Ozzi i skolan!
I morgon ska min älskling med mig till skolan! Egentligen har skolan sånna regler som säger att man bara får ta med hundar som inte utger fara för människor, alltså de får inte vara aggressiva osv..
Men jag pratade med min lärare och föreslog för henne att ta med Ozzi för att klassen skulle lära sig hur man ska bete sig kring en otillgänlig hund. På så sätt lär de sig att man inte ska gå fram och klappa alla hundar man ser, eller glo dom i ögonen osv. För vissa i min klass tror att de flesta hundar är snälla och att man kan klappa.
Min lärare tyckte det var en grym idé och imorgon så ska Ozzi vara med som ett levande bevis på en osäker/aggressiv hund och lära mina klasskompisar hur man ska betee sig. För Ozzi sköter sig så länge omgivningen sköter sig. Han sköter sig annars också, men det finns en stor risk för att ett utfall kommer om någon tittar honom i ögonen eller sticker fram en hand utan att fråga.
Nu hoppas jag att Ozzi gör succé och att han kan lära människor om hur man SKA betee sig med hundar. 
Får ni ta med hundar till skolan? :O
Jag går ett gymnasium med inriktning hund 
Så bra av dig! Det är viktigt att man ska kunna hälsa på rätt sätt, speciellt då min ena kines är likadan om man hälsar fel. Ska prata med min lärare sen och föreslå samma idé som du. Väldigt bra gjort!
Det är ju bra , Men jag förstår fortfarande inte varför du skaffar en till hund om du har så stora problem med din gamla? är du inte rädd att det ska smitta av sig ?
#3 Tack! Tyckte det kändes bra att passa på när jag hade en sån hund att kunna lära människor hur det kan vara också, att alla hundar inte är trevliga och sociala :)
#4 Ja det blir nog jätte bra! Han är inte så farlig längre! Händer bara ibland att han gör ufall. Så länge jag har den fulla kollen sköter han sig exemplariskt. Så jag litar på honom mer och mer bland människor och hundar, för han ignorerar nu istället för att göra utfall. Ser han en människa eller hund så tiittar han direkt på mig och kommer tätt intill. Så jag har inte alls några stora problem med honom längre, men för 1 årsedan hade jag det. Nu är han nästan exemlparisk. Men det KAN bli fel, han kan göra utfall om en människa i omgivningen gör fel, tex glor honom i ögonen eller hällsar utan att fråga, då gör han utfall om jag inte märker vad de andra personerna gör.
Så Indra tar inte efter något dumt beteende, hon har det sociala och trevliga redan från början, till skillnad mot vad Ozzi hade. Och med Indra kör jag samma metoder som jag gör med Ozzi, så hon lär sig från början att uppföra sig perfekt och på ett bra sätt.
Själv tycker jag väl att det var både en bra och dålig ide..
Bra för att dom ska lära sig, dåligt att utsätta en redan så osäker hund för en hel klass med människor när han blir osäker av bara EN människa!
För övrigt kan jag inte annat än hålla med #4. Skulle aldrig skaffa en till hund om jag hade problem med min nuvarande (Ruff, vars osäkerhet är uppe i taket typ). Det hade bara varit naivt och oansvarigt av mig!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Tanken är bra, hoppas att det inte blir fel bara, att Ozzi ökar på sin osäkerhet när det blir så mycket människor.
Lycka till :)
Jag har också en till hund även om min vuxna är lite känslig på hur man hälsar. Min andra hund är helt tvärtom, hon sätter sig genast ner och väntar glatt på att man ska hälsa, bara om någon främmande vänder ansiktet mot henne så blir hon överlycklig! Det smittar inte av sig. Det har mycket med hur föräldrarna var, tyvärr har vår första hund haft stressade föräldrar och tagit efter deras beteende. Hon gör varje gång framsteg men om personen som hälsar inte är lugn i sig och självsäker så börjar hon skälla.
Se till att du innan visar hur dem ska hälsa så att dem bara lär sig, inte att hunden tycker det är obehagligt pch blir rädd.
Fast en tanke ? Varför utsätta en redan osäker hund ? Och om hunden endå ska sköta sig så kan man ju lika gärna göra det utan hund? För almänt hundvett borde ju din klass lära sig ? Så antingen måste ozzi göra ett ut fall eller så kan ozzi lika gärna stanna hemma eller hur ?
#6 Asså det är en riktigt bra träning för honom! Man måste utsätta honom för det han är rädd för för att kunna hjälpa honom med det. Sen är han inte JÄTTE rädd, men han är lite osäker samt att han är lite aggressiv. Jag är väldigt ofta på ställen med mycket människor med honom, utanför affärer, inne i stan, på bussar, på hundklubbar osv. Man kan ju inte issolera honom bara för att han är osäker/aggressiv. Han blir ju inte direkt bättre då. Men nu blir han bara bättre och bättre för varje dag och är nu nästan helt perfekt.
#7 Nej då, han är van vid att vara bland mycket människor som jag nämnt ovan. Jag isolerar honom inte bara för han problem, däremot jobbar jag med dom och utsätter honom för rädslorna för att på så vis kunna rehabelitera honom och hjälpa honom. Vilket fungerar!
#8 Precis så är det för mig med, min valp ÄLSKAR alla människor. Hon blir sååå glad att hon nästan kryper ur sitt eget skinn. Så att hon tar efter finns det ingen risk för ;)
#9 Det är ingen som kommer få hälsa på honom, han ska bara vara emd mig.
#10 Fast man lär sig bäst på att se ett levande exempel. Och jag skulle aldrig i mitt liv lämna honom hemma hela tiden, det är inget värdigt hundliv, då hade han haft det bättre avlivad, faktiskt! Ozzi är med mig nästan överallt. Han måste utsättas för sin rädsla för att övervinna den, vilket han nästan gjort. Och sen så ska jag visa min klass hans signaler, så de lär sig det. Om man bara ser på och tränar kroppssignaler på hundar som är glada och självsäkra så kan det bli svårt när man väl träffar en osäker hund och veta hur man ska betee sig och vad hunden menar.
I sånna fall borde du ju ta med Indra också.. Så dom verkligen ser skillnaden mellan två hundar som reagerar på två helt olika sätt 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Indra brukar vara med! Men denna gången tar vi en speciell lektion där bara jag har med Ozzi och där ingen annan i klassen har med sina hundar, just för att klassen ska se hur en otillgänlig hund reagerar. Men min lärare ville att bara jag skulle ha Ozzi där ensam utan andra hundar just för att alla ska kunna fokusera på honom.
Innan har vi tränat på massa glada hundar, som tex Indra samt andra i klassens hundar. Även min lärare har alltid med sig sin hund, som är med oss varje lektion, så där är ett levande exempel varje dag på en social hund :)
#11 jag menade så klart inte att ozzi inte får gå ut :P Jag menade att om ozzi sköter sig så spelar det ju inte någon roll vilken hund som kommer till skolan ? Om dom ska lära sig något från ozzi så måste ni ju utmana honom så dom ser vad som är rätt eller fel förstår du hur jag menar ?
#14 Ah då är jag med! Han visar fortfarande andra signaler än var en social och självsäker hund gör. Han är inte villig att hälsa och han sitter och söker ögonkontakt för att sedean attackera så fort han får den. Men nu gör han inte ögonkontaktsökandet längre pga all träning vi gjort. Men man kan ändå tydligt se på honom att han inte är social eller en hund man kan lita på.
#15 okej då är jag med !
Tycker det du ska göra är helt rätt för både honom och för din klass! Men du måste uppdatera imorgon om hur duktig han var och hur bra det gick! 
#17 Tack! Ja det ska jag absolut göra 
Hoppas det går bra :D
Att en hund blir sur när någon glor dom i ögonen är väl inte så konstigt.. Är inte det ett utmanade beteende? :s
MVH
Sofie
Lycka till med lektionen, hoppas den blir lyckad :)
// Hannah
#2 Jaha vad roligt :) Men då borde väl de andra i din klass veta hur man runt en hund ? :o
#21 jaa, men de är nyttigt att verkligen få chansen att träna det praktiskt, istället för att bara veta och inte göra :)
#19 Jo det är helt rätt, det är en hotande beteende :)
Det gick jätte bra idag! Han var så duktig och sökte kontakt med mina klasskompisar och läraren, och han var väldigt avslappnad. Dom i klassen fick stränga regler av min lärare om att dom skulle låtsas som om han inte fanns där, och det gjorde dom verkligen. Hon sa att om jag vill kunde jag ta med honom nästa fredag också, då det var väldigt nyttigt för både Ozzi och de i klassen, och eftersom han skötte sig otroligt bra 
Härligt att det gick så bra! 
MVH
Sofie
Skönt att höra!
Väldigt skönt att höra!
Vad skönt att det gick så bra då!
// Hannah
Ja det var riktigt kul