Othello - vårdhunden
Var på Mässan i höstas och träffade i en monter på bc:n Othello tillsammans med sin husse Öystein. Dessa båda jobbar på ett äldreboende.
Othello var en sån där magisk bc som totalt kunde fjärrstyras med små handrörelser av husse. Och en hel dag i en full mässhall, men lika pigg och glad och lugn hela tiden. Helt fantastiskt.
Othello har en blogg
Sånt där blir man bara så glad över!
Jag vet hur mycket en hund kan göra för vissa gamlingar, det kan förgylla hela deras tillvaro för en liten stund och ibland en hel dag. Jag jobbar själv på äldreboende och har haft med min ena hund någongång.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

En gammal vän till min pappa låg döende i cancer i höstas. En av hennes önskningar på slutet var att träffa Chapp, som hon tyckte mycket om. Så pappa tog med Chapp till den avdelning hon låg på och så fick hon klappa om honom ett tag. Schysst personal!

Hoppsan, fel address, ska vara http://vardhundenothello.tumblr.com
vardhundenothello.tumblr.COM ska det vara :)

Glömde att säga att hussen var lika trevlig som hunden. Det är ingen meningslös blogg utan den har ett innehåll, intressant stoff om Othellos värld både på jobbet och hemma.
Oj, Othello! Så det är vad de gör numera. =) Vi träffade dem på Dog Model Summercamp 2009 och han var en superduktig hund redan då.
//Lina

Verkar som somliga får till sina hundar så där superbra, men det kanske krävs en bc för ett samarbete som är så utöver det vanliga? Han har så total koll på sin hund och hunden verkar gilla det den gör, och gör det om och om igen.
Jag frågade Vårdhunddskolan om dom hade några lapphundar (min hund) som studenter, men det hade dom inte. Det var bc, labrapoodle, bichon mfl. Kanske funkar alla hundar som vårdhundar men somliga bättre än andra? Det var absolut inte fråga om bara låta sig klappas och vara lugn, Othello är med i arbetet med stimuleringen av dementa patienter, på ett avancerat sätt.
Hur som helst var det en upplevelse att se Othello.
När jag gick terapihundsutbildningen (ej att förväxla med vårdhundsskolan, men uppgifterna en terapihund kan göra är liknande) med Loke var det en finsk lapphund med i klassen - Grimm. Han är terapihund idag tillsammans med sin matte i Norge. Hennes blogg: Pelsterapi
//Lina
Vad kul att se 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Härligt att se!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Tack för tipset! Fins det fler yrkes-bloggar om hundar tro?