Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4873 ggr
vee3
0

Hjälp med ras

Börja längta mer och mer nu efter en hund. De jag undrar över är vilken ras som passar bra när man bor i en liten lägenhet. Vi har stor trädgard och skog alldeles i närheten. Och vi bor inte i stan eller ute pa landet. Utan mer utanför stan där de är ett lite lugnare omrade, om de nu spelar in? Vill ha en sällskapshund och kan och vill och har tid att lägga pa hunden. Da jag inte har arbete förrns i oktober-november igen. (Bor sambo och han arbetar sa men jag är ju hemma nu hela tiden) Sen när jag börjar arbeta igen kommer hunden vara hemma ca. 2-3 timmar om dagen, och passar hunden kan vi fa hjälp med vid den tidpunkten, sa inga problem där heller.

Rasen far gärna vara en mellanstor eller liten!

Tips nagon?

"Den som väntar på rätt tillfälle förlorar tid"

Katti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad tycker ni om för typ av hundar (utseende-, men framför allt temperamentsmässigt)? Vad vill ni göra med hunden? Kommer ni att gå kurser och aktivera er tillsammans med hunden, eller blir det mest promenader?

Jag tycker spontant att vad man har för plats inne spelar mycket liten roll om man inte vill ha en extremt stor hundras. För det är ju ändå tänkt att hunden ska motioneras och aktiveras utomhus antar jag!

vee3
0

Hej tack för ditt svar.

Ja kurser har vi tänkt att ga och har kollat lite, och de ska man börja med när de är omkring 5 manader? Aktivera oss där blir de och sen ga promenader i skogen och ja lite vartsom, finns trottoarer och andra sma grusvägar sa kan tänkas bli en del promenader da vi bada gillar att vara ute mycket.

Ok ja de kanske inte spelar sa stor roll da vi tänkt ha en lite mindre ras (eller mellanstor).

Vi gillar lite olika ;) jag är mer för Chihuahua, bostonterrier, mops, petit brabacon, american staffordshire terrier, och han är mer för pitbull, dvärgpitbull(nagon blandras vi inte riktigt kommer ihag namnet pa), schäfer, mops, akita, american staffordshire terrier.

Ja de var ett par raser jag kunde komma pa nu sahär :)

Sen är de tänkt att köpa/skaffa oss en hund i augusti eller lite senare men kan ocksa bli lite tidigare..Maste fört klura ut vilken ras som passar oss som sagt.

Tack igen för svar! :)

vee3
0

Temperament ja en "blanding" av lugn och vänlig, vaksam, lekfull, nyfiken och kontaktvillig.

lilldiezel
0

röstar på någon ur grupp 9 för er om ni int vill hålla på med alldeles för mycket träning/aktivering.
Tänkte på Japanese Chin, men de raser du nämnde så verkar ju de ur sällskapsgruppen passa in - Chihuahuan, bostonterrier, mops, petit brabancon.

thilda-
0

Ca De bou?

[Forest]
0

som 4 nämner var en ras jag först oxå tänkte på :)  Japanese Chin :D

Katti
0

Fast raserna på "önskelistan" var korthåriga nästan allihop!

tjura3
1

mops.. så underbara var noga med att kolla upp så de är från friska föräldrar

vee3
0

Tack för era svar :)

Ja de blir ju varan första hund tillsammans. Jag har haft schäferhund och sa nagon liten hund da jag var kanske 7 ar sa är ju ett bra tag sen. Han min pojkvän da, är dock uppvuxt med bara schäfrar sa visst de skulle kanske inte vara nagot jätteproblem med en schäfer eller amstaff?. (vilket inte nämdes av er här) Schäfrarna har mest varit polishundar av hans far sa där skulle man kunna tänka sig att de inte är problem med större hundar. Men svärfar är tyvärr inte villig att hjälpa oss :P men är som sagt inte saa jättemycket för schäfer.

Sa en inte sa jättestor hund alltsa. Men en mindre skulle fungera bra som inte är sa svarlärd heller och är en snäll hund (men vilken hund är inte de)

Mops sa en bekant att de kan ha svart att andas? Men läste om den och att de var mer problem med ögonen hos de? Sen är de ingen hund säger folk ;s sa. Me absolut en hund jag och min sambo verkligen vill ha och som vi har pratat om langt tillbaka. Nagon som kan ge lite tips ang. den hundrasen?

vee3
0

Ska kika lite mer efter de andra raser ni nämnt!

Belimas
0

Utifrån dina tidigare inlägg i tråden så verkar ni mest vilja ha en hund att promenera med och då är det bäst att titta på grupp 9, sällskapshundarna. En schäfer och säkert amstaff också kräver mer aktivering än promenader. I och för sig så kräver alla raser någon form av aktivering utöver promenader men vissa kräver mer och vissa mindre.

Cassii
0

Tycker ni inte borde skaffa någon terrier ras.. :)

vee3
0

#5 Jaa den var jättefin :) Den gillade pojkvänen ocksa!! Far läsa lite mer om denna ras ocksa. Tack sa mycket för tipset.

#11 Ja vi har kollat lite idag pa grupp9, far se vad de blir för nagon.

#12 Oki nej vi är hursom mer inne pa kategori 9 :)

supernova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer partiska jag ;)

Jag tycker absolut att ni ska titta lite extra på Russkiy Toy. En jätte trevlig ras som älskar att vara med och hitta på saker, men som ändå inte kräver jätte mycket motion osv. Frisk och lättlärd ras. Har själv 3 stycken vuxna hundar och 5 stycken valpar för tillfället :) Bor själv inte så jätte stort, men det är inga problem för dom att få plats. Skickar med en bild på en av pojkarna i kullen här hemma. Finns i både lång och släthårig.

supernova
0

Min vuxne hane

rebz
0

#14 Men det man får tänka på är ju att de flesta är sköra/ömtåliga. Har läst om det på flera anda sidor, men att man jobbar på själva benskörheten inom rasen. Right? Men i övrigt verkar det vara en mysig ras :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

supernova
0

# Har aldrig hört talas om någon benskörhet innom rasen!? Däremot tål självklart en shäfer mer, men det beror ju mer på att deras ben är kraftigare pga. storleken på hunden och tål hårdera slag osv. Vi testar våra hundar för patella och inget annat. Chiuahuorna kan hända har problem med detta, men är ej insatt i rasen. Men självklart kan olyckor hända….. men inte för att dom har sämre benkvalitit än andra raser. Tränar bla. agility med mina och har dom lösa med mig i skog och berg (ibland riktigt oländig terräng), och jag har aldrig varit oroligare att dom ska bryta benen mer än med vilken hund som helst :)

Tog lite nya bilder på mina underbaringar idag när dom lekte i trädgården. Här är en släthårig hane, 7 veckor imorgon :)

rebz
0

#17 Okej. Det jag har hört är i alla fall att många är just "sköra" och inte ska hoppa och belasta sina leder för mycket då de är ömtåliga…. kommer dock inte ihåg vart jag läste det. Kan har varit här på hundar iFokus.. Ajja.

Åh vilken liten sötnos! Vad har valparna fått för namn? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Emaljoh4
0

#17 De långhåriga är så oerhört söta!! Skrattande

Hur är rasens temperament? Är de bjäbbiga och sånt?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

vee3
0

#17 Undrar samma sak som #19 Flört Men gud vad söta de var! En liten tofs där pa öronen med Glad lite som en pappilon kanske? Är de lika till sättet?

vee3
0

De lutar mer o mer mot en mops! men alla de andra hundarna som ni tipsat om är självklart fina dom med..men de är mops vi mest faller för och som verka passa oss bäst! Har ni kanske nagon länk till en bra sida om just mops , eller kanske en bok? eller kan man starta ny trad här och fraga? :-)

Tack sa jättemycket för alla svar!

tjura3
1

kolla in mopsorden.se Glad

BandiitQueen
0

Why not en dvärgpinscher? Jag och min sambo inskaffade oss en här för några dagar sen (omplacering på 5½) han är helt underbar! Lättlärd, lite vakt, korthårig och kan ta det lugnt men även ge fart om så önskas :D

Kika runt lite på raser som ni kan gilla, vi kompromissa.. jag ville ha en mer dobermann, amstaff, border collie och så och gärna en större hundras medans han ville ha en liten :) Blev dvärgpinscher för oss! :D

^_^ / Martiina

Johanna88
0

Hej!

Är det en liten till mellan stor hund så kommer nog inte storleken på lägenheten spela nån strörre roll, utan motionen och aktivering av hjärnan. dvärg pincher är en trevlig hund men kan bli väldigt svårmotiverad speciellt när det regnar dom hatar regn. dom blir lätt enmanshund om man inte delar med sig av uppgifterna till resten av familjen. men får du en matglad pinscher så kan du lära den vad som helst.

hoppas du hittar hund

[jakke94]
0

tänkte på dvärgpinscher :)

veomi
0

Hej..

Nu var de ett bra tag sen jag skrev här sist :) sa kanske dags att uppdatera sig lite. (kommer inte in pa mitt förra användarnamn sa skriver pa mitt nya användarnamn!)

Vi har kikat pa mops och tyvärr bara haft en massa otur kring uppfödare, och att hundarna vart sjuka. Sa nu vänder vi pa "bladet" och tänkte skaffa en Chihuahua istället. Hittat en omplaceringshund som är helt friskokry :) bra o trevlig ägare o.sv

Men varför detta tjat om att chihuahuan bara är en accesoar hund?? Obestämd blir sa himla ledsen.

För vi har ju blivit som "kära" o fastnat vid en massa hundar, spec. den sista nu som jag saa gärna hade velat ha. Men som i slutändan visade sig ha andningsproblem.

Da hitta jag nu en annan passande hund/ras, men jaa blir tokig. Folk ska hoppa pa en om att skaffa bulldogg istället, men den har vell likasa som mops andninsbesvär medans de är bombsäkra pa att e.bulldogg är den perfekta rasen. (i grupp 2)

Hm ja vet inte vad jag ville med detta inlägget, bara fa skriva av mig lite.

" Dont dream your life, Live your dream "