Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 3411 ggr
Noa-Nisse
0

Okopplade hundar... suck!

Jag blir så frustrerad alltså!!

Nu ikväll så var jag och Klenod ute med min kompis och hennes två cocker spanielhundar och promenerade.

Vi ser långt framme på en gång-cykelbana att en äldre kvinna gick med sin dvärgschnauzer. Inte fören vi kom lite närmre såg vi att hunden var lös. Den gick till sin ägare men småmorrade mot oss hela tiden. Då helt plötsligt kommer hennes andra hund som var en stor salukihane springade mot oss och morrade och reste ragg som tusan och då hakade den lilla dvärgschnauzern på som också sprang mot oss!!

Då säger ägaren "de är inte farliga, de bara låter lite tosigt"
Ahh så irriterande. Jag blev jätterädd att salukin skulle flyga på Klenod och bita henne eller något för den var verkligen hotfull med svansen rakt upp i luften och pälsen på ryggen stor också rakt upp! så jäkla läskigt när en så stor hund ser en rakt in i ögonen och de är helt svarta och sen tittar på Klenod, redo att anfalla när som helst!!

Och min kompis ena cocer tycker inte om andra hundar som han inte känner alls och skulle inte tveka på att fullfölja ett slagsmål…

AHH blir så irriterad när folk tror att det räcker med att deras hundar är snälla (vilket de för övrigt inte alls var) ! Hon har ju ingen aning om vad vi har i vårt koppel :S

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Sådana gånger vore det kanske bra om man kunde kommunicera med, i det här fallet tanten. Det mesta brukar bli bättre om man pratar,

Noa-Nisse
0

Jo det gjorde vi också! men hon såg inte vad problemet var :S

[Driva]
0

Förstår precis! Vissa hundmänniskor har inge vett alls!

Var inte med om något hotfullt idag, men däremot något som irriterade mig något enorm.

Jag hade bråttom tilljobbet och hade med mig hunden då sambon skulle hämta upp henne. Jag går ganska fort, har hunden i ena handen och knappar på mobilen med andra. Vi går på en väg som det inte körs så mycket på och mitt på vägen kommer en kille med en cocker spaniel. Jag går på trottaren, som sagt ganska rask takt, lätt stressad och försöker skicka iväg ett sms. Min hund blir helt till sig av att se den andra hunden så jag har fullt sjå med att försöka hålla in henne samtidigt som jag försöker att inte tappa mobilen. Tror ni killen med cockern ger oss lite utrymme? Nej han låter sin hund sträcka ut hela kopplet och ge mig och min hund endast typ 2 meter att passera på, så jag får trycka mig upp emot vägen, eftersom min hund blir helt överlycklig av att se en annan hund. Å så frågar han " är det en hane?"…

Jag fortsatte förbi och fräste att "jag har inte tid att de ska hälsa nu". Han måste ju sett att jag hade bråttom, och när jag inte saktade ned borde han inte fattat att jag inte hade lust/tid/vilja/ork att låta hundarna häålsa och ge oss lite utrymme?

Dessa IDIOTER!

[[pimey]]
0

Hade en kompis som aldrig kopplade sin hund och jag påpekade detta då de finn hundrädda människor men då sa hon att kan man inte koppla barnen som springer runt överallt då ska man inte behöva koppla hunden heller..kan ju berätta att jag blev skogstokig och vräkte ur mig det ena och andra och avslutade med att ja den dagen ban börja springa runt oh bita folk och andra djur hur som helst den dagen så kommer jag gräva ner mig.

Maja2
0

Det finns alltför många hundägare som absolut vägrar ta ansvar. Så himla trist!!!!

Changrila
4

Det är då man ropar att ens hundar har någon smittsam sjukdom ;) Brukar göra att ägarna får fart att fånga in sina hundar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Noa-Nisse
0

#5 ja verkligen jättetrist!

Mischa
0

Nu har ju typ 99.9% av alla löshundar bristande inkallning baserat på egen erfarenhet, men finns dom inom ägarens räckhåll så ropa att era hundar har skabb, löss eller aids så blir det nog fart….

≧◔◡◔≦

Noa-Nisse
0

#8 det kan man göra ja! bra ide! Men somsagt så såg vi inte att hunden var lös fören vi var ganska nära och vi såg inte ens den andra hunden fören vi var jättenära då den stod bakom en häck. det var mörkt och ingen bra belysning.

Kalli
0

Verkligen jätte tråkigt när folk inte har kontroll över sina hundar, allra helst om de beter sig hotfullt. Då menar jag såklart inte att det är okey att ha snälla hundar som inte lyssnar lösa men har man en hund som morrar och reser ragg bör man ju än mer se att det är ett problem.

Tur att det gick förhållandevis bra i alla fall, man måste nog lära sig att bli mer förbannad när sånt händer. Tydligen fungerar inte sunt förnuft längre.

Karmatarerskanise
0

Så himla ledsamt att folk inte tänker längre än näsan räcker. Att folk inte kan visa respekt för sina medmänniskor och bryr sig så lite om sina egna djur att de får springa vind för våg.

Flubben
0

Jag kan ju ta och medge att jag inte har övat så mycket på inkallning som jag kanske skulle behöva med min hund men jag skulle ju aldrig ha honom lös där jag vet att det går mycket folk med eller utan hund. Sen när han väl går fot är det inga problem, han går inte fram och hälsar utan det funkar bra men när han är ett par meter bort skulle jag nog inte lita på att han kommer dirket varje gång. Men som sagt jag skulle verkligen aldrig ha honom lös när jag vet att han skulle kunna sticka eller störa andra.

[MatildaTure]
6

Kom in för 5 minuter sedan och liknande grej hände mig. Jag kom med Ture kopplad på gatan i vårt villaområde. Helt plötsligt kommer det en stor riesenschnauzer dundrande mot oss och ett par kommer gående bakom och försöker lite trött kalla in hunden. Ture sätter sig vid min sida, han brukar inte vara rädd för hundar, men just stora hundar som kommer emot honom snabbt kan han bli lite rädd för. Jag ställde mig framför och visade med kroppsspråket att hunden inte var välkommen, men hon slank in bakom mig och började nosa på Ture ändå. Som tur är var hon snäll och tillslut gick hon till sina ägare som bara fortsatte gå utan att be om ursäkt. Då kunde jag inte hålla mig utan ropade på dem och berättade vad jag tycker. De blev antagligen extremt stötta av att en ungdom tillrättavisade dem men jag tycker det är extremt korkat att ha sin hund lös i en stad. Och jag som inte är hundrädd blir tillochmed lite ställd när ett stort svart "monster" kommer galopperande.

Adalissa
1

Ja, folk som inte har koll på sina lösa hundar är ett stort irritationsobjekt. Likaså de som låter hunden gå som den vill även om den är kopplad. Jag tycker att det är en självklarhet att man frågar ifall hundarna får träffas om det är det man vill, inte ta för givet.

Hade en mycket hundrädd väninna som berättade att hon valde bort att gå på vissa ställen (gångvägar) för att det fanns för många hundar som var lösa utan kontroll. Däremot hade hon ingenting emot lösa hundar där ägaren visade att den hade kontrollen - dvs ropade till sig hunden som då snällt gick vid dennes sida eller satte sig bredvid denne eller som redan gick vid ägarens sida. Då tyckte hon att det var värre med hundar som kastade sig i kopplet.

Jag tycker att man skall få ha hunden lös men att man självklart måste ta hänsyn till var man är och finns det risk att man möter andra människor skall man såklart veta att man har kontroll över hunden.
Är man osäker kan man alltid ha långlina. Hunden har större "frihetsområde" men man kan lätt få tillbaka hunden.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Mira89
2

Människor. Vad ska man säga ;).

När jag ser att någon har sin hund lös brukar jag ibland stanna upp för att dom ska hinna kalla på sin hund, eller i alla fall få kontakt med hunden. Jag tror nog att de flesta vi möter brukar ha koll på hunden, kalla in och koppla, alt. ha så bra koll att de kan passera utan problem. 

Sen finns de sådana som tror att bara för att jag stannar så vill säkert min hund hälsa på dennes…så när hunden börjar gå mot oss brukar jag ropa "Vill du koppla din hund?". Då brukar jag få följande svar:

"Oj, är din aggresiv?!" Varpå dom skyndar sig att kalla in sin hund…
"Men inte kan väl din vara rädd för den här lilla…"
"Nej det är ingen fara, min är jättesnäll/en tik/kastrerad."

Jag: "Nej, han är inte aggresiv, men jag tycker inte att dom ska hälsa när min är kopplad och din är lös…" Sen tänker jag: "Det spelar ingen roll om du har en apa eller kanin i kopplet, dom ska ändå inte hälsa".

De flesta förstår, vissa tycker bara att jag är konstig. Men tack och lov brukar min hund inte bry sig för mycket om den andra hunden, trots att diverse hundar både rusat fram, gjort utfall osv. Han är en Grand danois på lite drygt 20 månader, riktigt lugn och trygg i sig själv. (Tur för mig som säkert hade flygit med annars).