldrig lyckats med förut. Det känns lite hopplöst med en hund som henne ibland men efteråt sa han som höll i kursen, som är instruktör på kursen, att den här hunden ska ju inte bli så svår, hon skäller ju bara. Jag hoppas verkligen att han har rätt.

sofiek90
0

Låter jätte mysigt med små öar å allt :) ja e inte aaaalls avundsjuk… ;) Vicki fick dra skrindan idag med allt som ja skulle ha med till stallet i, det gick jätte bra å hon ca mycket duktigare idag än innan så hon kommer få dra den fler gånger. Många fikapauser i skogen framöver i snön :-D Gick de lika bra idag på kursen?

MVH

Sofie

[Tess86]
0

Egentligen är det ju mina föräldrars båt, och deras landsställe, så det är inte vi som har haft råd att köpa så mycket grejer. Själv håller vi på och sparar till ett hus. Men stugan och båten och allting får vi använda som vi vill så vi brukar åka dit så fort vi är lediga :)

Kul att det gick bra för Vicki att dra skrindan. Skade protesterar gärna när man tar fram vagnen men sen när hon drar går det ju hur bra som helst, så det är bara att kämpa med hundarna och "övertala" (läs tvinga Tungan ute) dem att jobba.

Idag gick det faktiskt bättre på kursen än igår. Kursledaren var intresserad av Skade och hennes skällande, eftersom hon är så himla arbetsvillig och igång tycker han att hon är spännande) och han tränade lite mer mig innan vi började. Under kurstillfället blev Skade tyst när hon fick jobba. Det fungerade bra med inkallning, "stanna"-kommando och att gå runt andra hundar som sitter samt att sitta själv bland andra hundar. Hon skäller fortfarande hela tiden mellan övningarna men jag fick mycket mer kontakt med henne. Jag fick många fina kommentarer om att jag jobbar bra med henne så det kändes uppmuntrande.

Ibland tänker jag att det går ju så himla bra när vi är själva så varför ska jag utsätta henne för detta och ta fram dessa sidor hos henne, men sedan tänker jag att både hon och jag kan ju så mycket mer om vi bara anstränger oss, och den tanken är mycket större.

sofiek90
0

Hehe ja, men ni f¨r ju ändå utnyttja det. Jag har ju inte dom möjligheterna.. Det är ju lite annat som måste prioriteras först och allra först är ju körkort och lägenhet så jag kan flytta hemifrån. Men det är ju stoooooor brist på bostäde i Göteborg… Rynkar på näsan

Ja, det var roligt faktiskt. det gick lite segt i början å så skulle jag ju gena i skogen  med så det var ju jobbigt för henne när det var stenar ivägen. Men sen när hon insåg vart vi skulle så blev hon genast gladare. Och på hemvägen så travade hon nästan hela tiden med skrindan bakom sig (när jag vart i grannstallet å tiggt balsnöre så jag kunde "laga" den provisoriskt). Hon travade jätte fint å lite stolt Flört Hon är inte kopplad utan sprang ju före mig me skrindan bakom å så när hon insåg att jag gick bakom så stannade hon å väntade. Sen att hon gick kors å tvärs över vägen så jag höll på å gå in skrindan flera gånger e ju en annan sak. Skrattande

Skönt att det gick så bra! Då kommer det gå ännu bättre sen när ni har kurs regelbundet och får hjälp ofta. Då kommer ni komma en bra bit på väg och det verkar som att ni redan är en bit på rätt väg Glad

MVH

Sofie