Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3213 ggr
Swane
0

Seriös GD-uppfödare ?

Hejsan !

Vår familj är inne på att skaffa oss en liten valp :)

Jag har tittat på jättemånga hemsidor om uppfödare.

Nu vill jag ha lite åsikter från er som har egen erfarenhet.

Ni som har köpt valp.

Vi bor i norra skåne så helst ska kenneln finnas i södra sverige.

Favoritfärger är svart, blå, harlekin.

MVH   Sofie

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Swane
0

Ingen ?

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Royalz
0

Vad är seriöst för dig?

Swane
0

Tjaa… Skäms

Jag vet knappt själv, det är första gången som vi ska köpa hund från en kennel.

Har bara haft blandraser innan.

Det är därför jag frågar, om andra har köpt hund från en kennel som de tycker är väldigt bra så blir det ju mer intressant för oss.

MVH  Sofie

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Rafflan
0

Kolla efter riktigt bra mentalitet :)

Royalz
0

Bra höfter och armbågar (HD/ED) är ju superviktigt eftersom det är en stor ras. Föräldradjuren bör ha A/B höfter och 0 på armbågarna. Kolla även bakåt och kullsyskon.

Jenniferri
0

Hmm, bra temprament och även en kunnig uppfödare som avlar på friska hundar. Sen så det andra sakerna som de ovanför mig skrev.

// Hannah

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller mad alla ovanstående.

sök gärna efter någon som är intresserad av långsiktig kontakt. ingen uppfödare som pruducerar valpar på löpande band och skiter i en när valpen gått över trösklen!

Försök att hälsa på de flesta hundarna så får du en blick av hur de vuxna hundarna är och uppför sig.

detta är ifs bra saker för vilken hund man än väljer att köpa från kennel.

Har själv en Harlekin GD och tycker de är underbara =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Jenniferri
0

#7 Aw, din GD är så söt, haha Glad

// Hannah

SaraC
0

Om du känner dig osäker så kika in på Svenska Grand Danoisklubben, om du inte redan gjort det.

Där finns uppfödare som är godkända av klubben och även tips på vad du ska tänka på vid köp av en GD.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Swane
0

#7 WOW !!  Så fantastiskt vacker hund du har !! Precis en sådan vill vi ha !!

Känner bara att det liksom måste stämma med kemin, både med uppfödaren och inte minst med valpen. Har tränat både lydnad, spår, sök och agility med mina hundar från förr. Nu vill vi ha en go familjehund.

Tack så mycket för alla tips, tar tacksamt emot fler :)

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Noa-Nisse
0

#8, tack :D

#10, Tack! ja då låter GD som en perfekt hund för er =) den är verkligen en familjehund som kräver minimalt med psykisk aktivering. Några promenader om dagen räcker gott och väl plus lite tricks då och då.

Gå in på SGDK som sara  säger, där är det säkert lättare att hitta =)

Vart någonstans i Skåne bor ni? jag bor med i skåne :)

texasmamma
0

SGDK har valphänvisning så du kan kolla vilka som har kullar eller väntar…

Tog några bilder tidigare i dag och konstaterar att de har rätt bra vinterkamouflage de övertecknade harlekinerna

Lyan
0

Det enda jag kan tipsa om är att inte köpa från uppfödare som parar harlekin-harlekin eller harlekin-merle. Det funkar ungefär samma som för roan och dalmation på marsvinen och 25% av valparna riskerar att födas med missbildningar som vanskapta ögon, inga ögon alls, dövhet osv

Noa-Nisse
0

#12 hahaha :P snacka om bra kamouflage :P

"Varför vara ute och frysa när man kan sitta i en varm soffan och titta på andra som fryser genom fönstret" - Tycker min lathund ;)

TS, vad är ni intresserade av? Tik eller hane? :)

texasmamma
0

Håller inte riktigt med inlägg #13. Texas mamma och pappa är harlekin, likaså hans mormor och morfar, farmor harlekin men farfar svart och Texas har inget som helst problem med vare sig syn eller hörsel, inte heller hans syskon.

#14 Han gillar snö och lite kyla stör honom inte men regnar det då stannar vi inne

Swane
0

# 14  Vi har väl tänkt oss en tik…

SMF 463 Swanes

www.swanesmarsvin.n.nu

Lyan
2

#15 Då är ju Texas troligen inte dubbelmerle heller. Här finns att läsa om merle

Duger denna bilden för att visa hur det kan gå om man parar harlekin-harlekin?

Over and out för mig. Vill inte förstöra tråden för TS, bara tala om att om man är noga med hälsan på sin nästa jycke bör man undvika olagliga parningar

Arcadia
1

Häller med #17 helt. En uppfödare som inte följer djurskyddslagen är i mina ögon inte seriös. Parning av två hundar som bär på merle (som en GD harlekin gör ) borde vara big NO NO. Konstigt att det inte finns inskrivet i registreringsbestämmelserna för GD. Men lagen står över SKSs regler och det vore intressant om det blev juridiskt prövat.  Fast det kankse redan är gjort? Någon som vet?